Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

SMALin syyskokous: Topi Mannerin katsaus Finnairin kriisivuosiin ja uusi myyntiorganisaatio

SMALin syyskokouksessa saatiin kuulla Finnairin jättävän Topi Mannerin katsaus niin taakse- kuin eteenpäin.

Satavuotias Finnair katsoo tulevaisuuteen – Topi Manner, Toimitusjohtaja, Finnair Oyj
Kuva: Jenny Siren.

Finnairilla on syytä kohottaa malja, kun se viettää satavuotisjuhliaan 1.11. Yhtiö on selvinnyt kaksoiskriisistä, ja Mannerin mukaan kriisien jälkeen on saavutettu kannattavuuden tasolla normaali lentokorkeus.

Hiljattain uutisoidulla osakeannilla kerätään 600 miljoonaa euroa taseeseen, ja sen jälkeen Finnair on vakavaraisuuden ja velkaisuuden osalta terveiden kirjoissa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Vaikka katseet on käännetty tulvaisuuteen, Manner palaa hetkeksi parin vuoden takaiseen; ”Se, että yritys menettää 90 % liiketoiminnasta kahdessa viikossa on täysin poikkeuksellista.”
Rajuihin kulujen karsimiseen piti ryhtyä heti, ja suuri osa henkilöstöstä oli lomautettu kuukausia, jotkut jopa pari vuotta. ”Rajuista lomautuksista huolimatta jouduimme irtisanomaan 700 henkilöä. Kaiken kaikkiaan Finnairin henkilöstö pieneni 1300-1400 ihmisellä, kun osa irtisanoutui ja osa vaihtoi työpaikkaa.”

Seuraava kriisi iski helmikuussa 2022, kun Venäjän hyökkäyssota sulki Venäjän ilmatilan. Se iski suoraan Finnairin strategian ytimeen. Aasian strategia meni uusiksi. Lentomatkat Japaniin ja Etelä-Koreaan pitenivät 40 % ja samaan aikaan polttoaineen hinta nousi sodan vuoksi yli 60 %. ” Aasian reittien kustannukset nousivat lähes 100 %, silloin kun lentopetroolin hinta oli korkeimmillaan”, Manner sanoo.
Pidempien lentoreittien myötä menetettiin myös lentojen 24 tunnin rotaation, mikä heikensi lentojen tuottavuutta.

Mannerin mukaan markkinat ovat nyt sopeutuneet uuteen tilanteeseen. Hinnat ovat nousseet, mutta kysyntä vastaa nyt tämän hetken kuluja. Lentäminen Japaniin, Etelä-Koreaan, Kiinaan ja muihin Aasian kohteisiin on jälleen kannattavaa. Edelleen kolmannes Finnairin bisneksestä tulee Aasiasta.

Aasian strategian murenemisen myötä katseet käännettiin USAhan ja Lähi-itään. USAssa lennetään entistä enemmän allianssikumppaneiden solmukohtiin.
Allianssikumppanien kanssa tehdään myös kahdenkeskisiä kumppanuuksia. British Airwaysin käyttöön on vuokrattu 4 konetta ja marraskuun alussa Finnair alkaa lentää A330-kalustolla Qantasin lentoja Singaporesta ja Bangkokista Sydneyyn.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Pandemian aikana ja sen jälkeen kuluttajien ostokäyttäytyminen on muuttunut erilaisten online-palveluiden myötä. Yhä useampi tekee yhä useammin ostoksia verkossa. ”Finnairissa suorajakelun osuus on noussut 35 prosentista 65 prosenttiin vuodesta 2019 tähän päivään”, sanoo Manner.

”Viime vuosina on selkeästi nähty siirtymä tavaroiden kysynnästä palveluiden kysyntään. Digitaalisen kehityksen myötä kuluttajien odotukset kasvavat. Finnair panostaa entistä enemmän digipalveluihin, jotta asiakkaille voidaan tarjota personoitua tarjontaa.”

Topi Mannerin puheenvuoron jälkeen salissa nousi keskustelua lentoyhtiöiden konsolidaatioista ja Finnairin tulevaisuudesta sekä ikiaikainen kysymys siitä, pitäisikö valtion jatkossakin oli Finnairin enemmistöosakas. Lufthansa Group ja Air France-KLM ovat suuria eurooppalaisia yhtiöitä, jotka ovat hankkineet osuuksia muista eurooppalaisista yhtiöistä. Viimeisimpänä Air France-KLM hankki SASista hieman alle 20, mutta kun SAS saadaan pois pörssistä, osuus tulee mitä todennäköisemmin nousemaan yli 50 prosenttiin.
Lufthansa Group hankki aiemmin 40 % ITAsta, nyt keskustellaan TAPin kohtalosta.
Manner uskoo, että kunhan eteläeurooppalaisten lentoyhtiöiden jako on selvä, katseet siirtyvät Pohjois-Eurooppaan ja esimerkiksi Finnairiin sekä LOTiin. Se mitä Suomen valtio tekee omistukselleen siinä vaiheessa jää nähtäväksi. Manner kuitenkin uskoo, että valtio omistus säilyy huoltovarmuudenkin vuoksi, mutta mikä osuus valtiolle jää, jää nähtäväksi.

Topi Mannerin jättäessä lavan, Heli Mäki-Fränti kiitti Manneria nelivuotisesta yhteistyöstä ja toivotti onnea jatkoon.

 

Finnairin myyntijohdon terveiset – Jenni Suomela, VP Global Sales & Channel Management, Finnair Oyj

Kuten Manner edellisessä puheenvuorossaan kertoi, asiakkaiden ostokäyttäytyminen on viimeisten vuosien aikana muuttunut. Jo 65 % Finnairin matkustajista ostaa lentonsa suoraan Finnairin omista kanavista.
Mannerin mukaan pääkonttorista on viime vuosina vähentynyt väkeä noin 30 %. Nyt myös Finnairin myyntiorganisaatiossa on tehty muutoksia, jotka Jenni Suomela esitteli kokousväelle. Euroopan ”One Europe” organisaation myötä koko Euroopassa markkinavastuista on siirrytty asiakkuusvastuisiin.
Sari Fairchild on jättänyt tehtävänsä ja nyt matkatoimistokentän käytännön tukihenkilönä toimii Jari Nuotio B2B Sales Supportissa. Suomela muistutti, että PNR-asiat hoidetaan jatkossa vanhaan tapaan call centerissä.
Jenni Suomela kuitenkin painotti, että myös häneen saa olla yhteydessä.

Suomela esitteli myös tulevaisuuden suunnitelmat yhteistyöstä. Tarkoituksena on järjestää säännölliset tapaamiset Finnairin kaupallisen johdon ja matkatoimistoalan välillä 3-4 kertaa vuodessa. Suunnitelmissa on myös systemaattinen palautteen kerääminen, jotta asioihin voisi puuttua heti haasteiden ilmaantuessa.

 

Leena Aalto

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.