Suomalainen matkailualan startup Hostaway törmäsi viime vuoden keväällä rajusti koronan aiheuttamaan maailmanlaajuiseen kriisiin. Nopeat sopeuttamistoimenpiteet ja kova myyntityö pitivät yrityksen pinnalla ja nyt yritys kasvaa jälleen nopeasti erityisesti Yhdysvalloissa.
Hostaway tarjoaa lyhytaikaisvuokrausta tekeville toimijoille (“property managereille”) alustaa, jonka avulla asunnot voidaan listata useille eri matkailusivustoille kuten Airbnb, Booking.com ja VRBO. Hostawayn avulla voidaan mm. hallinnoida kaikista kanavista tulevia asiakasvarauksia, asiakaskommunikointia, järjestellä siivoojien työtä ja raportoida omistajille.
Hostaway oli päässyt vahvalle kasvu-uralle, kun maailma romahti vain muutamassa viikossa. Asiakkaat ympäri maailmaa joutuivat lopettamaan toimintansa tai vähentämään Airbnb:ssä ja Booking.comissa olevien asuntojensa määrää.
”Jouduimme tekemään nopeita ja rajuja sopeutustoimia ja irtisanomaan kymmenisen ihmistä pääasiassa Torontosta ja Barcelonasta. Irtisanoimme fyysiset toimistot näistä kaupungeista siirtyessämme etätyöhön ja karsimme kaikki ylimääräiset kulut”, toimitusjohtaja Marcus Räder kuvailee.
Vaikka viime vuoden kesällä matkailualalla oli joitakin valonpilkahduksia, joutui yritys tarpomaan koko loppuvuoden tiukalla selviytymisstrategialla, jossa tukena oli myös pääomasijoittaja Vendep Capital. Myyntiä tehtiin kuitenkin siellä missä se oli suinkin mahdollista ja liikevaihdon lasku saatiin lopulta pysäytettyä.
Keväällä hyvien rokotusuutisten myötä tunnelin päässä alkoi kuitenkin näkyä jo valoa. Yhdysvaltojen markkina alkoi elpymään ja ihmiset jälleen matkustamaan. Hotellimajoitukset ovat vaihtuneet entistä enemmän yksilöllisiin Airbnb-tyyppisiin majoituksiin.
Hostawayn kasvua tukee myös koronan muovaama trendi, jossa etätyöt lisääntyvät ja loma-asuntojen kysyntä kasvaa voimakkaasti. Trendi tulee vahvistumaan myös Euroopassa ja Suomessakin mökkien hinnat ovat nousseet.
Nyt 45 henkilöä eri puolilla maailmaa työllistävä Hostaway on siirtynyt säästöliekiltä kasvuvaiheeseen ja aikoo palkata jopa 30 uutta ammattilaista niin myyntiin, markkinointiin kuin tuotekehitykseenkin. Loppuvuodesta yhtiön tavoitteena on nostaa A-rahoituskierros tukemaan ja nopeuttamaan kasvua entisestään.
Lähde: Hostaway
Jaa artikkeli: