
Suomen kilpailukyky houkuttelevana matkakohteena edellyttää yhteistyötä
Suomen kilpailukykyyn houkuttelevana matkakohteena vaikuttavat monet asiat, kuten verotuksen taso naapurimaihin nähden, alueiden saavutettavuus, ilmastonmuutoksen tuomat haasteet, työperäisen maahanmuuton rajoitukset sekä Visit Finlandin rahoitukseen kohdistuvat leikkaukset. Nämä teemat tekevät myös Suomeen suuntautuvan matkailun keskustelusta moninaisen. Matkailu puhuttaa sekä mediassa että kahvipöytäkeskusteluissa, mutta valokeilaan pääsevät usein aiheet, jotka käsittelevät kotimaanmatkailua ja maailmalta Suomeen suuntautuvaa incoming-matkailua.
Koko matkailualan edunvalvontajärjestönä SMAL tekee aktiivisesti töitä Suomeen suuntautuvan matkailun edistämiseksi. Tätä työtä tekee erityisesti SMALin Suomi-johtokunta. Suomi-johtokuntaan kuuluu incoming-yritysten edustajia, joilla on vuosikymmenten vankka kokemus juuri tämän sektorin työstä. Viime aikoina Suomi-johtokuntaa on puhuttanut erityisesti DMC-yritysten asema Suomeen suuntautuvan matkailun edistämisessä. DMC-yritykset suunnittelevat ja hallinnoivat matkapalvelukokonaisuuksia, jotka tarjoavat matkailijoille räätälöityjä elämyksiä. Suomessa DMC-yritykset toimivat tärkeänä linkkinä kansainvälisten matkanjärjestäjien, matkailijoiden ja paikallisten palveluntuottajien välillä. DMC-yritysten osaaminen, verkostot ja rooli kansainvälisten matkailijoiden houkuttelemisessa Suomeen ovat siis erittäin merkityksellisiä tekijöitä matkailun ekosysteemissä.
Viime vuosina DMC-yritysten toimintaan haasteita ovat tuoneet marginaaliverotuskäytännöt, sillä suomalainen DMC-yritys on heikommassa asemassa pohjoismaisiin kilpailijoihinsa verrattuna. Tästä syystä alan toimijat korostavat yhteistyön merkitystä ja uusien toimintamallien kehittämistä matkailun kasvun tueksi. SMAL onkin syventänyt yhteistyötään Visit Finlandin, SUOMAn, alueorganisaatioiden sekä muiden matkailualan sidosryhmien kanssa.
Yhteistyö näkyy SMALin toiminnassa useissa eri tapahtumissa. Porin SuomiAreenalla järjestetään ensimmäistä kertaa matkailupäivä 26.6. SMAL on tapahtumassa mukana yhdessä muiden matkailualan kärkitoimijoiden kanssa. Tavoitteena on, että paikalle saadaan entistä enemmän päättäjiä, kuten kansanedustajia ja yritysjohtajia sekä mediaa. Myös vuonna 2024 ensimmäistä kertaa järjestetty incoming-matkailuun keskittyvä seminaari saa jatkoa syksyllä. Seminaari järjestetään NH Collection Grand Hansassa 17.9. Tämän vuoden seminaarin pääteemoja ovat DMC-yritysten rooli ja hinnoittelu.
Suomeen suuntautuvan matkailun kehittäminen vaatii jatkuvaa yhteistyötä, rohkeita ratkaisuja ja alan toimijoiden yhteistä tahtotilaa. DMC-yritykset ja muut incoming-sektorin toimijat ovat avainasemassa Suomen-matkailun kilpailukyvyn vahvistamisessa kansainvälisillä markkinoilla. Matkailuala on dynaaminen ja nopeasti muuttuva, mutta yhdessä voimme rakentaa kestävää kasvua, houkutella uusia matkailijoita ja varmistaa, että Suomi säilyttää paikkansa kiinnostavana ja helposti saavutettavana matkakohteena. SMAL ja alan toimijat kutsuvat kaikki mukaan keskusteluun ja kehitystyöhön. Luodaan yhdessä ratkaisuja, jotka tukevat Suomen matkailun kasvua ja kansainvälistä houkuttelevuutta.
Lotta Manner
Jäsenpalvelu- ja tapahtumakoordinaattori
Suomen matkailualan liitto ry
SMAL
Artikkeli on julkaistu Ikkunapaikassa 4/2025
Jaa artikkeli: