ACI EUROPE (Airports Council International) ja Kansainvälinen ilmakuljetusliitto (IATA) kehottivat Euroopan hallituksia poistamaan kaikki matkustusrajoitukset, jotka koskevat täysin rokotettuja tai täysin parantuneita henkilöitä, joilla on voimassa oleva Covid-todistus.
EU:n neuvosto on suositellut, että matkustussääntöjen tulisi perustua matkustajien terveydentilaan eikä niinkään heidän lähtömaansa tai -alueensa epidemiologiseen tilanteeseen.
Suomessa ja Italiassa on tehty tutkimus, joka vahvistaa matkustajakeskeisen lähestymistavan olevan oikeanlainen ja osoittaa, että Euroopan maiden viime aikoina asettamat matkustusrajoitukset eivät ole olleet tehokkaita COVID-19:n aiheuttamien kansanterveydellisten ja yhteiskunnallisten riskien vähentämisessä.
Oxeran ja Edge Healthin laatima uusi analyysi paljastaa, että ennen lähtöä tehtävät testausvaatimukset ovat todennäköisesti tehottomia Omikron-muunnoksen leviämisen pysäyttämisessä tai jopa rajoittamisessa. Tutkimuksessa analysoitiin testausrajoituksia, jotka Italia ja Suomi asettivat 16. joulukuuta 2021 ja 28. joulukuuta 2021 kaikille saapuville matkustajille, eikä niillä ollut merkittävää vaikutusta Omikron-tapausten leviämiseen näissä maissa. Sitä vastoin näiden rajoitusten ja erityisesti ihmisten vapaata liikkuvuutta koskevien rajoitusten vaikutus johti merkittäviin ja tarpeettomiin taloudellisiin vaikeuksiin – ei ainoastaan matkailu- ja matkailualalle ja sen työvoimalle vaan koko Euroopan taloudelle.
Raportti osoittaa, että:
– Omikron-muunnoksen leviämiseen ei ole Italiassa ja Suomessa vaikuttanut se, että matkustajilta on vaadittu testaus ennen maahan saapumista
– Rajoitusten asettaminen ei ole pysäyttänyt omikronin leviämistä eikä merkittävästi rajoittanut sitä Italiassa ja Suomessa. Tämä johtuu siitä, että variantit leviävät paljon ennen kuin ne tunnistetaan, minkä vuoksi sekä WHO että ECDC pitävät matkustusrajoituksia yleensä tehottomina.
Tutkimuksessa todetaan, että on erittäin myönteistä, että molemmat maat poistivat ennen lähtöä tehtäviä testejä koskevat vaatimukset. Huolestuttavaa on kuitenkin edelleen, että:
– Molemmat maat olisivat voineet poistaa vaatimukset jo paljon aikaisemmin tai kokonaan välttää niiden asettamisen alun perin – tästä on otettava opiksi, jotta vältetään toistuvat taloudelliset vahingot ilman kansanterveydellistä hyötyä.
– Suomi on poistanut rajoitukset kaikilta saapuvilta rokotetuilta/parantuneilta matkustajilta, kun taas Italia on poistanut rajoitukset vain EU:n/ETA:n alueelta saapuvilta matkustajilta. Tämä on nyt ulotettava koskemaan kaikkia saapuvia matkustajia, sillä tämän toimenpiteen lykkäämisestä ei ole mitään hyötyä terveyden turvallisuuden kannalta.
ACI EUROPE ja IATA kehottavat EU:n ja ETA:n sisäistä matkustusta rajoittavien säännösten purkamista niissä maissa, jotka edelleen poikkeavat EU:n yhteisistä säännöksistä. ”Kehotamme erityisesti Itävallan, Kyproksen, Tšekin tasavallan, Liettuan ja Maltan hallituksia puuttumaan asiaan kiireellisesti ja luopumaan tarpeettomista ja haitallisista rajoituksista”, IATAlta kerrotaan.
“EU:n ja ETA:n sisäisiä matkoja koskevassa matkustussuosituksissa keskitytään oikeutetusti “henkilöperusteiseen lähestymistapaan” ja tunnustetaan, että sekä rokotettuja että parantuneita matkustajia ei pitäisi rajoittaa millään tavoin. EU:n yhteiset järjestelmät eivät kuitenkaan ole tähän mennessä estäneet valtioita toimimasta omalla tavallaan. Tämän on loputtava. Meillä on nyt lisää todisteita siitä, että matkustusrajoituksilla on merkittäviä vaikutuksia, mutta ne eivät vaikuta kansanterveyteen vaan talouden vakauteen ja toimeentuloon. Lyhyesti sanottuna ne aiheuttavat enemmän haittaa kuin hyötyä”, totesi ACI EUROPE:n pääjohtaja Olivier Jankovec.
“Tutkimus osoittaa selvästi, että uusien varianttien tunnistamisen viivästyminen tarkoittaa, että tartunta on jo tapahtunut, kun matkustusrajoitukset asetetaan. Tämä on klassinen tapaus, jossa suljetaan tallin ovi sen jälkeen, kun hevonen on jo karannut. Testauksen jatkaminen rokotettujen matkustajien osalta vaikuttaa näin ollen terveyden kannalta täysin tehottomalta, mutta se vahingoittaa matkustajien luottamusta ja kansantalouksia. Tämän viimeisimmän tutkimuksen pitäisi antaa hallituksille todisteita panna EU:n suositus kokonaisuudessaan täytäntöön, jotta Eurooppa pääsisi jälleen liikkeelle”, sanoi IATA:n varapääjohtaja Conrad Clifford.
Lähde: IATA
Jaa artikkeli: