Hyppää sisältöön
Narsisseja Tampereella
· Ikkunapaikka

Suomi ei ole äkkilähtökohde – kesän matkapäätökset maailmalta meille tehdään juuri nyt

Ulkomaiset vapaa-ajan lomamatkailijat varaavat kesälomansa Suomeen keskimäärin 2,7 kuukautta ennen matkaa.

Kesälomaan liittyvien järjestelyjen varaukset tehdään huomattavasti lyhyemmällä aikajänteellä kuin talvimatkojen varaukset. Varauskäyttäymisessä on merkittäviä eroja maiden välillä.

Kaukaa tulevat varaavat aiemmin

Visit Finlandin kohdemarkkinoista eniten kesälomamatkailijoita Suomeen saapuu Saksasta, Yhdysvalloista ja Ranskasta. Saksalaiset varaavat matkansa kuten keskivertomatkailija eli 2,7 kk ennen matkaa. Yhdysvaltalaiset lomailijat varasivat viime kesänä Suomen-matkansa kesäkaudelle keskimäärin 3,7 kuukautta etukäteen. Ranskalaislomailijat puolestaan varasivat kesämatkansa Suomeen 3,1 kuukautta ennakkoon.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

“Matkan varausjänteen pituus selittyy usein lähtömarkkinan etäisyydellä, ja Euroopan ulkopuolelta tulevat kaukomatkailijat tekevät varauksensa useimmiten hyvissä ajoin ennakkoon. Talvikaudella yhteys ei ole kuitenkaan näin suoraviivainen, sillä Suomen talven suositut majoituskohteet ja palvelut myydään nopeasti. Aikaisessa vaiheessa varauksia on tekemässä matkailijoita niin Euroopasta kuin kauempaakin”, Visit Finlandin asiantuntija Katarina Wakonen kertoo.

Suomeen ei tehdä äkkilähtöjä – talvilomien varaukset Suomeen tehdään kesällä

Suomen talven vetovoima näkyy myös varausten aikaisessa ajankohdassa. Ulkomaiset vapaa-ajan matkailijat varaavat talvimatkansa keskimäärin 4,1 kuukautta ennen matkan alkua.

“Talvikauden vieraista suurin ulkomaalaisryhmä ovat britit. He haluavat varmistaa ”kerran elämässä” -kokemuksensa jopa lähes seitsemän kuukautta ennen matkansa alkua. Brittien suosiman joulumatkailun rajallinen kapasiteetti myydään nopeammin ja varausajat aikaistuvat”, Wakonen avaa.

Toiseksi suurin ryhmä ovat ranskalaiset, jotka ovat liikkeellä lähes viisi kuukautta ennen matkaa. Kolmanneksi tulevat saksalaiset, jotka luottavat 3,7 kuukautta ennen matkaa tehtyihin varauksiin.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Valmismatkojen merkitys Suomen talven myynnille on omatoimimatkailun suosion kasvusta huolimatta edelleen huomattava. Joka neljäs matka tehtiin omatoimimatkana. Erityisen brittimatkailijat suosivat valmismatkoja. Heistä lähes puolet, ja ranskalaisistakin lähes joka kolmas, tuli viime talvena Suomeen pakettimatkalla.

Suomi on matkailijan harkintalistalla yksi kymmenistä kohteista

Suomea potentiaalisena lomakohteena harkitsevalla matkailijalla on mielessään kymmeniä muita vaihtoehtoja. Useimmiten Suomi muodostaa Ruotsin ja Norjan kanssa tiiviin ryhmän, josta matkailija ei löydä juuri eroja.

“Suomella on parantamisen varaa etenkin kesäkaudella, joka on vuoden päälomasesonki. Kesän huippusesongin aikana Pohjoismaissa kirjataan noin 23 miljoonaa ulkomaisten matkailijoiden yöpymistä ja Suomen osuus tästä kakusta on kahdeksan prosenttia. Matkailu toi viime kesänä Suomeen noin miljardin euron vientitulot. Joka seitsemäs Suomen palveluvientieuro tulee kesällä matkailusta, eli kyse on merkittävästä toimialasta”, Wakonen summaa.

Visit Finlandin mukaan matkailuvientiä kasvattavat ne maat, jotka onnistuvat parhaiten lisäämään omaa tunnettuuttaan ja houkuttelevuuttaan. Positiiviset asiat ja hyväntuulinen näkyvyys kuten onnellisuus ja ilmiöksi noussut sauna voivat antaa vauhtia myös matkailupalveluiden myynnille.

Lähde: Business Finland
Kuva: Laura Paronen / Visit Tampere

Ikkunapaikka
Ikkunapaikka

Uutisvinkit ja palaute Ikkunapaikan toimitukselle: [email protected].