EU:n ja COSME:n rahoittaman kolmevuotisen SUSTOUR-hankkeen, jonka tavoitteena on edistää kestäviä käytäntöjä Euroopan matkailualalla, päätöstapahtuma järjestettiin viime viikon lopulla Portugalin Cascaisissa.
Suomestakin oli mukana pieni joukko matkanjärjestäjiä, jotka esittelivät kuinka he ovat ottaneet kestävän kehityksen osaksi toimintaansa.
SUSTOUR on tuonut yhteen 627 matkanjärjestäjää ja matkatoimistoa eri puolilta Eurooppaa. Kolmen vuoden aikana nämä pk-yritykset ovat työskennelleet parantaakseen toimintansa kestävyyttä ja edistäneet samalla yhdessä vastuullisen matkailun tavoitteita. Kaksipäiväisessä tilaisuudessa vaihdettiin näkemyksiä ja kerrottiin menestystarinoita eri teemoista, kuten toimitusketjun hallinnasta, hiilijalanjäljen pienentämisestä, kertakäyttömuovien vähentämisestä, kestävästi järjestettävistä retkistä ja kestävän kehityksen mukaisesta markkinoinnista.
Suomessa projektia vetäneen SMALin Jenni Kemppaisen mukaan projektin myötä Suomessa on 6 Travelife-sertifioitua ja 13 Travelife Partner -tunnustuksen saanutta yritystä. Lisäksi 8 yritystä on saavuttanut erikoisohjelmissa parantuneet toimintamallit toimitusketjun hallintaan ja hiilidioksidipäästöjen tai muovin käytön vähentämiseen.
Mukana olevista eurooppalaisista matkailualan toimijoista 57 on nyt saanut Travelife Partner -tunnuksen.
Suomalaiset lavalla
Kahden päivän aikana matkanjärjestäjät eri puolilta Eurooppaa kertoivat omista toimintatapojen muutoksista. Mukana oli matkanjärjestäjiä muun muassa Portugalista, Italiasta, Saksasta, Turkista ja Kroatiasta.
Seminaarin aikana puhuttiin paljon myös muovin vähentämisestä ja siitä, mitä matkanjärjestäjät ovat tehneet muovin käytön vähentämiseksi. Travel Without Plasticin Jo Hendricks pyysi osanottajia kaivamaan taskuistaan luottokortit ja kysyi: arvaatteko missä ajassa elimistöönne ajautuu tämän luottokortin verran muovia – viikossa vai kuukaudessa?
Vastaus on viikossa.
Hän myös huomautti, että varsinkin Pohjois-Amerikassa hotellien aamiaisilta jää valtava määrä muovijätettä. Hänen mukaansa ainoastaan yhden hotellin muovijätteistä kerääntyy vuodessa 2-3 miljoonaa muovinpalaa.
Moni hotelli käyttää jo esimerkiksi täytettäviä suihkusaippuoita ja shampoita, mutta kuinka moni laittaa roskakorien sisään vielä muovipussin, jonne heitetään ehkä yksi pieni roska. Voisiko ne korvata pestävillä roskapusseilla?
Eri matkanjärjestäjät kertoivat lukuisia tapoja vähentää muovia. He muun muassa kehottavat asiakkaitaan ottamaan matkaan täytettävän pullon, jonka voi täyttää hanasta tai isommasta vesikanisterista.
Birthe Suni Kristinalta oli kertomassa siitä, miten he pyrkivät vähentämään hiilidioksidipäästöjä omilla matkoillaan. ”Kun teemme matkoja Saksaan tai Ruotsiin pyrimme välttämään lentämistä ja käyttämään mahdollisimman usein laivoja. Vuosien 2017-2019 aikana noin 35 % matkoistamme tehtiin muuten kuin lentäen. Tänä vuonna määrän on arvioitu nousevan jo 45 prosenttiin.”
Suni myös muistutti, että asiakkaiden ei pitäisi joutua miettimään päästöjen vähentämistä vaan matkanjärjestäjien tulisi tehdä se heidän puolestaan.
Toisen päivän ohjelmassa keskusteltiin muun muassa siitä, miten matkanjärjestäjä sitouttaa koko palveluketjun, kuten hotellit, kuljetusyhtiöt ja muut palveluntuottajat mukaan kestävään kehitykseen. Matkanjärjestäjät olivat saaneet hyviä tuloksia palveluntuottajien sitouttamisesta.
Matkapoikien Lauri Laakson mukaan vastuullisuustyössä matkanjärjestäjän yksi tärkeimmistä tehtävistä on huolehtia siitä, että tuotannon matkoja rakennettaessa ja ryhmien matkoja räätälöidessä käytettävät yhteistyökumppanit toimivat mahdollisimman pitkälle vastuullisesti niin ilmaston, ympäristön, kulttuuriarvojen kuin taloudellistenkin tekijöiden osalta.
Matkapojat työskentelee tiiviisti eri yhteistyökumppaniensa kanssa varmistaakseen, että yrityksen toimitusketjun toimintatavat ovat mahdollisimman vastuullisia. ”Matkapojat on halunnut edesauttaa työntekijöittensä vastuullisuustyötä luomalla visuaalisesti selkeän taulukon, josta sen yhteistyökumppanien vastuullisuustaso on helposti havaittavissa. Näin meillä on mahdollisuus toteuttaa yhtä vastuullisen matkatuotannon perusperiaatetta, jonka mukaan vastuullisuus on mukana jo matkan suunnitteluvaiheesta lähtien aina sen toteutukseen”, Laakso kertoo.
Paneelissa tuotiin esiin pieni, mutta vaikuttava asia; ryhmien käyttämiä ravintoloita kehotetaan käyttämään enemmän paikallisia tuotteita. Ja esimerkiksi hotelliaamiaiselle toivotaan vaikkapa paikallisia omenoita eikä muista maista tuotuja banaaneja.
Matkanjärjestäjien markkinoinnissa, niin sisäisessä kuin ulkoisessa, on tuotava selkeästi esille mitä kaikkea yritys tekee matkalla kestävämpään matkailuun. Ei riitä, että yrityksen verkkosivuilla on yksi sivu, missä kerrotaan yrityksen tekemästä työstä kestävän matkailun eteen. Asia on tuotava esille kaikessa näkyvyydessä.
Annika Rusanen Aurinkomatkoilta puhui myös sisäisestä kestävän kehityksen markkinoinnista. On tärkeää, että oma henkilöstö saadaan täysin mukaan.
Aurinkomatkoilla perustettiin kestävän kehityksen työryhmä, missä oli mukana henkilö jokaiselta osastolta. Mutta saadakseen jokaisen työntekijän mukaan yhteisen päämäärän saavuttamiseksi, Aurinkomatkoilla järjestettiin myös workshopeja, missä yhdessä käytiin läpi parhaita käytäntöjä ja ideoita.
Päivien aikana kuultiin asiantuntijoiden puheenvuorot ja paneelikeskustelut: Jokaisessa viidessä teemaistunnossa oli alan asiantuntija, joka jakoi näkemyksiään ja tietämystään. Näihin istuntoihin sisältyy myös moderoituja paneelikeskusteluja, joissa valotettiin osallistuvien pk-yritysten esimerkillisiä menestystarinoita.
Grand Finale Travelife -palkintoseremoniassa jaettiin paikalla olijoille sertifikaatit erinomaisista ponnisteluista kestävämmän matkailun eteen.
ECTAA:n puheenjohtaja Frank Oostdam totesi: “COSME-rahoitteisen hankkeen puitteissa toteutettujen yritysten saavutukset innostavat meitä kaikkia. Haluamme motivoida muitakin liittymään mukaan matkalle kohti kestävyyttä. ECTAA on edelleen sitoutunut edistämään alan kestävyyttä tämän hankkeen jälkeenkin ja kehittämään välineitä ja kumppanuuksia kestävän matkailun tulevaisuutta varten.”
Jaa artikkeli: