Lontoossa on pitkään puhuttu Heathrown liian pienestä kapasiteetista ja kolmannen kiitotien rakentamisesta.
Vaikka Ison-Britannian hallitus näytti laajennussuunnitelmalle vihreää valoa vuonna 2018, Heathrow’n suunnitelmat ovat olleet saaneet vastalauseita, kun lähiseudun asukkaat, lentoyhtiöt ja ympäristöjärjestöt ovat arvostelleet kolmannen kiitotien vaikutuksista ympäröivään alueeseen.
Laajennussuunnitelman keskeytettiin pandemian aikana, mutta nyt ne on jälleen nostettu pöydälle, kun Heathrow’n odotetaan saavuttavan ja jopa ylittävän pandemiaa edeltäneet matkustajamäärät, eli 80,9 miljoonan matkustaja jo ensi vuoden aikana. Tämän vuoden matkustajamäärien arvioidaan saavuttavan jo noin 79,3 miljoonaa.
Lentoaseman aiemmissa suunnitelmissa, jotka julkistettiin vuonna 2019, investoitaisiin 14 miljardia puntaa (16 miljardia euroa) nykyisen kentän luoteispuolelle rakennettavaan täyspitkään kiitotiehen, terminaalin 3 paikalle rakennettavaan uuteen terminaalirakennukseen ja alueen infrastruktuurin parantamiseen.
Heathrow’n mukaan laajennus tarjoaisi kapasiteetin 260 000 vuosittaiselle lisälennolle, mikä on yli 50 prosentin lisäys nykyisiin maksimissaan 480 000 lentoon verrattuna.
“Toteutuakseen hankkeen olisi täytettävä tiukat ilmanlaatua, melua ja ilmastonmuutosta koskevat kriteerit, ja sen olisi oltava yksityisesti rahoitettu,” kommentoi Britannian Liikenneministeri Jesse Norman.
Jaa artikkeli: