Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Tallinkin Nõgene: Tappio on sellainen, johon olemme tyytyväisiä.

Vuoden 2023 ensimmäisellä neljänneksellä konsernin tappio, 5,4 miljoonaa euroa, oli huomattavasti pienempi kuin vuoden 2022 vastaavana ajanjaksona (tappio 40 miljoonaa euroa Q1/2022). Konsernin vuoden 2023 ensimmäisen neljänneksen liikevaihto parani ja oli 171,2 miljoonaa (106,1 miljoonaa Q1/2022). Ensimmäisen vuosineljänneksen tulos parani merkittävästi edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan nähden ja oli ennen korkoja, veroja ja poistoja (EBITDA) 27,1 miljoonaa euroa (-11 miljoonaa euroa Q1/2022).

Konsernin investoinnit vuoden 2023 ensimmäisellä neljänneksellä olivat 11,5 miljoonaa euroa ja ne kohdistuivat pääosin yhtiön kolmen aluksen teknisiin parannuksiin ja päivityksiin alkuvuodelle suunniteltujen telakointien aikana sekä vihreän teknologian päivityksiin, kuten alusten maasähkölaitteisiin ja energiatehokkaisiin potkureihin (investoinnit Q1/2022 olivat 8,9 miljoonaa euroa).

Yhtiön liikevaihto ydinliiketoiminnasta (reittien operointi) kasvoi edellisvuodesta ja oli 124,5 miljoonaa euroa (91,4 miljoonaa euroa Q1/2022). Samaan aikaan yhtiön vuokratuotot kasvoivat yli yhdeksänkertaisiksi eli 30,3 miljoonaan euroon tämän vuoden ensimmäisellä neljänneksellä (2,9 miljoonaa euroa Q1/2022). Yhtiön 15 aluksesta on tällä hetkellä vuokrattuna kuusi eri puolilla maailmaa. Tämän vuoden toukokuun alussa vuokrattiin vielä yksi laiva, joten alusten vuokraus on edelleen konsernin kasvava tulonlähde, jolla on positiivinen vaikutus yhtiön tulokseen.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Yhtiö ylläpitää edelleen vahvaa 231,5 miljoonan euron likviditeettipuskuria yhdistettynä käteisvaroihin ja käyttämättömiin luottolimiitteihin.

”Jokaisen tilikauden vaikeimman vuosineljänneksen marginaalinen tappio on sellainen, johon olemme tyytyväisiä. Se osoittaa vankkaa suorituskykyä. Vuoden kahden ensimmäisen kuukauden alustavien tulosten perusteella näytti jopa siltä, että vuosineljänneksen loppuun mennessä olisi mahdollista saavuttaa nollatulos tai marginaalinen voitto, mutta joidenkin liiketoimintojen kehitys johti lopulta marginaaliseen tappioon, jonka olemme ilmoittaneet tänään”, Tallink-konsernin toimitusjohtaja Paavo Nõgene kommentoi.

”Tulos kuitenkin osoittaa, että tekemämme päätökset ovat olleet oikeita, mikä on mahdollistanut toipumisen jatkumisen. Uusin laivamme MyStar pärjää hyvin Helsinki-Tallinna-reitillä, Turun reitin Baltic Princessin aikatauluun ja reittiin tekemämme muutokset ovat johtaneet matkustajamäärien kasvuun ja parempaan asiakastyytyväisyyteen, Tallinna-Tukholma-reitin Baltic Queenin asiakastaso on palautumassa ennalleen ja hyvillä pitkäaikaisilla sopimuksilla vuokratut alukset ympäri maailmaa suoriutuvat hyvin.”

”Haaste, jonka kohtasimme kolmen Shuttle-aluksen liikennöidessä Helsinki-Tallinna-reitillä kannattavasti, on nyt ratkaistu äskettäin solmitulla Star-aluksen pitkäaikaisella vuokrasopimuksella. Vuokrasopimukset osoittavat, että Tallink-konsernin laivat ovat erittäin kysyttyjä ympäri maailmaa. Toisena esimerkkinä mainitsen Kanadaan myöhemmin tänä vuonna lähtevän Isabelle-aluksemme. Haluamme myös varmistaa optimaalisen tasapainon reiteillämme liikennöivien alusten ja vuokrattujen alusten välillä. Vuokrasopimukset auttavat vähentämään matalan sesonkiajan taloudellisia riskejä, mutta samalla joudumme myös tekemään vaikeita henkilöstöön liittyviä päätöksiä. Esimerkiksi Star ja Isabelle vuokrattiin ilman Tallinkin omaa miehistöä”, Nõgene sanoo.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

”Vuoden ensimmäinen neljännes on luonut hyvän pohjan loppuvuodelle. Vilkkain sesonkimme on pian täällä ja olemme valmistautuneet hyvin tekemällä laivojemme tekniset telakoinnit ja päivitykset alkuvuoden aikana. Laivojemme ravintoloiden uudistetut ruokalistat ja päivitetyt ostosvalikoimat sekä kaikki neljä upeaa hotelliamme Tallinnassa ja Riiassa ovat valmiina ottamaan asiakkaamme vastaan. Nyt on ehdottomasti oikea hetki matkustaa Itämerellä”, Nõgene sanoo.

 

Lähde: Tallink-konserni

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.