Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Thaimaan matkailu on palaamassa vauhdilla ennalleen

”Onnistuimme aloittamaan matkailun hallitusti jo vuonna 2021, kun esittelimme Phuket Sand Box- ohjelman. Saari oli helppo eristää ja estää näin mahdollisten virusten leviäminen. Neljän kuukauden aikana saarella vieraili 60 000 matkailijaa, ja vain 0,3 % testattiin positiiviksi”, sanoo Thaimaan matkailutoimiston varapääjohtaja Mr. Siripakorn Cheawsamoot.Sand Boxin jälkeen esittelimme Test & Go -ohjelman ja viime lokakuussa pystyimme toivottamaan vieraat tervetulleiksi ilman mitään rajoituksia.”

 

Thaimaan matkailutoimiston varapääjohtaja Mr. Siripakorn Cheawsamoot iloitsee suomalaisten paluusta Thaimaahan.

Siripakorn Cheawsamootin mukaan viime vuonna Thaimaahan matkusti jo 11,8 miljoonaa turistia, kun vuonna 2019 määrä oli 40 miljoonaa. ”Vaikka maamme avautui täysin vasta lokakuussa, pääsimme jo erinomaisiin matkustajamääriin. Suomalaisiakin kävi viime vuonna maassamme jo 39 000, kun vuonna 2019 heitä vieraili maassamme 128 000. Kaikista Pohjoismaista maassamme vieraili viime vuonna yhteensä 250 000. Olemme siitä hyvin kiitollisia.”

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Thaimaan uusin ohjelma on Fast Forward -strategia, jonka tarkoitus on palauttaa matkailu nopeasti mutta hallitusti ennalleen. Strategia A-B-C-D –kohdat määrittelevät suunnan:

A – Airline Focus, lentoyhteyksien parantaminen yhteistyössä johtavien lentoyhtiöiden kanssa.

B – Big Cities and Beyond, matkailijavirrat halutaan tasaisemmin suurien kaupunkien lisäksi pienempiin kaupunkeihin ja maaseudulle.

C – Collaboration is Key, yhteistyö on avainasemassa. Parannetaan yhteistyötä uusien kumppaneiden, kuten matkanjärjestäjien, matkatoimistojen ja OTA-toimistojen kanssa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

D – Destination for ALL, Thaimaa on kohde kaikille ja maan ympärivuotisuutta markkinoidaan entistä vahvemmin.

 

 

”Amazing New Chapters” -kampanjan myötä TAT jatkaa kestävän matkailun kehittämistä ja nostaa esiin matkailun merkityksellisyyden sekä vastuullisuuden.

Thaimaassakin on pandemian aikana ehditty miettiä sitä, minkälaisia matkailijoita maahan tulevaisuudessa toivotaan. Matkustajamäärien kasvattaminen ei ole enää Thaimaassakaan tavoitteena, enemminkin halutaan turisteja, jotka kunnioittavat niin maan luontoa, kulttuuria, ihmisiä kuin perinteitäkin. ”Emme hae nyt pelkästään luksusmatkailijoita, jotka käyttävät enemmän rahaa, vaan toivomme, että tavalliset matkailijat viipyisivät maassamme pidempään, se on nyt tärkein tavoitteemme. Olemme pidentäneet viisumivapaan oleskelun 30 vuorokaudesta 45 vuorokauteen. Tavoitteemme on pidentää matkailijoiden viipymään ja täten kasvattaa matkailutuloja.”

 

Siripakorn Cheawsamootin mukaan matkailijavirtoja halutaan ohjata myös perinteisten kohteiden ulkopuolelle. Pohjois-Thaimaan vuoristoiset alueet tarjoavat oivalliset olosuhteet patikointiin ja luontomatkailuun. ”Rohkaisemme matkailijoita kohtaamisiin paikallisen väestön kanssa ja tutustumaan thaimaalaiseen elämäntapaan. Turismi on Thaimaalle tärkeä tulonlähde ja thaimaalaiset osoittavatkin sen sydämellisellä palvelulla.  Haluaisimme, että matkailijat tekisivät “merkityksellisen matkan” Thaimaahan, ja matkustaisivat kestävällä tavalla auttaen säästämään ympäristöä ja myös tukemaan thaimaalaisia yhteisöjä. Olemme koonneet vinkkejä kestävään matkailuun ”Meaningful journey” -sivustolla.

 

Vaikka Thaimaa onkin suomalaisille lähinnä talvikohde, Siripakorn Cheawsamootin muistuttaa, että myös kesällä maalla on paljon annettavaa. Silloin suosituissa kohteissa on vähemmän ruuhkaa ja hinnat ovat edullisempia. Sadekuurot raikastavat ilmaa, mutta lämpötila on kuitenkin miellyttävän lämmin.

 

”Olemme iloisia, että matkailu on lähtenyt taas niin hyvin käyntiin. Tänä vuonna tavoitteemme on 25 miljoonaa matkustajaa ja vuosi lähtikin hyvin alkuun, sillä ensimmäisen miljoonan raja meni rikki jo 16. tammikuuta”, iloitsee Siripakorn Cheawsamootin.

Lisää Thaimaan matkailutarjonnasta täältä.

 

Leena Aalto
Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.