Vaativien meriolosuhteiden Spirit of Tasmania V -autolautta saateltiin Raumalta kohti Australiaa
Rauman telakalla rakennettu Spirit of Tasmania V -matkustaja-autolautta lähti torstaina 30.11.2025 miehistöineen matkalle kohti Australian Tasmaniaa.
Kaksi Raumalla rakennettua Spirit of Tasmania -autolauttaa, Spirit of Tasmania IV ja Spirit of Tasmania V, muodostavat kaikkien aikojen suurimman yksittäisen vientikaupan Suomen ja Australian välillä.
Rauman telakalla todistettiin tällä viikolla historiallista hetkeä, kun jälkimmäinen Spirit of Tasmania -autolautta aloitti matkansa kohti kotisatamaansa Devonportia. Virallisesti laiva luovutettiin asiakkaalle tämän vuoden kesäkuussa.
Spirit of Tasmania V -matkustaja-autolautan kapteeni Bob Moss navigoi myös sisaralus Spirit of Tasmania IV -aluksen Tasmaniaan aiemmin tänä vuonna.
“Spirit of Tasmania -alukset ovat teknisesti edistyksellisiä lähes kaikilta osin. Ne ovat erittäin tehokkaita ja ketteriä ohjata”, sanoo Moss.
Alukset liikennöivät Bassinsalmessa
RMC:n rakentamat matkustaja-autolautat tulevat liikennöimään Geelongin ja Devonportin välillä haastavista meriolosuhteista tunnetulla Australian avomerireitillä Bassinsalmessa, jonne ne on varta vasten rakennettu. Alukset korvaavat Suomessa 1990-luvulla rakennetut sisaraluksensa. Uusien aluksien matkustaja-, ajoneuvo- ja rahtikapasiteetti on selvästi edeltäjiään suurempi. Projektin työllistävä vaikutus oli yli 3 500 suoraa henkilötyövuotta.
“RMC on rakentanut yhtiön kymmenvuotisen historian aikana viisi matkustaja-autolauttaa, joista viimeisimpänä kaksi Spirit of Tasmania -autolauttaa. Olemme erikoistuneet rakentamaan aluksia vaativiin meriolosuhteisiin, joihin myös nyt käynnissä olevan Laivue 2020 -hankkeen neljä monitoimikorvettia tulevat. Tämä, jos mikä, on osoitus henkilöstömme kyvykkyydestä viedä läpi menestyksekkäästi erilaisia kokonaistoimituksia hyvässä yhteistyössä vaativien kumppanien kanssa”, sanoo RMC:n toimitusjohtaja Mika Nieminen.
Tällä hetkellä käynnissä olevassa Laivue 2020 -hankkeessa Suomen merivoimille rakennettavien neljän monitoimikorvetin lisäksi RMC valmistautuu Yhdysvaltojen jäänmurtajatilauksiin, joiden työllistäväksi vaikutukseksi arvioidaan tuhansia henkilötyövuosia.
RMC:ssä uskotaan, että jäänmurto-osaamisessa yhtiö on vahva vaihtoehto myös Suomen jäänmurtajahankinnassa sekä Nato-maiden tulevien viranomaisalusten tarpeiden täyttämisessä. Matkustaja-autolautoissa merkittävän tulevaisuuden potentiaalin muodostaa merenkulun sähköistyminen, jossa RMC on valmistautunut sekä uudistuotantoon että vanhojen alusten modernisointiin.
Spirit of Tasmania V lähtee Rauman telakalta
Spirit of Tasmania V- aluksen päämitat
Pituus: 212 m
Leveys: 31 m
Syväys: 7 m
Bruttovetoisuus: 48 000 t
Nopeus: 26 solmua (48 km/h)
Kaistametrit: 3 700 m
Matkustajat: 1 800
Hytit: 301
Lähde, kuva ja video: Rauma Marine Constructions Oy
Jaa artikkeli: