Vastuullisuus on matkailussa jo itsestään selvyys ja yhä useampi luottaa Joutsenmerkkiin

Vastuullinen ja kestävä matkailu on nykyään itsestään selvyys.  Yksi Suomen tunnetuimmista ympäristömerkeistä on Joutsenmerkki.

Hotelli- ja ravintola-alan asiantuntija Malin Lindfors Ympäristömerkintä Suomelta kertoi Joutsenmerkin uusista kriteereistä majoitustoimintaan, ja kuinka ne vaikuttavat hotellintoimintaan käytännössä. Joutsenmerkin kriteerejä tiukennetaan noin viiden vuoden välein, muun muassa uuden ympäristötiedon, tekniikan kehityksen sekä markkinatilanteen mukaisesti. Kun kriteerejä tiukennetaan, yritykset joutuvat hakemaan merkkiä uudestaan.

Joutsenmerkittyjen hotellien ja majoituspalveluiden kriteerejä ovat muun muassa:

  • Jätteiden tehokas lajittelu materiaalien kierrätyksen ja resurssien kierrättämisen varmistamiseksi
  • Toimenpiteitä ruokahävikin pienentämiselle
  • Kertakäyttötuotteiden kielto päivittäisessä tarjoilussa
  • Ympäristöjalanjäljen pienentäminen tarjoamalla kestävämpää ruokaa
  • Ympäristömerkittyjen tuotteiden käyttö siivouksessa, astianpesussa ja pyykinpesussa ei-toivottujen kemikaalien rajoittamiseksi
  • Toimenpiteitä luonnon monimuotoisuuden varmistamiseksi hotellialueella

 

Joutsenmerkki ohjaa niin kuluttajia, yrityksiä kuin hankkijoita vastuullisempaan ja ympäristön paremmin huomioivaan kuluttamiseen ja tuotantoon. Merkki on apuna muun muassa päivittäistavarakaupassa, matkailussa, rakentamisessa ja sijoittamisessa.

Suomessa 33 hotellia on saanut Joutsenmerkin. Scandic- ja Hilton hotellit ovat listassa hyvin edustettuina.

Suomen valttikortti on olla edelläkävijä kestävässä matkailussa

Tilaisuudessa mukana ollut Business Finlandin Kristiina Hietasaari valotti, mistä Suomeen odotetaan kansainvälisiä matkaajia, ja kuinka Suomi nähdään vastuullisena matkakohteena. Kohdemaat pysyvät kutakuinkin samoina, mukana edelleen vahvasti muun muassa USA ja Saksa.

Kansainvälisten risteilyjen määrä ei ole palannut ennalleen. Norja on vetänyt pisimmän korren Pohjolan risteilykohteena.

Visit Finlandin tavoitteena on tehdä kestävyydestä matkailun uusi normi ja Suomesta yksi maailman kestävimmistä matkailukohteista.

Kongressit tekevät paluuta

Helsinki Partnersin Leena Lassila kertoi positiivisia uutisia kongressien paluusta Helsinkiin. Kansainvälisten kongressijärjestäjien vastuullisuusvaatimukset ovat voimistuneet. Vuonna 2022 Suomessa pidettiin 158 kongressia. Tulevat vuodet näyttävät hyvältä, varsinkin vuosi 2025 näyttää erityisen hyvältä. Kilpailu kongresseista kuitenkin kiristyy rahallisten kannustinten myötä.

Scandic hotellit ympäristön asialla jo vuodesta 1993

Tilaisuutta johdatteli Scandic Hotelsin kaupallinen johtaja Christian Borg. Urbaani ja moderni Scandic Hub hotelli sijaitsee 1920-luvun kirjapainorakennuksessa Vanhan kirkkopuiston laidalla Helsingin keskustassa. Moni muistaa rakennuksen siinä sijainneesta, jo menneestä, Seston ruokakaupasta.
Scandic on pyrkinyt vuodesta 1993 asti vähentämään toimintansa ympäristövaikutuksia ja vaikuttamaan ympäröivään yhteiskuntaan positiivisella tavalla. Kaikki alkoi Ripusta pyyhkeesi -konseptista, joka on nykyisin käytössä hotelliyrityksissä ympäri maailman.

Vastuullisuus on olennainen osa ketjun yritysstrategiaa ja suurin osa ideoista, joilla on onnistuttu parantamaan ympäristövaikutuksia, ovat tulleet suoraan työntekijöiltä.​
Vastuullisuus on olennainen hotellin toimintaa Joutsenmerkin tiukkojen kriteereiden mukaisesti. Huomiota kiinnitetään mm. energian- ja vedenkulutukseen, käytössä on ympäristömerkityt kemikaalit sekä jätteet lajitellaan jätejakeiden mukaisesti. Aamiaisella on tarjolla luomutuotteita sekä panostetaan ruokahävikin torjuntaan.

Kestävän kehityksen periaatteet ovat ohjanneet myös hotellin suunnittelua. Kalusteissa ja tekstiileissä on valittu materiaaleja, jotka kestävät kulutusta, ikääntyvät hyvin ja sallivat ajan patinan. Uusissa hankinnoissa on hyödynnetty kierrätysmateriaaleja – hotellihuoneiden matoissa on käytetty valtamerien muoviroskasta valmistettua kangasta, osa baarituolien sekä kokoustilojen verhoilusta on valmistettu kierrätetystä RPET-muovista ja kokousaulaa sekä osaa kokoustiloja verhoava lattiamatto on valmistettu vanhoista kalaverkoista.

Teppo Viiperi

Jaa artikkeli:

Tilaa uutiskirjeemme

Liittymällä Ikkunapaikan postituslistalle, saat uutiskirjeen lehtien ilmestymisen välillä, noin 8 kertaa vuodessa.

Haluatko kirjautua ulos?
X