Uudistetulla Visitfinland.com-verkkosivustolla Suomi esitellään ainutlaatuisena ympärivuotisena kohteena. Rakenteeltaan yksinkertainen, mutta sisällöltään innostava sivusto tukee matkailijan haaveilua ja suunnittelua.
Matkailijat inspiroituvat, löytävät tietoa ja tekevät päätöksiä yhä enemmän verkossa, joten vahvemman ja kiinnostavamman digitaalisen läsnäolon kysyntä on kasvanut. Koronapandemian myötä matkailuala ja matkailijoiden käyttäytyminen ovat muuttuneet, ja myös VisitFinland.comin on elettävä muutoksessa mukana.
”Tavoitteenamme oli luoda huippuluokan moderni asiakaskeskeinen verkkosivu, joka auttaa kansainvälisiä matkailijoita unelmoimaan, inspiroitumaan ja suunnittelemaan oleskeluaan Suomessa. Sivusto yhdistää matkailijat ja matkailutuotteet aiempaa suoremmin ja tarjoaa nyt enemmän käytännöllistä tietoa”, verkkosivuston uudistuksen projektivastaava Mervi Holmén Visit Finlandilta kertoo.
Nyt julkaistu sivusto on ensimmäinen versio ja sen kehittäminen on jatkuvaa. Osa sisällöistä, toiminnallisuuksista ja kieliversioista julkaistaan myöhemmin keväällä.
”Kehitämme sivustoa datan ja käyttäjäpalautteen perusteella jatkuvasti. Tulevaisuudessa se sisältää myös esimerkiksi yksilöityä sekä lokalisoitua sisältöä. Käyttökokemuksesta haluamme tehdä maailman parhaan askel kerrallaan”, Visitfinland.comin päätoimittaja Sara Terho kommentoi.
Uusia kieliversioita ja rinnakkaissivustoja kehitteillä
Sivusto tulee palvelemaan jatkossa mediaa, matkanjärjestäjiä ja matkailun alueorganisaatioita. Näille yleisöille suunnatut osiot julkaistaan maaliskuussa.
Nyt julkaistu versio sivustosta on englanninkielinen. Muut kahdeksan kieliversiota (espanja, italia, japani, kiina, ranska, ruotsi, saksa ja venäjä) julkaistaan maaliskuun aikana. Sivuston sisältöä luodaan lisää ottaen huomioon matkailijoiden kiinnostusten kohteet eri markkinoilla. Asiakkaiden osallistaminen sivuston kehittämisessä on tärkeää.
”Asiakaskeskeisen digitaalisen brändikokemuksen muotoilu aloitettiin kansainvälisellä Traveller Mindsets -tutkimuksella ja sivuston prototyyppejä testattiin kohdemarkkinoiden asiakkailla. Erottautuvan matkailullisen maakuvan rakentamisessa ja uusien sisältöjen luonnissa tullaan jatkossakin hyödyntämään kansainvälistä asiakasymmärrystä ja asiakkaiden osallistamista”, Holmén kertoo.
Visuaalisempi ja saavutettavampi
Uudistuksen myötä sivusto sai myös uuden raikkaan ilmeen ja runsaasti vierailijoille näkymättömiä teknisiä ominaisuuksia, joiden ansiosta se tulee olemaan entistä monipuolisempi, käyttäjäystävällisempi ja saavutettavampi. Business Finlandin osana myös Visit Finland on sitoutunut EU:n saavutettavuusdirektiiviin ja sitä toteuttavaan lakiin digitaalisten palvelujen tarjoamisesta. VisitFinland.com täyttää verkkosivujen saavutettavuuden tasot A ja AA.
Visit Finland DataHubilla on merkittävä rooli uudella verkkosivustolla. Kaikki uudistetun sivuston tuotetiedot tulevat DataHubin tietokannasta, jossa on jo lähes 1 000 matkailuyritystä ja lähes 2 000 tuotetietoa. Määrä kasvaa jatkuvasti.
”Integraatio DataHubin ja sivuston välillä palvelee sekä matkailijaa että elinkeinoa, sillä matkailijoiden on nyt helpompi löytää heitä kiinnostavia palveluita”, Terho jatkaa.
VisitFinland.comin lanseerauksen myötä yritysten toivotaan panostavan laadukkaaseen tuotetietoon ja valokuviin DataHubissa.
VisitFinland.comin kehitystyön etenemisestä ja seuraavista vaiheista kerrotaan lisää kevään aikana. Sivuston rakennusvaiheen ajan kävijät ohjataan automaattisesti new.visitfinland.com osoitteeseen, mutta kevään aikana sivuston kehitystöiden edetessä palataan vanhan tutun visitfinland.com-osoitteen käyttöön.
Lähde: Visit Finland
Jaa artikkeli: