Matkailualan kansallinen Visit Finland DataHub -tietokanta julkaistiin vuosi sitten. Nyt mukana on jo noin 1 500 yritystä ja 5 000 tuotetietoa. Jo 15 eri julkaisukanavaa hyödyntää DataHubin tietoa avoimen rajapinnan kautta.
DataHub on matkailuelinkeinon työkalu, jonka kautta matkailutuotteiden ja palveluiden sisältöjä voidaan jakaa moniin eri digitaalisiin julkaisukanaviin. Tietokanta ja rajapinta mahdollistavat suomalaisen matkailutuotetiedon hyödyntämisen useissa eri kansainvälisissä ja kotimaisissa digitaalisissa kanavissa.
“Matkailun elpyessä matkailutuotteiden ja -palveluiden digitaalinen löydettävyys ja ostettavuus on erittäin tärkeää. DataHub on yksi tärkeä työkalu tukemaan Suomen matkailun elpymistä ja kasvua”, DataHubin kehityksestä vastaava Annakaisa Ojala sanoo.
Matkailutuotteiden tiedot ylläpidetään kansallisessa tietokannassa, joka vähentää tarvetta alueellisesti rakentaa ja ylläpitää omia tuotetietokantoja.
“DataHub toimii työkaluna myös Visit Finlandin markkinoinnin toimenpiteissä. Markkinointikampanjoihin ja visitfinland.comin sivulle saadaan haettua DataHubista helposti ajantasaiset tuotetiedot”, Ojala jatkaa.
DataHubia kehitetään tiiviissä yhteistyössä matkailuelinkeinon kanssa ja vuoden aikana onkin rakennettu monia uusia toiminnallisuuksia käyttäjien tarpeiden mukaisesti. Matkailualan yritykset voivat lisätä tuotetietojaan DataHub-tietokantaan maksutta.
“Hienoa, että DataHub on saamassa sitä roolia mitä sille ideoitiin kun sen kehitystyöhön alun perin ryhdyttiin. Seuraavassa vaiheessa on tavoitteena kasvattaa rajapinnan hyödyntävien kanavien määrää eli saada Suomen matkailutiedot eteenpäin yhä useampaan eri digitaaliseen kanavaan erityisesti kansainvälisillä markkinoilla”, Visit Finlandin digitaalisesta kehityksestä vastaava Kaisa Kosonen lisää.
Lähde: Visit Finland
Jaa artikkeli: