Visit Finlandin vaikutus Suomen matkailun kasvuun ja imagoon on ollut merkittävä, selviää tuoreesta vaikuttavuusarvioinnista. Implement Economics -tutkimuksessa tarkasteltiin Visit Finlandin toimien suoria vaikutuksia asiakkaisiin ja yhteiskuntaan.
Tutkimuksessa tarkasteltiin muun muassa ulkomaisten matkailijoiden määrän kasvua, matkailualan digitalisaatiota, uusien liiketoimintamallien tuomaa kannattavuuden kasvua, alan osaamisen kehittymistä, maakuvan parantumista sekä matkailutulojen kasvua.
Tulosten mukaan Visit Finlandin vaikutukset yhteiskuntaan ovat olleet huomattavia, ja ne näkyvät muun muassa matkailualan osaamisen vahvistumisena ja Suomen matkailukohteen brändin parantumisena.
Matkailuaiheiset nettihaut Suomesta ovat lisääntyneet, ja matkailutulot ovat kasvaneet maltillisesti. Eniten hakuja oli Saksasta, Japanista, Yhdysvalloista ja Iso-Britanniasta, joiden osuus oli lähes 50 % kaikista online-hauista vuonna 2022.
– Esimerkiksi 67 prosenttia haastatelluista Visit Finlandin kumppaneista kertoi, että heidän digitaaliset taitonsa ovat parantuneet Visit Finlandin toimenpiteiden ansiosta. Myös yhteistyö yleensä, erityisesti kestävän matkailun, markkinatiedon ja kansainvälistymisen alueilla on parantunut, Business Finlandiin kuuluvan Visit Finlandin johtaja Kristiina Hietasaari kommentoi.
Vaikka Visit Finland on jo saavuttanut hyviä tuloksia, on sillä mahdollisuus tarjota entistä enemmän lisäarvoa asiakkaille ja yhteiskunnalle.
– Visit Finlandin tavoitteena on vahvistaa kaupallista painotusta ja tiivistää yhteyksiä matkailualaan saadaksemme entistä parempia tuloksia aikaan jatkossa, Hietasaari jatkaa.
Kaikki tutkimusta varten haastatellut yhteistyökumppanit korostivat tarvetta lisätä rahoitusta Suomen matkailun edistämispalveluihin, jotta voitaisiin tehdä enemmän jo hyvin toimivalla pohjalla. Haastatteluissa tuotiin esiin myös, että Suomessa matkailun edistämiseen käytetyt resurssit ovat selvästi vähäisemmät verrattuna Pohjoismaiden naapurimaihin, mikä tekee vertailun tulosten välillä vaikeaksi. Visit Finlandin vuoden 2024 rahoitus on kuitenkin kasvamisen sijaan vähenemässä.
– Valitettavasti uusi hallitusohjelma ei noteeraa mitenkään matkailun valtavaa kasvupotentiaalia. Päinvastoin. Jo ensi vuonna meillä on suuria haasteita edes ylläpitää nykyisen toiminnan ja palveluiden tasoa budjetin pienentyessä nykyisestä tasosta, Hietasaari sanoo.
Tuore tutkimus on luettavissa täältä. Visit Finlandin osuus sivuilla 90-105.
Lähde: Visit Finland
Jaa artikkeli: