Visit Finland vastaa yhdessä matkailutoimialan kanssa ulkomailta Suomeen suuntautuvan matkailun kehittämisestä.
Nyt kolmatta kertaa kahden vuoden toimikauden ajaksi valitussa Advisory Boardissa, eli toimialan edustajista kootussa asiantuntijajoukossa, on mukana edustusta neljältä matkailun suuralueelta; Helsingistä, Lapista, Järvi-Suomesta sekä rannikko- ja saaristoseudulta.
Mukana on niin destinaatio-organisaatioiden kuin alueella toimivien matkailuyritysten edustajia. Näiden alueiden ulkopuolelta mukaan on kutsuttu vielä muutamia matkailualan keskeisiä toimijoita, kuten Finnair ja Eckerö Line.
Turkua Advisory Boardin työssä edustavat Visit Turku Archipelago Oy:n toimitusjohtaja Kristiina Kukkohovi sekä myynti- ja markkinointijohtaja Joni Hakkarainen Sunborn Groupilta.
Työ liikkeelle skenaariotyöskentelyllä
Tuore Advisory Board aloitti työnsä pohtimalla Nordic West Officen Risto E. J. Penttilän johdolla mahdollisia skenaarioita tulevan 18 kuukauden ajalle.
“Meillä on matkailualalla historian pahimmat kriisivuodet takana pandemian vuoksi ja nyt vielä kaikki Ukrainan sodan mukanaan tuoma epävarmuus kestettävänä. Halusimme siksi aloittaa yhteistyön uuden Advisory Boardin kanssa vähän laajemmalla perspektiivillä ja pohtia mahdollisia tulevaisuuden skenaarioita”, Visit Finlandin johtaja Kristiina Hietasaari kertoo.
“Mahdollisia skenaarioita lähdettiin perkaamaan the good, the bad and the ugly -jaolla. Tällä hetkellä elämme the bad -skenaariossa ja the good -tilanteeseen pääseminen edellyttäisi, että nykyinen geopoliittinen tilanne raukeaisi, sota päättyisi, energiakriisi helpottaisi ja inflaatio tasaantuisi. The ugly -tilanne puolestaan syntyisi jos nykyinen kriisi syvenisi entisestään. Pohdintamme lopputulema oli, että voimme odottaa tilanteen kääntyvän hieman parempaan suuntaan seuraavan 18 kuukauden aikana”, Sunbornin Hakkarainen kuvailee.
“Liian sinisilmäinen ja toiveikas ei varmasti ole syytä olla, mutta kun katsomme maailmaa Suomen matkailun näkökulmasta, niin näemme nykytilanteessa myös paljon mahdollisuuksia. Suomi on tällä hetkellä monella tapaa aikaisempaa vahvempi ja valmiimpi matkailutuotteena ja olemme olleet viime aikoina paljon esillä kansainvälisessä mediassa muun muassa NATO-hakemuksemme ja pääministerimme ansiosta. Kaikki tällainen rakentaa imagoamme maailmalla ja lisää kiinnostusta Suomea kohtaan”, Kukkohovi toteaa.
“Toisaalta painimme myös maailmantilanteen aiheuttamien uusien haasteiden kanssa. Yksi sellainen on saavutettavuus. Meidän täytyy pystyä asemoimaan itsemme uusiksi tilanteessa, jossa Venäjän ja Aasian markkinat ovat käytännössä katsoen poissa pelistä”, hän jatkaa.
Lähde: Visit Turku Archipelago Oy
Visit Turku Archipelago Oy on Turun, Naantalin ja Paraisten kaupunkien perustama matkailun alueellista markkinointia, myyntiä ja kehittämistä johtava yhtiö, joka aloitti toimintansa virallisesti 1.1.2023.