VR kertoi jo keväällä 2021 mittavasta investoinnista kaukoliikenteen junien verkkoyhteyksien kehittämiseen. Pandemian aiheuttama maailmanlaajuinen komponenttipula viivästytti uuden verkkoteknologian toimituksia, mutta nyt muutostyöt on päästy aloittamaan.
VR investoi verkkoyhteyden kehittämiseen 4,5 miljoonaa euroa. Uusi laitteisto asennetaan kalustoon vähitellen, koska varusteltavana on yhteensä satoja junavaunuja, jotka ovat samalla jatkuvassa liikennekäytössä.
Ensimmäisiä uudella verkkoyhteydellä varustettuja junia voi havaita jo alkuvuodesta 2023, ja viimeistenkin junien osalta uusimistyöt valmistuvat kesällä 2024. Ensimmäisenä uudistus näkyy Pendolino-junissa ja laajenee vaiheittain myös muuhun kaukoliikennekalustoon.
”Olemme todella iloisia, että muutostyöt pääsevät viimein alkamaan. Junan verkkoyhteys on asiakastutkimustemme mukaan yksi eniten matkustusmukavuuteen vaikuttavista tekijöistä. Moni haluaa hyödyntää matka-ajan työntekoon ja pandemian myötä myös monipaikkainen työnteko on yleistynyt voimakkaasti. Merkittävästi parempi nettiyhteys on tärkeä kannustin, jotta yhä useampi valitsisi matkustaa hiilineutraalisti junalla”, toteaa VR:n toimitusjohtaja Elisa Markula.
Juniin asennettavan verkkoteknologian myötä hyvän verkkoyhteyden edellytykset täyttyvät junan sisällä. Toimiva yhteys edellyttää kuitenkin panostusta myös teleoperaattoreiden tarjoamaan mobiiliverkkoon, jonka signaaleja junan teknologia ottaa vastaan. Radanvarsilla on edelleen katvealueita, joilla teleoperaattoreiden verkon kapasiteetti ei riitä satojen matkustajien käyttöön kerrallaan. VR käy aktiivista keskustelua teleoperaattoreiden ja viranomaisten kanssa, jotta ratojen läheisyyteen saataisiin tiheämmin mastoja ja tukiasemia.
Lähde: VR