Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Airbus: Aasiassa tarvitaan lähes 18 000 uutta lentokonetta vuoteen 2040 mennessä

Seuraavien 20 vuoden aikana matkustajaliikenne kasvaa vuosittain 5,3 prosenttia. Vanhempien, polttoainetehottomien lentokoneiden käytöstä poistaminen johtaa siihen, että Aasian ja Tyynenmeren alueella tarvitaan 17 620 uutta matkustaja- ja rahtilentokonetta. Näistä lähes 30 prosenttia korvaa vanhoja koneita ja loput tarvitaan vastaamaan kasvavaan kysyntään.

Aasian ja Tyynenmeren alueella asuu 55 prosenttia maailman väestöstä. Kiina, Intia ja nousevat taloudet, kuten Vietnam ja Indonesia ovat Aasian ja Tyynenmeren alueen kasvun veturit. BKT kasvaa 3,6 prosenttia vuodessa, kun maailman keskiarvo on 2,5 prosenttia. Matkustava keskiluokka kasvaa 1,1 miljardilla 3,2 miljardiin, ja ihmisten matkustushalukkuus lähes kolminkertaistuu vuoteen 2040 mennessä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Kasvavaan kysyntään tarvitaan 17 620 lentokonetta. Määrästä 13 660 konetta arvioidaan olevan A220- ja A320-perheisiin kuuluvia. Aasian ja Tyynenmeren alue on keskipitkän ja pitkän matkan lentokoneiden suurin markkina-alue. Sen osuus maailmanlaajuisesta tarpeesta on noin 42 prosenttia.

Myös rahtiliikenne kasvaa Aasian ja Tyynenmeren alueella 3,6 prosenttia vuodessa, mikä on selvästi enemmän kuin maailman 3,1 prosentin keskiarvo. Tämä merkitsee lentorahtiliikenteen kaksinkertaistumista alueella vuoteen 2040 mennessä. Maailmanlaajuisesti pikarahti kasvaa sähköisen kaupankäynnin vauhdittamana vielä nopeammin, 4,7 prosenttia vuodessa. Tämän voimakkaan kasvun vuoksi seuraavien 20 vuoden aikana tarvitaan kaiken kaikkiaan noin 2 440 rahtikonetta, joista 880 on uusia.

“Lentoliikenne on elpymässä maailmanlaajuisesti, ja kun matkustusrajoituksia lievennetään edelleen, Aasian ja Tyynenmeren alueesta tulee jälleen yksi tärkeimmistä vetureista. Olemme varmoja, että alueen liikenne elpyy voimakkaasti, ja odotamme sen saavuttavan vuoden 2019 tason vuosien 2023 ja 2025 välillä”, sanoo Airbus Internationalin kaupallinen johtaja Christian Scherer.

“Olemme ylpeitä siitä, että kaikki lentokoneemme ovat jo nyt sertifioitu lentämään 50 prosentin SAF-seoksella, jonka määrä nousee 100 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä. Lisäksi hiljattain lanseerattu A350F-koneemme (kuvassa) tarjoaa 10-40 prosentin tehokkuushyötyjä sekä polttoaineen kulutuksen että CO2-päästöjen osalta. ”

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Maailmanlaajuisesti seuraavien 20 vuoden aikana tarvitaan noin 39 000 uutta matkustaja- ja rahtilentokonetta, joista 15 250 on korvaavia lentokoneita. Näin ollen vuoteen 2040 mennessä suurin osa käytössä olevista liikennelentokoneista on uusimman sukupolven lentokoneita.

Maailmanlaajuinen ilmailuteollisuus on jo saavuttanut suuria hiilidioksidipäästöjä, sillä ne ovat laskeneet 53 prosenttia matkustajakilometriä kohden vuodesta 1990 lähtien.
Airbusilla on selkeä tavoite, että sen koneilla saavutetaan nollahiilipäästöt vuoteen 2050 mennessä.

 

Lähde: Airbus

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.