Suomalaisten lomanvietossa korostuvat tällä hetkellä lomailun helppous, uudenlaiset kokemukset, paikallisuus ja hyvinvoinnin maksimointi.
Tutkimuksen suomalaisista lomailijoista toteuttu Kopla Helsinki Aurinkomatkojen toimeksiannosta ja siihen osallistui 1002 henkilöä.
Tutkimuksessa nousi esiin neljä voimakasta trendiä vapaa-ajan matkailussa.
Digioptimoidut matkahetket
Suomalaiset haluavat olla online lomallakin. Digitaaliset palvelut matkojen suunnittelussa ovat jo arkipäivää ja edelläkävijät rikastavat lomahetkiä lisäksi uusilla kiinnostavilla lomasovelluksilla.Älypuhelimen ruudulta matkailijat saavat tulevaisuudessa entistä enemmän tietoa ja vinkkejä niin ravintolasuosituksista kuin vaikkapa ympäröivistä rakennuksista tai jopa ympäröivästä luonnosta.
Uutta oppimassa
Yhä useammalle lomailu on muutakin kuin rannalla oleskelua ja nähtävyyksien katselua. Elämyksellinen lomamatka koostuu entistä useammin aktiivisesta tekemisestä ja uuden oppimisesta. Kohteeseen halutaan tutustua pintaa syvemmältä ja oppimiskokemuksia kaivataan niin lapsille kuin aikuisille.
Aidot kokemukset ja kohtaamiset
Suomalaiset haluavat kokea paikallisen elämän moninaisuutta aidoimmillaan. Jos ennen kokkailukurssi paikallisten kanssa oli riittävä kokemus, niin nyt halutaan myös poimia raaka-aineet pellolta tai pensaista. Paikallisten antamat vinkit otetaan ilolla vastaan ja mitä harvinaisempi kokemus, sitä aidommalta se tuntuu.
Kokonaisvaltainen hyvinvointi
Arjen kiireistä stressaantuneet ihmiset haluavat yhä useammin täydellisen katkoksen rutiineista ja ylimääräisestä ”hälystä”. Lomaympäristön ja -kohteen pitää olla viimeistä piirtoa myöten rauhoittava ja palauttava.
Vapaa-ajan matkailun trendit infografiikka
Vapaa-ajan matkailun trendit pitkä lehdistötiedote
Jaa artikkeli: