Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

BCD Travel: Liikematkustuksen trendit vuonna 2022

BCD Travelin on julkaissut raportin, jonka mukaan tänä vuonna liikematkustuksessa nousee esiin kahdeksan trendiä.

Liikematkojen arvo muuttuu

Parin viime vuoden aikana liikematkustus on ollut vähäistä tai sitä ei ole ollut lainkaan. Tulevaisuudessa yritykset tarkastelevat liikematkalle lähettämistä entistä enemmän. Työntekijät arvostavat edelleen työmatkoja, sillä he näkevät, että henkilökohtaiset tapaamiset kollegoiden, asiakkaiden ja liikekumppaneiden kanssa ovat välttämättöminä. Nyt puntaroidaan entistä tarkemmin miten löydetään tasapaino virtuaalisten ja henkilökohtaisten tapaamisten välillä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Kestävämpää matkustusta

Vuonna 2021 pidetty YK:n ilmastonmuutoskonferenssi COP26 nosti ilmastonmuutoksen ja kestävän kehityksen vahvasti maailmanlaajuiseen valokeilaan. Kun yhä useammat maat ja valtioista riippumattomat järjestöt, kuten IATA (International Air Transport Association), tekevät sitoumuksia kohti hiilidioksidipäästöttömämpää tulevaisuutta, paine kasvaa kaikkien osalta. Yritykset sitoutuvat kestävään kehitykseen, ja travel managerit etsivät keinoja vähentää hiilijalanjälkeään.

Uudenlaiset työntekotavat muuttavat käytäntöjä

Työnteon muutokset pandemian aikana aiheuttavat muutoksia myös matkustukseen. Siirtyminen etätyöpaikkoihin muuttaa nopeasti työ- ja matkustustapojamme. Yritysten on mukautettava käytäntöjään digitaalisten nomadien ja hybridityöntekijöiden tarpeisiin ja huomioitava ne henkilöriskien hallinnassa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Henkilöriskien hallinta ulottuu työmatkoja laajemmalle

Etä- ja hybridityöskentelyn lisääntyminen edellyttää, että yritykset laajentavat huolenpitovelvollisuuttaan työntekijöihin aina, kun he ovat poissa toimistosta, eivätkä vain työmatkoilla. Yritykset ovat siirtymässä matkariskien hallinnasta henkilöriskien hallintaan. Niiden on nyt siirryttävä työmatkustajien turvallisuuden huolehtimisesta kaikkien työntekijöiden turvallisuudesta huolehtimiseen riippumatta siitä, missä he ovat.

Laajempi joukko riskejä on otettava huomioon

Maailmanlaajuiseen pandemiaan liittyvät riskit ovat hallinneet ihmisten elämää lähes kahden vuoden ajan. Matkustamisen palautuessa on tärkeää tunnistaa pandemian lisäksi myös muut riskit, joille työnsä puolesta matkustavat voivat altistua, kuten äärimmäiset sääilmiöt, terrorismi, talousriskit ja kyberturvallisuusrikkomukset. Yritysten on arvioitava matkariskien hallintaohjelmansa, jotta ne voivat varmistaa työntekijöidensä turvallisuuden matkoilla.

Kyberturvallisuudesta huolehtiminen on elintärkeätä

Kyberuhat kasvavat edelleen, samoin niiden mahdolliset vaikutukset. Monet travel managerit tunnistavat kyberturvallisuuden merkityksen ja asettavat sen tärkeään rooliin. Heidän on suojeltava yritystään ja matkustajiaan aktiivisilta kyberuhilta. Ensimmäinen askel on tunnustaa kyberturvallisuus päivittäiseksi matkailuriskiksi ja panostaa sen torjumiseen. Ennaltaehkäisy on tärkeätä. Työntekijöille on tärkeää saada asianmukaista turvallisuuskoulutusta ja noudattaa varotoimia työmatkalla.

Globalisaation tuomat muutokset

Globalisaatio on tuonut uskomattomia etuja viimeisten 20-30 vuoden aikana. Poliittiset levottomuudet, kuluttajien muuttuvat arvot sekä kustannukset ja toimitusketjuun liittyvät ongelmat pakottavat uudelleenajatteluun. Yritykset ovat siirtymässä konsolidoidusta lähestymistavasta monipuolistuneempaan lähestymistapaan toimituksiin, tuotantoon ja kulutukseen ja etsivät keinoja, joilla tuotantoa voidaan tuoda takaisin lähemmäs kulutuspaikkaa. Tämän seurauksena työmatkustustavat saattavat muuttua.

Maksuliikenne keskiössä

BCD:n ostajatutkimus paljasti, että maksaminen ja kulut ovat suurimpia ongelmakohtia, kun liikematkoja hallinnoidaan alusta loppuun. Maksuliikenneratkaisujen käyttöönotto voi auttaa yksinkertaistamaan, digitalisoimaan ja automatisoimaan yritysmatkojen maksamista, täsmäytystä ja laskujen hallintaa.

“Uusien COVID-muunnosten ilmaantuessa ei ole selvää, milloin liikematkustaminen palaa pandemiaa edeltävälle tasolle, mutta yritysten on korkea aika alkaa miettiä, miten ne voivat sovittaa matkaohjeensa tulevaisuuteen”, sanoo Jorge Cruz, BCD Travelin globaalin myynnin ja markkinoinnin varatoimitusjohtaja. “Travel managereiden tärkeimpiä tehtäviä ovat matkojen arvon mittaaminen, niiden tuloksen laadun osoittaminen ja osoittaminen sisäisille sidosryhmille, että matkat ovat kannattavia. Tärkeintä ei ole vain vähentää matkakuluja, vaan lisätä matkojen tehokkuutta yrityksen tavoitteiden saavuttamisessa.”

 

Lähde: BCD Travel

 

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.