Czech Airlinesin konkurssin toimenpideohjeita

Pari viikkoa sitten konkurssiin ajautunut Czech Airlines oli yksi maailman vanhimmista lentoyhtiöistä. Yhtiön oli määrä viettää 100-vuotispäiviään parin vuoden päästä.

Euroopan kuluttajakeskus on antanut ohjeet rahojen takaisinanomisesta, mikäli oli ostanut lentolipun Czech Airlinesilta. On kuitenkin syytä olettaa, että tuskinpa kovin moni suomalainen on matkustusrajoitusten vuoksi yhtiöltä lippua ostanut.
Mikäli on, alla ohjeet rahojen takaisinanomisesta.

Ulkomaisten velkojien eli esimerkiksi suomalaiskuluttajien, joilla on saatavia lentoyhtiöltä, tulee esittää vaatimuksensa konkurssipesälle kahden kuukauden aikana, viimeistään 10.5.2021 mennessä. Kuluttajat voivat hyödyntää oheista mallilomaketta, sillä vaatimukset tulee tehdä tšekin kielellä.

Jos olet maksanut käyttämättä jääneet lentolippusi alun perin luottokortilla, voit kääntyä konkurssipesän sijaan luottoyhtiösi puoleen rahojen takaisin saamiseksi. Luottokortilla maksettaessa luottoyhtiö on konkurssitilanteessa velvollinen palauttamaan maksun kuluttajalle. Monilla luotonantajilla ja pankeilla on verkkosivuillaan lomake maksunpalautuksen hakemista varten ja se voi löytyä esimerkiksi ”korttireklamaatio”-sanalla.

Jos olet maksanut lentolipun pankkikortilla, käänny pankkisi puoleen. Useiden pankkien sopimusehtojen mukaan vastaavia maksunpalautusperiaatteita noudatetaan myös niin sanotuissa pankkikorttimaksuissa.

Jos et voi saada maksunpalautusta kortin myöntäjältä, tulee sinun osoittaa vaatimus saatavista konkurssipesälle. Vaatimukset konkurssipesälle on tehtävä tšekin kielellä 10.5.2021 mennessä. Käytä oheista ECC Tšekin toimittamaa lomaketta.

Lähetä täytetty ja tulostettu lomake mahdollisine lisäliitteineen (lentovarausvahvistus, maksutosite, mahdollinen lennon peruutusilmoitus lentoyhtiöltä) 10.5.2021 Prahan tuomioistuimeen postitse osoitteeseen:

Městský soud v Praze
pracoviště Slezská 9
120 00 Praha 2
Česká republika

Jos sinulla on käytettävissä sähköinen allekirjoitus, voit lähettää lomakkeen ja liitteet myös sähköpostitse osoitteella: podatelna@msoud.pha.justice.cz

Kuluttajan asema lentoyhtiön konkurssitilanteessa on valitettavasti heikko, sillä kuluttaja on vain yksi velkoja muiden joukossa. Konkurssipesästä katetaan velat tietyn etuoikeusjärjestyksen mukaisesti ja kuluttajien saatavat ovat yleensä viimeisimpiä, jolloin pesässä ei välttämättä ole enää jaettavia varoja.

Jaa artikkeli:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Tilaa uutiskirjeemme

Liittymällä Ikkunapaikan postituslistalle, saat uutiskirjeen lehtien ilmestymisen välillä, noin 8 kertaa vuodessa.

Haluatko kirjautua ulos?
X