Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Elämysmyynnissä ennätysvilkas kesä

Suomalainen elämyspalvelu Doerz kuuluu niihin onnekkaisiin, jotka raportoivat jo toistamiseen ennätyslukuja keskellä koronakurimusta. Tänä kesänä kotimaanmatkailijoiden kiinnostus on kohdistunut erityisesti pienempiin kaupunkeihin.

Matkailukesä 2021 on ollut monelle alan toimijalle näytön paikka. Kansainvälinen matkailu on edelleen olemattoman vähäistä ja toimiala on pitkälti kotimaisen yleisön varassa.

”Doerzin myyntiluvut yksin heinäkuulta kaksinkertaistuivat edellisvuoteen nähden. Myös sivuston kävijämäärissä nähtiin merkittävä kasvu. Asiakkaiden kiinnostus kohdistuu nyt erityisesti pikkupaikkakuntiin ja keskisuuriin kaupunkeihin. Esimerkiksi Rauman ja Uudenkaupungin elämystuotteet ovat keränneet paljon varauksia ja yleisön huomiota, kun taas Helsinki näyttää meidän silmissämme hiljaiselta”, kertoo Doerzin toimitusjohtaja Tomi Virtanen.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

”Alustamme on jakamistalouteen pohjautuva välityspalvelu, jonka kautta sekä yritykset että yksityishenkilöt voivat toimia elämystuottajina. Kesän nousujohteinen trendi näkyi myös elämystuottajien määrässä, sillä alustalle rekisteröityi satoja uusia palveluntarjoajia ympäri maata.”

Kuka vain voi toimia paikallisoppaana ja asettaa palvelunsa myyntiin Doerz-alustalle joko livetapahtumana tai virtuaalisena elämyksenä. Asiakkaat ovat aivan tavallisia lomailijoita, jotka etsivät tekemistä lähiseudulta tai lomakohteestaan.

”Kesän kehitys kertoo ilahduttavasti myös suomalaisten matkailuyritysten kasvavasta digitalisaatioasteesta. Vasta kun kaikkein pienimmätkin toimijat pystyvät tehokkaalla tavalla tavoittamaan asiakkaansa verkossa, voimme puhua todellisesta digiloikasta”, Virtanen sanoo.

” Suomi on kotimarkkinamme ja sellaisena erittäin tärkeä. Samaan aikaan panostamme vahvasti myös kansainväliseen skaalautuvuuteen. Toimintaa on jo kahdeksassa eri maassa ja eurooppalaisista verkostoista on tuntuvaa etua myös suomalaisille kumppaneillemme. Toivon, että rokotekattavuuden noustessa Suomessakin löydetään keinoja avata maa kansainväliselle matkailulle turvallisella ja taloudellisesti kestävällä tavalla.”

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

 

Lähde: Doerz

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.