Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Embraer on esitellyt lentolaivaston tulevaisuuden kestävään ilmailuun

Brasilialainen lentokonevalmistaja Embraer on esitellyt neljä uutta kestävää lentokonekonseptia. Lentokoneisiin haetaan nyt vaihtoehtoja fossiiliselle polttoaineelle. Sähkö ja vety ovat Brasiliassakin suosikkeja.

 

Energia Hybrid

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Ensimmäisenä valmisteilla on Embraerin yhdeksänpaikkainen hybridisähköinen konsepti, Energia Hybrid E9-HE. Yhdeksänpaikkainen lentokone perustuu yhteen mäntämoottoriin ja kahteen sähkömoottoriin. Sähkömoottorit toimivat lentoonlähdön ja nousun aikana. Kun kone saavuttaa matkalentokorkeuden, ne kuitenkin kytkeytyvät pois päältä, jolloin mäntämoottori toimii 50 prosenttia tehokkaammin kuin nykyiset suihkuturbiinit.
Kaikkien Embraerin uusien konseptien moottorit ja potkurit on sijoitettu lentokoneen rungon takaosaan. Energia Hybrid -mallissa tämä vähentää melua jopa 60 prosenttia. Energia Hybridin hiilidioksidipäästöt ovat jopa 90 prosenttia pienemmät, kun se toimii pelkästään kestävillä lentopolttoaineilla. Sen toimintasäde on 500 meripeninkulmaa ja Embraer odottaa sen tulevan käyttöön vuoteen 2030 mennessä.

 

Energia Electric


Energia Electric eli E9-FE on suunniteltu otettavaksi käyttöön vuoteen 2035 mennessä. Siinä on yhtä monta istumapaikkaa kuin hybridissä. Sen toimintasäde on 200 meripeninkulmaa, ja sen voimanlähteenä toimivat akut ja sähkömoottori. Akut ovat vaihdettavissa ja sijaitsevat lentokoneen nokassa, jotta lentotoiminnan taloudellisuuden kannalta oleelliset nopeat kääntöajat ovat mahdollisia. Kone vähentää ulkoista melua jopa 80 prosenttia. Se toimii myös hiilidioksidipäästöttömästi.

 

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Energia H2 Fuel Cell

 

E19-H2FC on kooltaan vielä suurempi. Tämä 19-paikkainen lentokone toimii vetysähköisellä käyttövoimalla. Sen toimintasäde on aluksi 200 NM, mutta sitä voidaan pidentää asiakkaiden toiveiden mukaan. Teknologian odotetaan olevan valmiina vuoteen 2035 mennessä yhdessä Energia Electricin kanssa, ja sillä saavutetaan myös päästöttömyys. Se tuottaa myös 70 prosenttia vähemmän melua kuin nykyiset lentokoneet.

 

Energia H2 Gas Turbine

Embraer odottaa kehittävänsä myös 35-50-paikkaisen lentokoneen, jonka käyttövoimana on vety, 100-prosenttisesti SAF(Sustainable aviation fuel) tai SAF:n ja perinteisen lentopetrolin yhdistelmä. Jälkimmäisen osuudesta riippuen E50-H2GT:llä voitaisiin myös vähentää hiilidioksidipäästöjä 100 prosenttia. Tämän lentokoneen toimintasäde on 350-500 NM, ja se vähentää ulkoista melua 60 prosenttia.
Toisin kuin Energia-perheen sisaruksissaan, siinä ei ole sähkömoottoria eikä akkua. Sen sijaan siinä käytetään monipolttoaineista kaasuturbiinikäyttöistä voimanlähdettä. Se voi käyttää 100-prosenttista vetyä lyhyemmillä matkoilla, kun taas pidemmillä reiteillä se voi käyttää SAF:ää tai perinteisiä suihkukoneiden polttoaineita.
Embraer arvioi ottavansa julkistamistaan konsepteista suurimman osan käyttöön vuoteen 2040 mennessä.

Embraer aikoo sertifioida kaikki lentokoneensa SAF-yhteensopiviksi vuoteen 2030 mennessä. Valmistaja esitteli elokuussa Electric Demonstrator -mallinsa, yksimoottorisen EMB-203 Ipaneman, joka toimii 100-prosenttisesti sähköllä. Lisäksi lentokonevalmistaja on ajoittanut vetypolttokenno-esittelylennon vuodelle 2025, ja täysin sähköinen, päästötön eVTOL-lentokone otetaan käyttöön vuoteen 2026 mennessä.

 

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.