EU-asiat puhuttivat FBTAn kokouksessa

Suomen Liikematkayhdistys ry FBTA kokosi Radisson Blu Royalin salin täydeltä jäseniään sääntömääräiseen syyskokoukseen. Asialistalla olivat yhdistyksen vuoden 2023 toimintasuunnitelma ja budjetti sekä hallituksen jäsenten valinta vuonna 2023 alkavalle toimikaudelle. Työohjelmassa oli vahva EU-näkökulma, kun europarlamentaarikko Sirpa Pietikäinen valotti ajankohtaisia, matkustuksen toimintaympäristöön vaikuttavia EU-hankkeita.

Tervetulosanat lausuivat FBTA:n toiminnanjohtaja Sari Viljamaa ja kokouspaikan isännän roolissa myyntiryhmän päällikkö Timo Saarinen, SOK MaRa -ketjuohjaus.  Syykokoustapahtuman avasi FBTA:n hallituksen puheenjohtaja Pia Kari (TietoEvry).

Yllä olevassa kuvassa FBTA:n hallitus 2023 vasemmalta:

Gabriela Suortti  Amex GBT,  Tarja Tikkanen Valtioneuvoston kanslia, Harriet Lemberg Valio, Pia Kari  TietoEvry (puheenjohtaja), Satu Lerssi Helsingin yliopisto, Johanna Lampinen Metso Outotec.
Kuvasta puuttuvat Janne Aarniovuori Amadeus ja Mirja Kivimaa Outokumpu.

”Matkustuksesta tullut stressaavampaa”

”Liikematkustus pääsi jo pandemian helpotettua varsin hyvään vauhtiin, mutta syksyllä 2022 se taas hieman hiipui etenkin talouden epävarmuustekijöiden vuoksi. Matkustajien arjessa on myös haasteita monien palveluiden saatavuudessa ja laadussakin, mikä johtuu henkilöstövajauksesta useilla aloilla”, sanoi Pia Kari. ”Matkustuksesta on tullut stressaavampaa. Peruutuksia, muutoksia, jonoja lentoasemilla ja epätietoisuutta paljonko aikaa tulee varata lähtöselvitykseen ja turvatarkastukseen ja tulevatko matkatavarat perille. Matkustamisen rutiinikin ehti pandemian aikana jo hieman rapistua. Samaan aikaan kustannukset oivat nousseet.”

Tuoreena ajatuksena nousi esiin myös tällä foorumilla ns. multimodaalinen eli monivälineinen kuljetus, jossa eri liikennemuotojen matkaliput on määrä saada samoille matkustusasiakirjoille.  Siten matkanmyyjät saumattomasti vastaisivat siitä, että matkaketjun kaikki osat toimivat myös yhdessä ja matkustaja pääsee perille matkasuunnitelmansa mukaisesti.

Kaksi toimikuntaa

FBTA:n toimikunnat järjestellään uuteen asentoon tehdyn jäsenkyselyn pohjalta.  Puheenjohtaja Pia Kari ja toiminnanjohtaja Sari Viljamaa kertoivat nyt kahdesta toimikunnasta: matkahallintotoimikunta sekä kokous- ja tapahtumahallinnon toimikunta, joista edellinen keskittyy yksittäisten liikematkustajien toimialaan ja jälkimmäinen ryhminä matkustettaessa kokouksiin ja tapahtumiin.  Edessä olevan vuoden toimintasuunnitelman lähimmistä tapahtumista Sari Viljamaa korosti tammikuisten Matka-messujen Hot Topic-aamiaisseminaaria ja Business Forum -päivää sekä maaliskuulla tapahtuvaa Nordic -tason liikematkayhdistysten kokoontumista Tukholmassa. Pohjoismainen yhteistyö DBTA, FBTA. NBTA ja SBTA:n kesken on vahvaa ja voimissaan.

Sääntömääräinen kokous käsitteli ja hyväksyi toimintasuunnitelma- ja budjettiasiat soraäänittä. Niinikään hallituksen kaikki erovuoroiset jäsenet olivat ilmaisseet tahtonsa jatkaa hallitustyötä ja niinpä syyskokouksen helppo tehtävä oli hyväksyä jatkokausi erovuoroisille.

EU-aloitteet matkustuksen toimintaympäristössä

Euroopan tason ajankohtaisasioita ja nimenomaan matkustuksen toimintaympäristöön vaikuttavia EU-aloitteita FBTA:n syyskokousväelle oli saapunut valottamaan eurokansanedustaja Sirpa Pietikäinen. Hänellä olikin varsin kattava sisältö erilaisia, suurempia ja yksityiskohtaisempia EU-aloitteita aihealueittain: hiilijalanjälki, makean veden ja yleensä luonnonvarojen riittävyys, biodiversiteetti. resilienssi eli kestävyys vaikkapa metsien käytön osalta, maa-alan riittävyys tuotantoeläinten kasvattamiseen, ilmastomuutoksen kiihtyminen. Euroopan vihreän kehityksen ohjelmassa haetaan Pietikäisen mukaan puhdasta energiaa, kestävää teollisuutta, rakentamisen ja kunnostamisen energia- ja resurssitehokuutta sekä kestävää liikkumista mm. ruokatuotannon asioiden lisäksi.

Fit for 55 ja liikenne

Fit for 55 on EU:n lakialoitepaketti, jonka tavoitteena on vähentää kasvihuonekaasujen päästöt 55 %:iin vuoteen 2030 mennessä. Paketissa on mm. polttoaineiden käyttöä koskevaa ohjeistusta ja sääntelyä niin lento-, laiva- kuin tieliikenteeseen kohdistuvana CO2-päästöjen osalta.

EU:n komissio on myös julkaissut paketin, jonka avulla on tarkoitus irrottautua Venäjän fossiilisesta energiasta ja lisätä Euroopan strategista omavaraisuutta. Siinä tavoitteena on mm. 45 % osuus uusiutuvia energioita jo vuonna 2030.

Junalla jopa 500 km/h

Kestävän ja älykkään liikkumisen strategia korostaa voimakkaasti raideliikenteen osuutta eurooppalaisessa liikkumisessa jopa tulevaisuuden suurnopeusjuniin 500 km/h asti.

Lisäksi MEP Pietikäinen kertoi EU Travel Information & Authorization System (ETIAS) -maahantuloluvan käyttöönotosta viisumivapaille kansalaisille, jotka matkustavat EU-maahan, Islantiin, Norjaan tai Sveitsiin. Tämä USA:n ESTA-maahantulon tietojärjestelmää muistuttava uudistus on tarkoitus saada voimaan loppuvuodesta 2023. Se tulee koskemaan noin 60 maan kansalaisia.

 

Eero Havia

 

Jaa artikkeli:

Tilaa uutiskirjeemme

Liittymällä Ikkunapaikan postituslistalle, saat uutiskirjeen lehtien ilmestymisen välillä, noin 8 kertaa vuodessa.

Haluatko kirjautua ulos?
X