Finavia aloittaa turvatarkastuslaatikoiden desinfioinnin bakteerit ja virukset tappavan UVC-valoteknologian avulla. Pilotoinnin aikana eri teknologiaan perustuvia laitteistoja asennetaan koekäyttöön useille turvatarkastuslinjastoille.
“Koronatilanteen takia olemme kevään aikana muuttaneet turvatarkastuskaukaloiden puhdistusprosessia, mutta nyt haluamme viedä hygienian uudelle tasolle pilotoimalla parhaiten lentoasemaympäristöön sopivaa UVC-desinfiointitapaa. Meillä on korkeat odotukset nyt pilotoitaville laitteille ja niiden suorituskyvylle”, sanoo Helsinki-Vantaan lentoasemanjohtaja Ulla Lettijeff Finaviasta.
Lentoasemalla testattava desinfiointiteknologia perustuu ultraviolettivaloon (UVC), jota käytetään pintojen puhdistukseen muun muassa terveydenhuollossa ja elintarviketeollisuudessa. Se tappaa bakteerit pinnoilta tehokkaasti.
“Uutta teknologiaa hyödyntämällä voimme entisestään tehostaa desinfiointia ja parantaa puhdistuksen laatutasoa. Tyhjät turvatarkastuslaatikot pystytään desinfioimaan nyt nopeasti jokaisen käyttökerran jälkeen.”
Tarkoituksena on ensin toteuttaa pilotti, jonka aikana saadaan kokemuksia uuden teknologian käytöstä.
Pilotissa kokeillaan useita eri laitteita, jotta löydetään parhaiten lentoasemaympäristöön sopiva tuote.Tekniikkaa toimittaa muun muassa suomalainen LedFuture Oy, joka toimittaa Finavian testattavaksi uraauurtavan led-teknologialla toimivan desinfiointijärjestelmän. LedFuturen mukaan UVC-led-teknologia on perinteisiin puhdistusmenetelmiin verrattuna energiatehokasta, ympäristöystävällistä ja nopeaa, ja sitä ovat tutkineet muun muassa Helsingin yliopisto, Itä-Suomen yliopisto ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL).
Näin Finavia on taistellut koronaan vastaan
Tammikuu: Finavia käynnisti tehostetun viestinnän, käsidesin jakelun sekä kosketuspintojen tehostetun puhdistuksen.
Helmikuu: Finavia tehosti lisää terminaalien siivousta. THL:n tuottaman materiaalin jakelu käynnistyi.
Maaliskuu: Finavia muutti matkustaja- ja kenttäprosessit vastaamaan hallituksen asettamia matkustusrajoitteita, muun muassa kotimaan lennot eriytettiin omaan tuloaulaan. Tilojen ja palveluiden osalta Finavia teki merkittäviä kapasiteettirajoituksia, jotta turvavälit voidaan säilyttää. Finavia avasi omat infopisteet, joissa jaettiin THL:n tuottamaa materiaalia sekä resurssoi lisää asiakaspalveluhenkilöstöään saapuvien matkustajien opastamiseen.
Huhtikuu: Finavia aloitti tarjoamaan maskeja henkilökunnalle, asensi pisarasuojat asiakaspalvelupisteisiin ja teippasi terminaalin lattiaan turvavälitarrat. Finavia keskitti terminaalitoiminnot T2:een ja varasi sen matkustajien käyttöön.
Toukokuu: Finavia asetti kaikille asiakasrajapinnassa toimiville työntekijöille maskipakon, matkustajille maskisuosituksen ja huolehti, että niitä on myynnissä lentoaseman palvelupisteissä. Terminaali 1:n lähtöaula osoitettiin saattajien ja vastaanottajien odotusalueeksi. Näin voitiin minimoida kontaktien määrä terminaalissa.
Kesäkuu: Finavia muutti uudelleen matkustaja- ja kenttäprosessit vastaamaan uusia matkustusrajoituksia ja muun muassa jakoi terminaalin kahteen osaan, jotta rajoitusten piirissä olevista ja matkustusrajoituksista vapautuneista maista saapuvat matkustajat kulkevat erillisiä reittejä.
Heinäkuu: Finavia lisäsi yleisneuvontapisteiden ja liikkuvan asiakaspalveluhenkilöstönsä määrää. Finavia muokkasi jälleen terminaali- ja kenttäprosessit vastaamaan muuttuneita matkustusrajoitteita.
Elokuu: Finavia muokkasi taas terminaali- ja kenttäprosessit vastaamaan muuttuneita matkustusrajoituksia ja käynnisti pilotin uuden desinfiointiteknologian käyttöönottamiseksi.
Lähde: Finavia Oyj
Jaa artikkeli: