Hyppää sisältöön
Helsinki-Vantaa
· Leena Aalto

Finavia nosti vuoden alussa matkustajamaksuja

Finavia on nostanut tämän vuoden alussa lentoliikennehintoja keskimäärin 3,5 prosentilla.

Kansainvälisen ilmakuljetusliiton, IATA:n pääsihteeri Willie Walsh on puheissaan hiljattain kritisoinut lentoasemien ja lennonjohtopalvelujen nousevia operointimaksuja. Hänen mukaansa ne vaikeuttavat lentoyhtiöiden elpymistä. ”Juuri nyt, kun lentoyhtiöt koettavat päästä takaisin jaloilleen, niiden pitäisi maksaa korkeampia maksuja, joilla katetaan lentoasemien parin viime vuoden tulovajetta.”

Nousevien operointimaksujen sijaan Walsh peräänkuuluttaa kustannusten leikkaamista ja tehokkuuden parantamista.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Petri Vuori.

Myös Finavia on nostanut matkustajamaksujaan tämän vuoden alusta. ”Koko ala on samassa veneessä ja silloin ei keskinäinen kinastelu auta. Muutaman prosentin korotukset operointimaksuihin ei pandemiavuosien tappioita kata. Tilanne helpottuu vasta, kun liikenne normalisoituu ja päästään edes lähelle vuoden 2019 lukuja.
Helsinki-Vantaan matkustajamäärät ovat tällä hetkellä noin 45 prosenttia parin vuoden takaisista. Tulevan kesän matkustajamääriä on vielä liian aikaista arvioida. IATA:n mukaan normaalitilanteeseen matkustajamäärissä päästään maailmanlaajuisesti vuonna 2025”, toteaa Finavian myynnistä ja reittikehityksestä vastaava johtaja Petri Vuori.

Lentoasemien ja lennonjohtopalvelujen operointimaksut määräytyvät EU:ssa luotujen yhteisten regulaatiomekanismien kautta. Sieltä ne tulevat Suomen lainsäädäntöön eli kansalliset erot lentoasemamaksujen hinnanmuutoksissa ovat hyvin pieniä. Operointimaksuihin ei parin viime vuoden aikana ole tullut muutoksia, mutta nyt Finavia on nostanut maksuja hieman.
Suomen ilmailuviranomainen eli Traficom valvoo, että hintapäätökset ovat lakien mukaiset.

Vuori ottaa esimerkkejä korotuksista:

Lähtevän matkustajan maksu nousee 36 sentillä ja on ensi vuoden alusta 9,56 euroa.
Turvapalvelut nousevat 20 sentillä 5,19 euroon per matkustaja.
Keskimäärin korotukset Suomessa ovat 3,5 prosenttia ja käytännössä vajaan euron per matkustaja enemmän kuin viime vuonna.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

”Näillä korotuksilla ei miljoonatappioita kateta”, toteaa Vuori.

 

Antti Haukkamaa
Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.