Finnair kuljetti maaliskuussa 953 000 matkustajaa eli 55,1 % enemmän kuin vuoden 2022 maaliskuussa ja 15,7 % enemmän kuin helmikuussa 2023. Edelliskuukauden luvut eivät ole täysin vertailukelpoisia, koska helmikuussa oli kolme päivää vähemmän.
Maaliskuun matkustajaliikenneluvut paranivat koronapandemian vaikutusten väistyessä vertailukaudesta. Lisäksi Venäjän ilmatila oli jo tuolloin suljettuna, minkä takia vuoroja sekä reittejä peruttiin Aasian-liikenteessä. Venäjän ilmatilan sulun negatiivinen vaikutus näkyi maaliskuussa 2023 kuitenkin Aasian-matkustajaliikenneluvuissa pandemiaa edeltäviin lukuihin verrattuna. Etäisyyteen perustuvissa raportoiduissa liikenneluvuissa ei huomioida suljetusta ilmatilasta aiheutuneita pidempiä lentoreittejä, koska ne ovat isoympyräetäisyyteen pohjautuvia lukuja.
Kokonaiskapasiteetti tarjotuilla henkilökilometreillä (ASK) mitattuna kasvoi maaliskuussa 27,0 % vertailukaudesta ja 11,9 % edeltäneestä kuukaudesta. Liikenne myydyillä henkilökilometreillä mitattuna (RPK) kasvoi 87,7 % vertailukaudesta ja 15,6 % edeltäneestä kuukaudesta. Matkustajakäyttöaste oli 77,7 % nousten 25,1 %-yksikköä vertailukaudesta ja 2,5 %-yksikköä edeltäneestä kuukaudesta. Se jäi esimerkiksi vain 0,6 %-yksikköä maaliskuun 2019 matkustajakäyttöasteesta.
Aasian-liikenteen tarjonta (ASK) kasvoi vertailukaudesta 87,0 %. Pohjois-Amerikan-liikenteen tarjonta pieneni 42,9 %, koska liikennöinti Tukholman ja Pohjois-Amerikan-kohteiden välillä päättyi lokakuun 2022 lopulla. Euroopan-liikenteen kapasiteetti kasvoi 12,5 % Lähi-idän kapasiteetin kasvaessa 539,3 % marraskuussa 2022 alkaneen Qatar Airways -yhteistyön myötä. Kotimaanliikenteen tarjonta kasvoi 23,9 %.
Myydyt henkilökilometrit nousivat vertailukaudesta 265,0 % Aasian-liikenteessä ja 18,0 % Pohjois-Amerikan-liikenteessä. Euroopan-liikenteessä ne nousivat 33,9 %, Lähi-idän-liikenteessä 507,2 % ja kotimaanliikenteessä 29,5 %.
Maaliskuussa matkustajakäyttöaste parani vertailukaudesta erityisesti Aasian-liikenteessä (78,1 %) ja Pohjois-Amerikan-liikenteessä (68,7 %). Euroopan-liikenteen matkustajakäyttöaste oli 81,3 %, Lähi-idän-liikenteen 74,1 % ja kotimaanliikenteen 77,4 %.
Matkustajamäärät kasvoivat vertailukaudesta Aasian-liikenteessä 251,0 % ja Pohjois-Amerikan-liikenteessä 15,1 %. Euroopan-liikenteessä matkustajamäärät kasvoivat 39,7 %, Lähi-idän-liikenteessä 467,1 % ja kotimaanliikenteessä 38,3 %.
Monet maaliskuun rahtiluvut nousivat vertailukaudesta Qatar Airways -yhteistyön sekä Aasian-liikenteen kasvaneen kapasiteetin myötä, vaikka Ruotsin ja Yhdysvaltojen välisen liikennöinnin loppuminen leikkasi Pohjois-Amerikan rahtikapasiteettia. Reittiliikenteen tarjotut rahtitonnikilometrit nousivat 28,2 % vertailukaudesta ja vastaavat myydyt tonnikilometrit nousivat 18,3 %. Kokonaisrahti- ja postitonnit (mukana myös pelkkää rahtia kuljettaneet lennot) nousivat 16,3 % vertailukaudesta. Edelliskuukauteen verrattuna kasvua oli 14,6 %, mutta suurin osa kasvusta selittyi pidemmällä kuukaudella.
Finnairin lennoista 84,6 % (85,7 %) saapui maaliskuussa aikataulussa.
Finnairin lentoliikenteen suoritteet maaliskuu 2023
maaliskuu | muutos % | vuoden 2023 alusta | muutos % | |||
Koko liikenne yhteensä | ||||||
Matkustajat 1 000 | 953,0 | 55,1 | 2 592,7 | 71,8 | ||
Tarjotut henkilökilometrit milj. | 2 988,1 | 27,0 | 8 550,2 | 23,6 | ||
Myydyt henkilökilometrit milj. | 2 322,4 | 87,7 | 6 418,4 | 96,3 | ||
Matkustajakäyttöaste % | 77,7 | 25,1p | 75,1 | 27,8p | ||
Rahti ja posti tn | 11 321,8 | 16,3 | 30 658,3 | -11,8 | ||
Tarjotut tonnikilometrit | 429,6 | 20,0 | 1 221,9 | 6,2 | ||
Myydyt tonnikilometrit | 275,9 | 56,9 | 761,5 | 42,6 | ||
Aasia | ||||||
Matkustajat 1 000 | 112,4 | 251,0 | 321,8 | 202,5 | ||
Tarjotut henkilökilometrit milj. | 1 089,9 | 87,0 | 3 159,0 | 46,4 | ||
Myydyt henkilökilometrit milj. | 851,3 | 265,0 | 2 417,0 | 202,4 | ||
Matkustajakäyttöaste % | 78,1 | 38,1p | 76,5 | 39,5p | ||
Eurooppa | ||||||
Matkustajat 1 000 | 540,6 | 39,7 | 1 445,6 | 57,8 | ||
Tarjotut henkilökilometrit milj. | 1 076,1 | 12,5 | 3 036,1 | 21,8 | ||
Myydyt henkilökilometrit milj. | 874,8 | 33,9 | 2 346,5 | 52,1 | ||
Matkustajakäyttöaste % | 81,3 | 13,0p | 77,3 | 15,4p | ||
Pohjois-Amerikka | ||||||
Matkustajat 1 000 | 31,4 | 15,1 | 81,9 | 10,4 | ||
Tarjotut henkilökilometrit milj. | 354,5 | – 42,9 | 981,4 | – 43,4 | ||
Myydyt henkilökilometrit milj. | 243,6 | 18,0 | 636,8 | 12,7 | ||
Matkustajakäyttöaste % | 68,7 | 35,5p | 64,9 | 32,3p | ||
Lähi-itä | ||||||
Matkustajat 1 000 | 47,5 | 467,1 | 141,0 | 592,9 | ||
Tarjotut henkilökilometrit milj. | 283,2 | 539,3 | 829,4 | 589,2 | ||
Myydyt henkilökilometrit milj. | 209,9 | 507,2 | 625,6 | 615,9 | ||
Matkustajakäyttöaste % | 74,1 | – 3,9p | 75,4 | 2,8p | ||
Kotimaa | ||||||
Matkustajat 1 000 | 221,1 | 38,3 | 602,5 | 53,7 | ||
Tarjotut henkilökilometrit milj. | 184,4 | 23,9 | 544,3 | 32,6 | ||
Myydyt henkilökilometrit milj. | 142,8 | 29,5 | 392,4 | 42,9 | ||
Matkustajakäyttöaste % | 77,4 | 3,4p | 72,1 | 5,2p | ||
Rahtiliikenne | ||||||
– Euroopan-rahtiliikenne tn | 1 726,3 | 40,1 | 4 336,8 | 37,4 | ||
– Pohjois-Amerikan-rahtiliikenne tn | 1 363,7 | -59,9 | 3 894,3 | -54,2 | ||
– Lähi-idän-rahtiliikenne tn | 2 115,7 | 541,8 | 5 901,5 | 490,9 | ||
– Aasian-rahtiliikenne tn | 6 002,1 | 62,6 | 16 321,2 | 15,0 | ||
– Kotimaanrahtiliikenne tn | 34,6 | 11,2 | 97,8 | 9,7 | ||
Rahti reittiliikenteessä yhteensä | 11 242,4 | 29,4 | 30 551,6 | 13,4 | ||
Rahtilento tn** | 79,4 | -92,4 | 106,6 | -98,6 | ||
Kokonaisrahti- ja posti tn | 11 321,8 | 16,3 | 30 658,3 | -11,8 | ||
Tarjotut rahtitonnikilometrit* milj. | 119,7 | 15,7 | 342,2 | – 11,6 | ||
Myydyt rahtitonnikilometrit milj. | 68,4 | 4,2 | 187,8 | – 22,5 | ||
Tarjotut reittiliikenteen rahtitonnikilometrit* milj. | 118,8 | 28,2 | 340,9 | 9,7 | ||
Myydyt reittiliikenteen rahtitonnikilometrit milj. | 67,8 | 18,3 | 187,1 | 2,2 | ||
Rahtiliikenteen kokonaiskäyttöaste* % | 57,1 | – 6,3p | 54,9 | – 7,7p | ||
– Pohjois-Amerikan-rahtiliikenteen käyttöaste* % | 53,3 | – 13,8p | 53,7 | – 4,9p | ||
– Aasian-rahtiliikenteen käyttöaste* % | 63,0 | – 2,2p | 59,9 | – 4,9p | ||
Reittiliikenteen rahdin kokonaiskäyttöaste* % | 57,1 | – 4,8p | 54,9 | – 4,0p | ||
* Laskentaperusteena on käytetty keskimääräistä operatiivista kuljetuskapasiteettia
** Mukana myös Finnairin ostoliikenne
- Muutos-%: muutos edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan nähden (p = prosenttiyksikköä, N/A = ei saatavilla)
- Tarjotut henkilökilometrit: Tarjottujen paikkojen lukumäärä kerrottuna lennettyjen kilometrien määrällä
- Myydyt henkilökilometrit: Matkustajien lukumäärä kerrottuna lennettyjen kilometrien määrällä
- Matkustajakäyttöaste: Myytyjen henkilökilometrien osuus tarjotuista henkilökilometreistä
- Tarjotut tonnikilometrit: Matkustajien, rahdin ja postin kuljetukseen tarjottujen tonnien määrä kerrottuna lennettyjen kilometrien määrällä
- Myydyt tonnikilometrit: Kuljetettujen matkustajien, rahdin ja postin muodostama kuorma tonneissa kerrottuna lennettyjen kilometrien määrällä
- Kokonaiskäyttöaste: Myytyjen tonnikilometrien osuus matkustajien, rahdin ja postin kuljetukseen tarjotuista tonnikilometreistä
Lähde: Finnair
Jaa artikkeli: