Finnair kuljetti tammikuussa 451 300 matkustajaa eli 427,3 % enemmän kuin vuoden 2021 tammikuussa. Tammikuun 2022 matkustajamäärä oli 25,1 % vähemmän kuin joulukuussa 2021.
COVID-19:n vaikutukset, mukaan lukien useiden valtioiden asettamat tiukat matkustusrajoitukset erityisesti omikronmuunnoksen vuoksi, vaikuttivat edelleen kaikkiin matkustajaliitännäisiin liikennelukuihin. Tämä näkyi varsinkin Pohjois-Amerikan sekä Aasian luvuissa, vaikka matkustus Suomesta ja Ruotsista Yhdysvaltoihin ja esimerkiksi Thaimaahan avautui jo marraskuun aikana lisäten myös Finnairin kuljettamia matkustajamääriä. Matkustajaliikenneluvut ovat vuoden ensimmäisellä neljänneksellä tavallisesti selvästi pienimmät, mikä näkyi omikronvaikutusten lisäksi tammikuun luvuissa verrattuna joulukuuhun 2021.
Kokonaiskapasiteetti tarjotuilla henkilökilometreillä (ASK) mitattuna kasvoi tammikuussa 499,5 % vertailukaudesta, mutta laski 4,5 % edeltäneestä kuukaudesta.
Finnair operoi päivittäin keskimäärin 209 lentoa (pelkkää rahtia kuljettaneet lennot mukaan lukien), mikä oli 182,4 % enemmän verrattuna vuoden 2021 tammikuuhun, mutta 9,1 % vähemmän kuin joulukuussa 2021.
Erot kapasiteettilukujen välillä verrattuna vuoden 2021 tammikuuhun selittyvät keskimäärin pidemmillä operoiduilla lennoilla sekä suuremmilla operoiduilla lentokoneilla. Liikenne myydyillä henkilökilometreillä mitattuna (RPK) kasvoi 963,3 % vertailukaudesta, mutta laski 20,9 % edeltäneestä kuukaudesta. Matkustajakäyttöaste kasvoi 19,7 %-yksikköä vertailukaudesta 45,1 %:iin, mutta laski 9,3 %-yksikköä edeltäneestä kuukaudesta.
Aasian-liikenteen tarjonta (ASK) kasvoi vertailukaudesta 271,2 %, Euroopan-liikenteen 616,5 % ja kotimaanliikenteen 169,1 %.
Myydyt henkilökilometrit kasvoivat vertailukaudesta 1 333,2 % Aasian-liikenteessä, 797,7 % Euroopan-liikenteessä ja 177,9 % kotimaanliikenteessä.
Sekä Aasian-liikenteen että Pohjois-Amerikan-liikenteen matkustajakäyttöaste oli 39,0 %, mutta niitä tukivat vahvat rahtioperaatiot. Euroopan-liikenteen matkustajakäyttöaste oli 53,7 % ja kotimaanliikenteen 54,0 %.
Matkustajamäärät kasvoivat vertailukaudesta Aasian-liikenteessä 1 280,9 %, Euroopan-liikenteessä 546,9 % ja kotimaanliikenteessä 169,9 %.
Pohjois-Amerikan-liikenteen tarjonnan, myytyjen henkilökilometrien ja matkustajamäärien kasvuprosenttia vertailukaudesta ei voi määrittää, koska tammikuussa 2021 sinne ei ollut matkustajalentoja.
Reittiliikenteen tarjotut rahtitonnikilometrit kasvoivat tammikuussa 425,2 % vertailukaudesta (kasvoivat 6,4 % edeltäneestä kuukaudesta). Vastaavat myydyt tonnikilometrit kasvoivat 278,5 % (laskivat 13,5 % edeltäneestä kuukaudesta). Molempien lukujen kasvu johtui COVID-19-pandemian vaikutuksesta reittiliikenteeseen erityisesti Pohjois-Amerikan ja Aasian osalta tammikuussa 2021. Tarjotut rahtitonnikilometrit kasvoivat 216,6 % vertailukaudesta (kasvoivat 3,2 % edeltäneestä kuukaudesta) ja myydyt rahtitonnikilometrit kasvoivat 135,0 % (laskivat 13,8 % edeltäneestä kuukaudesta), ja ne sisältävät myös pelkät rahtilennot, joita lennettiin pääasiassa Euroopan ja Aasian sekä Euroopan ja Pohjois-Amerikan välillä. Pelkkää rahtia kuljettaneiden lentojen tonnit kasvoivat vertailukaudesta 17,1 % (laskivat edeltäneestä kuukaudesta 15,3 %). Rahdin kysyntä jatkui poikkeuksellisen vahvana tammikuussa, sillä kokonaisrahti- ja postitonnit kasvoivat 139,4 % vertailukaudesta. Laskua edeltäneeseen kuukauteen verrattuna oli kuitenkin 11,9 %, sillä kausivaihtelu pätee myös rahdin kysyntään.
Finnairin lennoista 63,1 % (80,7 %) saapui tammikuussa aikataulussa. Saapumistäsmällisyyteen vaikuttivat vaikeiden sääolosuhteiden lisäksi COVID-19-liitännäiset haasteet, kuten matkustusrajoitukset, jotka vaativat ylimääräisiä matkustusasiakirjatarkastuksia, sekä sairauspoissaolojen tavallista suurempi määrä, joka aiheutti sekä sisäisiä että palveluntarjoajien resurssihaasteita niin kotilentoasemalla kuin ulkoasemillakin.
Finnairin lentoliikenteen suoritteet tammikuu 2022
tammikuu | muutos % | vuoden 2022 alusta | muutos % | |||
Koko liikenne yhteensä | ||||||
Matkustajat 1 000 | 451,3 | 427,3 | 451,3 | 427,3 | ||
Tarjotut henkilökilometrit milj. | 2 423,6 | 499,5 | 2 423,6 | 499,5 | ||
Myydyt henkilökilometrit milj. | 1 093,1 | 963,3 | 1 093,1 | 963,3 | ||
Matkustajakäyttöaste % | 45,1 | 19,7p | 45,1 | 19,7p | ||
Rahti ja posti tn | 12 550,6 | 139,4 | 12 550,6 | 139,4 | ||
Tarjotut tonnikilometrit | 415,8 | 252,0 | 415,8 | 252,0 | ||
Myydyt tonnikilometrit | 185,8 | 298,6 | 185,8 | 298,6 | ||
Aasian reittiliikenne | ||||||
Matkustajat 1 000 | 43,1 | 1 280,9 | 43,1 | 1 280,9 | ||
Tarjotut henkilökilometrit milj. | 856,5 | 271,2 | 856,5 | 271,2 | ||
Myydyt henkilökilometrit milj. | 333,8 | 1 333,2 | 333,8 | 1 333,2 | ||
Matkustajakäyttöaste % | 39,0 | 28,9p | 39,0 | 28,9p | ||
Euroopan reittiliikenne | ||||||
Matkustajat 1 000 | 269,3 | 546,9 | 269,3 | 546,9 | ||
Tarjotut henkilökilometrit milj. | 857,9 | 616,5 | 857,9 | 616,5 | ||
Myydyt henkilökilometrit milj. | 460,9 | 797,7 | 460,9 | 797,7 | ||
Matkustajakäyttöaste % | 53,7 | 10,8p | 53,7 | 10,8p | ||
Pohjois-Amerikan reittiliikenne | ||||||
Matkustajat 1 000 | 28,7 | N/A | 28,7 | N/A | ||
Tarjotut henkilökilometrit milj. | 564,4 | N/A | 564,4 | N/A | ||
Myydyt henkilökilometrit milj. | 220,1 | N/A | 220,1 | N/A | ||
Matkustajakäyttöaste % | 39,0 | N/A | 39,0 | N/A | ||
Kotimaan reittiliikenne | ||||||
Matkustajat 1 000 | 110,3 | 169,9 | 110,3 | 169,9 | ||
Tarjotut henkilökilometrit milj. | 144,8 | 169,1 | 144,8 | 169,1 | ||
Myydyt henkilökilometrit milj. | 78,3 | 177,9 | 78,3 | 177,9 | ||
Matkustajakäyttöaste % | 54,0 | 1,7p | 54,0 | 1,7p | ||
Rahtiliikenne | ||||||
– Euroopan rahtiliikenne tn | 1 428,1 | 505,2 | 1 428,1 | 505,2 | ||
– Pohjois-Amerikan rahtiliikenne tn | 2 230,7 | N/A | 2 230,7 | 100,0 | ||
– Aasian rahtiliikenne tn | 5 536,3 | 158,9 | 5 536,3 | 158,9 | ||
– Kotimaan rahtiliikenne tn | 29,6 | 10,1 | 29,6 | 10,1 | ||
Rahti reittiliikenteessä yhteensä | 9 224,8 | 284,1 | 9 224,8 | 284,1 | ||
Rahtilento tn** | 3 325,8 | 17,1 | 3 325,8 | 17,1 | ||
Kokonaisrahti- ja posti tn | 12 550,6 | 139,4 | 12 550,6 | 139,4 | ||
Tarjotut rahtitonnikilometrit* milj. | 147,6 | 216,6 | 147,6 | 216,6 | ||
Myydyt rahtitonnikilometrit milj. | 88,2 | 135,0 | 88,2 | 135,0 | ||
Tarjotut reittiliikenteen rahtitonnikilometrit* milj. | 114,6 | 425,2 | 114,6 | 425,2 | ||
Myydyt reittiliikenteen rahtitonnikilometrit milj. | 63,0 | 278,5 | 63,0 | 278,5 | ||
Rahtiliikenteen kokonaiskäyttöaste* % | 59,8 | -20,8p | 59,8 | -20,8p | ||
– Pohjois-Amerikan rahtiliikenteen käyttöaste* % | 46,9 | N/A | 46,9 | N/A | ||
– Aasian rahtiliikenteen käyttöaste* % | 64,4 | -14,6p | 64,4 | -14,6p | ||
Reittiliikenteen rahdin kokonaiskäyttöaste* % | 55,0 | -21,3p | 55,0 | -21,3p | ||
* Laskentaperusteena on käytetty keskimääräistä operatiivista kuljetuskapasiteettia
** Mukana myös Finnairin ostoliikenne
- Muutos-%: muutos edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan nähden (p = prosenttiyksikköä, N/A = ei saatavilla)
- Tarjotut henkilökilometrit: Tarjottujen paikkojen lukumäärä kerrottuna lennettyjen kilometrien määrällä
- Myydyt henkilökilometrit: Matkustajien lukumäärä kerrottuna lennettyjen kilometrien määrällä
- Matkustajakäyttöaste: Myytyjen henkilökilometrien osuus tarjotuista henkilökilometreistä
- Tarjotut tonnikilometrit: Matkustajien, rahdin ja postin kuljetukseen tarjottujen tonnien määrä kerrottuna lennettyjen kilometrien määrällä
- Myydyt tonnikilometrit: Kuljetettujen matkustajien, rahdin ja postin muodostama kuorma tonneissa kerrottuna lennettyjen kilometrien määrällä
- Kokonaiskäyttöaste: Myytyjen tonnikilometrien osuus matkustajien, rahdin ja postin kuljetukseen tarjotuista tonnikilometreistä