Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Finnairin osavuosikatsaus: Operatiivinen kassavirta kääntyi positiiviseksi ensimmäistä kertaa Q4 2019 jälkeen

Finnair julkisti tänään osavuosikatsauksen. Kassavirta on kääntymässä positiiviseksi.

Vaikka matkustus Euroopassa on avautunut ja matkustus Yhdysvaltoihin sekä Thaimaahan avautuu marraskuussa, matkustusrajoitukset heikentävät edelleen kysyntää erityisesti Aasiassa. Parantuneen rokotekattavuuden perusteella Finnair odottaa Aasian avautuvan matkustajille merkittävämmin vuoden 2022 alussa lukuun ottamatta Kiinaa, joka avautuu yhtiön arvion mukaan vasta vuoden 2022 ensimmäisen puoliskon jälkeen.

Vaikka rahtiliiketoiminta jatkuu vahvana, ja kustannussäästöohjelma vaikuttaa suunnitelmien mukaisesti, matkustusrajoitusten ja liikenteen lisäämiseen liittyvien kustannusten sekä polttoaineen hinnannousun vuoksi vertailukelpoinen liiketappion arvioidaan olevan vuoden 2021 viimeisellä neljänneksellä samaa suuruusluokkaa kuin kolmannella vuosineljänneksellä liikevaihdon asteittaisesta kasvusta huolimatta. Yhtiö arvioi operatiivisen kassavirran pysyvän viimeisellä vuosineljänneksellä positiivisena.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Lisäksi Finnair arvioi Aasian hitaan elpymisen takia, että yhtiön vertailukelpoinen liiketulos pysyy tappiollisena myös vuoden 2022 ensimmäisen puoliskon ajan. Vaikka Finnair odottaa vuoden 2022 jälkipuoliskon olevan toimintaympäristönä lähempänä pandemiaa edeltävää aikaa, yhtiö arvioi, että vuoden 2019 liikenteen taso tarjotuilla henkilökilometreillä mitattuna saavutetaan vuonna 2023.

Toimitusjohtaja Topi Manner:

Pandemian negatiivinen vaikutus jatkui vuoden kolmannella neljänneksellä, minkä vuoksi Finnairin matkustajamäärä ja liikevaihto pysyivät huomattavasti pandemiaa edeltänyttä aikaa matalampina ja tulos oli edelleen raskaasti tappiollinen.

Matkustusrajoitukset Suomen ja muun Euroopan välillä poistuivat, mutta se tapahtui vasta heinäkuun lopussa selvästi muuta Eurooppaa jäljessä. Patoutunut kysyntä ja rokotekattavuuden kasvu alkoivat näkyä varaustilanteen kohenemisena erityisesti syyskuusta alkaen. Olemme kuitenkin vielä kaukana pandemiaa edeltävistä matkustajaluvuista, sillä päämarkkina-alueemme Aasia on edelleen pitkälti suljettu kansainväliseltä matkustamiselta, ja Yhdysvallatkin avautuu vasta 8. marraskuuta. Markkinoistamme siis vain noin puolet on tällä hetkellä auki matkustukselle, mikä on selvästi vähemmän kuin monilla muilla eurooppalaisilla lentoyhtiöillä.

Lentorahdin kysyntä oli erityisesti neljänneksen lopulla poikkeuksellisen vahvaa globaalien toimitusketjuvaikeuksien vuoksi. Rahti ylsi ennätysliikevaihtoon ja mahdollisti myös matkustajalentojen lisäämisen kaukokohteisiimme Aasiassa ja Yhdysvalloissa. Odotamme vahvan rahtikysynnän jatkuvan ainakin loppuvuoden.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Parantuneen varaustilanteen ja vahvojen rahtioperaatioidemme ansiosta kolmannen vuosineljänneksen operatiivinen kassavirtamme kääntyi positiiviseksi ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2019 viimeisen neljänneksen.

Jatkoimme rahoitustoimenpiteitämme neljä A350-lentokonetta kattaneella myynti ja takaisinvuokraus -järjestelyllä, josta saaduilla yli 400 miljoonan Yhdysvaltain dollarin varoilla vahvistimme kassaamme tulevia lainanlyhennyksiä silmällä pitäen. Pandemian aikana olemme hankkineet uutta rahoitusta noin 3 miljardia euroa. Kassamme on vahva. Pystymme siis keskittymään liikenteemme ylösajoon.

Marraskuun alun muutokset ovat merkittäviä, sillä Yhdysvallat ja Thaimaa avautuvat ensimmäisinä kaukokohdemarkkinoinamme karanteenivapaalle matkustukselle. On huomionarvoista, että olemme nähneet myös muita positiivisia merkkejä Aasian ja Tyynenmeren alueen avautumisesta, sillä Singapore ja Australia ovat sallineet kansainvälisen matkustuksen Thaimaan lisäksi. Arvioimme Etelä-Korean ja Japanin seuraavan muutaman kuukauden viiveellä perässä nyt parantuneen rokotekattavuuden myötä. Kiina avautunee kuitenkin vasta vuoden 2022 puolivälin jälkeen. Seuraamme edelleen aktiivisesti matkustusrajoitusten sekä kysynnän kehittymistä ja lisäämme talvikaudella kapasiteettia Euroopan lisäksi myös kaukokohteisiimme rajoitusten niin salliessa.

Olemme aloittaneet asiakaskokemuksen normalisoinnin ja avanneet palveluitamme, kuten Helsinki-Vantaan lentoaseman loungemme ja lennonaikaisen myynnin. Uudistimme samalla lennonaikaisen tarjoilukonseptimme ja olemme lisänneet tarjoilun ennakkotilausta, joka osaltaan lisää asiakkaan valinnanvaraa sekä auttaa vähentämään ruokahävikkiä ja myös lentojen painoa. Terveysturvallisuustoimenpiteet, kuten maskien käyttö lennoilla, jatkuvat edelleen. Asiakastyytyväisyytemme oli edelleen erinomaisella tasolla. Tästä osoituksena Finnair valittiin jo yhdennentoista peräkkäisen kerran Skytraxin World Airline Awards -asiakastutkimuksessa Pohjois-Euroopan parhaaksi lentoyhtiöksi.

Liikenteen lisäännyttyä olemme pystyneet myös kutsumaan henkilöstöämme pitkiltä lomautuksilta takaisin töihin, mistä olemme erittäin iloisia. Valmistaudumme myös parhaillaan käynnistämään uudet lentomme Tukholmasta Yhdysvaltoihin ja Thaimaahan, mikä on merkittävä päänavaus Finnairille. Yhdessä koko Finnairin henkilökunnan kanssa toivotan matkustajamme lämpimästi tervetulleiksi lennoillemme. Odotamme sinua lähtöportilla.

 

 

Heinä–syyskuu 2021

  • Osakekohtainen tulos oli -0,08 euroa (-0,15)*.
  • Liikevaihto kasvoi 104,7 prosenttia vertailukaudesta ja oli 199,4 miljoonaa euroa (97,4).
  • Vertailukelpoinen liiketulos oli -109,1 miljoonaa euroa (-167,0). Liiketulos oli -106,0 miljoonaa euroa (-183,1).
  • Kassavarat olivat 1 181,4 miljoonaa euroa (31.12.2020: 823,7) ja omavaraisuusaste oli 14,1 prosenttia (31.12.2020: 24,6).
  • Liiketoiminnan nettorahavirta (eli operatiivinen kassavirta) oli 27,1 miljoonaa euroa (-267,3) ja investointien nettorahavirta 357,4 miljoonaa euroa (21,6).**
  • Matkustajamäärä kasvoi 71,6 prosenttia 0,8 miljoonaan (0,5).
  • Tarjotut henkilökilometrit (ASK) kasvoivat 97,6 prosenttia.
  • Matkustajakäyttöaste oli 41,6 prosenttia (38,7).

Tammi–syyskuu 2021

  • Osakekohtainen tulos oli -0,28 euroa (-0,56).
  • Liikevaihto laski 41,6 prosenttia vertailukaudesta ja oli 424,9 miljoonaa euroa (727,2).
  • Vertailukelpoinen liiketulos oli -403,6 miljoonaa euroa (-432,4). Liiketulos oli -394,2 miljoonaa euroa (-449,9).
  • Liiketoiminnan nettorahavirta oli -149,8 miljoonaa euroa (-864,5) ja investointien nettorahavirta 376,4 miljoonaa euroa (216,4).**
  • Matkustajamäärä laski 58,6 prosenttia 1,3 miljoonaan (3,2).
  • Tarjotut henkilökilometrit (ASK) laskivat 49,4 prosenttia.
  • Matkustajakäyttöaste oli 35,7 prosenttia (66,6).

*     Ellei toisin mainita, sulkeissa esitetyt luvut viittaavat vertailukauteen eli vastaavaan ajanjaksoon edellisenä vuonna.

**   Investointien nettorahavirta sisältää vuoden kolmannella neljänneksellä 26,3 miljoonaa euroa sijoituksia (11,3 miljoonaa euroa lunastuksia) rahamarkkinarahastoihin tai muihin lyhytaikaisiin rahoitusvaroihin (maturiteetti yli kolme kuukautta). Tammi–syyskuussa nämä sijoitukset kuitenkin pienenivät nettomääräisesti 11,7 miljoonalla eurolla (382,6). Ne muodostavat osan konsernin maksuvalmiuden hallintaa.

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.