Hyppää sisältöön
Turkka Kuusisto
· Riikka Krenn

Finnairin Turkka Kuusisto: Suomi tarvitsee kattavat lentoyhteydet

Meillä pitää olla resilienssiä taklata niin talouden syklisyys kuin maailmanpolitiikan haasteet, sanoo Finnairin toimitusjohtaja Turkka Kuusisto.

Toimitusjohtaja Turkka Kuusiston ensimmäinen vuosi Finnairin ohjaksissa on ollut kaksijakoinen. Matkustajamäärät ja liikevaihto nousevat, mutta liiketulos jää toivotusta.

Työtaistelutoimet ovat vaikuttaneet yhtiön toimintaan jo marraskuusta alkaen. Yli 1 500 lentoa on jouduttu perumaan. Kuun vaihteessa julkistettu ensimmäisen kvartaalin tulos oli 62,6 miljoonaa euroa tappiolla.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

”Pitkään jatkuneet työtaistelutoimet ovat vaikuttaneet jo noin 190 000 asiakkaamme matkoihin ja nostaneet selvästi uudelleenreititys-, majoitus- ja huolenpitokustannuksia. Olemme myös joutuneet supistamaan kesän liikenneohjelmaa”, sanoo Kuusisto.

Yhtiö sanoo työtaistelutoimien laskeneen liikevaihtoa 31 miljoonan euron verran ja vertailukelpoista tulosta noin 22 miljoonaa euroa. Samaan aikaan kuitenkin myynti vetää hyvin ja matkailualan yleinen odotus tulevalle kesäkaudelle näyttää optimistiselta. Finnairin matkustajamäärä ensimmäisellä kvartaalilla kasvoi 2,6 % ja tarjotut henkilökilometrit 2,3 %.

Toiveita hyvästä kesästä indikoi esimerkiksi Helsingin matkailun tuoreesti julkistama tieto, jonka mukaan lentomatkustajien arvioitu määrä seuraaville kuudelle kuukaudelle on jo nyt 4 % edellisvuotta korkeammalla.

Kannattavuutta rasittavat työtaisteluiden lisäksi uusiutuvan lentopolttoaineen jakeluvelvoitteen tuomat kustannukset sekä kasvavat navigointi- ja laskeutumismaksut.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Pitkittyneestä tilanteesta huolimatta Kuusisto toteaa Finnairin olevan edelleen houkutteleva työnantaja.

”Olemme sitä erityisesti kaupallisen alan opiskelijoille ja kiinnostamme myös it-alan opiskelijoita, onhan digikehityksellä keskeinen rooli lentoliikenteessä”, sanoo Kuusisto.

”Henkilöstön vaihtuvuus on Finnairissa varsin pientä, ja meillä on pitkiä työuria, erityisesti lentävän henkilökunnan parissa. Tätä kevättä ovat leimanneet Suomen Liikennelentäjäliiton työtaistelut, ja teemme kaikkemme, että saisimme tilanteen normalisoitua ja työrauhan palautettua.”

Maailmanpolitiikka tuo haasteita

Lentoliikenne on Suomelle elintärkeää. Maantiede ja toimintaympäristöä muuttanut maailmanpolitiikka asettaa haasteita, joiden taklaamiseen tarvitaan Kuusiston mukaan kestävyyttä.

”Suomi tarvitsee kattavat lentoyhteydet, ja Finnair on yhdistänyt Suomen maailmaan jo 101 vuotta. Jotta näin on jatkossakin, meidän pitää huolehtia Finnairin kilpailukyvystä ja kannattavuudesta. Meillä pitää olla resilienssiä taklata niin talouden syklisyys kuin maailmanpolitiikan eteemme tuomat haasteet.”

Vaikeista tilanteista syntyy onneksi korvaamattomia oppeja.

”Finnairin tiimi on tullut läpi kaksoiskriisin, ja siitä saadut opit hyödyttävät meitä jatkossakin.”

Matkailuelinkeinon merkitys Suomelle on suuri, ja potentiaali vielä suurempi. Kuusisto peräänkuuluttaa yhteistyötä toimialan sisällä.

”Matkailu on merkittävä elinkeino, ja siihen toivomme selkeää strategiaa ja panostusta. Suomella on monta myyntivalttia – puhdas luonto, toimiva infrastruktuuri, hyvä maine maailman onnellisimpana maana. Matkailupotentiaalin hyödyntäminen vaatii yhteistyötä.”

Kestävää kilpailukykyä

Myös EU:n ympäristöregulaatio luo omat paineensa ja uusiutuvan lentopolttoaineen jakeluvelvoite tuo lisäkustannuksia.

”Jotta lentämisen tuoma sosiaalinen ja taloudellinen hyvä voi jatkua, meidän pitää pystyä vähentämään lentämisen päästöjä. Samalla meidän on huolehdittava kilpailukyvystä. Ympäristöregulaatio tuo pelkästään tänä vuonna kymmenien miljoonien lisäkustannukset Finnairille, ja nämä pitää pystyä kattamaan kannattavalla lentämisellä”, sanoo Kuusisto.

”Uusiutuva lentopolttoaine on keskeisessä roolissa päästöjen vähentämisessä, ja tällä hetkellä sen hinta ja saatavuus ovat haasteita, joita pitää päästä ratkomaan. Tarvitsemme myös muita työkaluja, mukaan lukien eri liikennemuotojen yhdistämistä. Kaikkia matkoja ei tarvitse lentää.”

Lentoliikenteen globaali kuva

Kuusisto näkee matkustamisen roolin yhteiskunnassa keskeisenä ja globaalin kasvun selviönä.

”Lentämisen merkitys ei muutu. Tarvitsemme tulevaisuudessa enemminkin lisää henkilökohtaisia kohtaamisia kuin vähemmän niitä”, sanoo Kuusisto.

”Lentomatkustus jatkaa kasvuaan. Matkustamisella on olennainen rooli yhteiskunnassa, ja se tuo paljon sosiaalista ja taloudellisesta hyvää. Samaan aikaan vastuullisuuskysymykset nousevat yhä tärkeämpään rooliin. Lentämisen päästöjen vähentäminen on iso ja tärkeä tavoite, johon tarvitaan yhteistyötä lentokonevalmistajien, polttoainevalmistajien ja myös päätöksentekijöiden kanssa.”

Henkilökohtaisella tasolla Kuusistolla on takanaan vaihderikas vuosi.

”Kulunut vuosi on ollut äärettömän mielenkiintoinen. Lentoliikenne on monimutkainen kokonaisuus, ja todella moni asia vaikuttaa lentämiseen. On ollut erittäin antoisaa päästä sukeltamaan tähän maailmaan Finnairin ammattilaisten tukemana.”

Kuusisto itsekin on päässyt nauttimaan yhtiönsä palveluista.

”Lentoyhtiönä olemme osa globaalia lentoliikenteen yhteisöä ja myös asiakkaamme tulevat useilta eri markkinoilta. Tämä ehdottomasti tuo päivittäiseen työhön oman kansainvälisen mausteensa, ja samalla vaikuttaa ajankäyttöön. Paljon tunteja on kulunut Finnairin lennoilla.”

Artikkeli on julkaistu Ikkunapaikassa 3/2025

Ikkunapaikan päätoimittaja Riikka Krenn
Riikka Krenn

Riikka Krenn on Ikkunapaikan päätoimittaja, joka seuraa matkailualan tapahtumia tarkalla silmällä ja uteliaalla mielellä.