Hyppää sisältöön
Aleksi Pitkänen, Sumama
· Miia Manner

Matkailumaailman Tinder yhdistää alan yritykset

Tuore Sumama oy:n johtaja Aleksi Pitkänen syttyy pähkähulluista ideoista ja vertaa yritystään Tinderiin.

Aleksi Pitkänen sai vuosi sitten Sumama oy:n eli Suomen Matkailumarkkinointi oy:n vetovastuun, kun Leo Pitkänen oy osti Marina Krausen osuuden yrityksestä.

”Olin tuolloin työskennellyt isäni Leo Pitkäsen ja Marina Krausen perustamassa yrityksessä jo kolmisen vuotta. Kaksi vuotta sitten sain vastuulleni Ryhmämyyntipäivät, joka järjestettiin Vuokatissa. Se onnistui hyvin, ja Vuokattiin saapui paljon ammattilaisia.”

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Aleksi Pitkänen sanoo, että matkailualan pariin on vetänyt toki vanhempien esimerkki, mutta myös rakkaus lajiin.

”Isovanhempani perustivat Hotelli Sirkantähden, jota sitten vanhempani jatkoivat ja laajensivat liiketoimintaa perustaen lopulta Lapland Hotels -ketjun. Itse olen ollut noin viisivuotiaasta lähtien hotellien keittiöissä maistelemassa jäätelöitä ja muita herkkuja, ja siinä ohessa tutustunut alaan jo pienestä pitäen.”

Rymyllä pitkä historia

Pitkänen lisää, että tapahtuma-alalla häntä viehättää se, että hän saa tutustuttaa ihmisiä toisiinsa ja luoda puitteita kohtaamisille.

”Leikkisästi sanon usein, että olemme yritysmaailman Tinder. Me saatamme yrityksiä yhteen, ja jos he tykkäävät toisistaan, niin he voivat yhdessä kasvattaa liikevaihtojaan. Se on mielestäni Sumaman järjestämien tapahtumien rikkaus ja rakkaus.”

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Matkailualan tapahtumat vievät tällä hetkellä 100-prosenttisesti Pitkäsen ajan, sillä hän tekee seitsemää eri tapahtumaa samaan aikaan.

”Yhdellä vuoden tärkeimmistä tapahtumista eli Ryhmämyyntipäivillä on pitkä historia, tapahtuman toimintaperiaate on ollut voimassa jo 40 vuotta. Tapahtuma järjestetään kerran vuodessa. Tämän syksyn tuleva tapahtuma järjestetään 28.10. Finnlinesin Finncanopuksella. Rymyn periaatteena on ollut alusta asti edistää kotimaan ryhmämyyntiä, mutta poikkeuksena tänä vuonna viemme tapahtuman myös Ruotsiin.”

Sumama sai tänä vuonna vastuulleen myös Finnish Travel Galan järjestämisen.

”Finnlinesin Satu Hirvenoja esitteli minut Tuomas Luukkoselle DMC Nordicista, ja hänen kanssaan lähdimme pohtimaan, miten FTG-tapahtumaa voisi tehdä uudella tyylillä ja laitoimme tarjouksen sisään. Otimme tarjoukseen mukaan lentokenttäteeman, ja loppu jääkin nähtäväksi itse tapahtumassa. Tässä vaiheessa voin kertoa, että tapahtumasta tulee hauska ja erilainen.”

Uutuutena tutustumiskierrokset

Uusimpana tuotteena ovat matkailualan tutustumiskierrokset, joita järjestetään Suomessa erilaisiin kohteisiin.

”Tulossa on myös VIP Travel -tapahtuma, joka on rajoja ylittävä tapahtuma. Se järjestetään ensi keväänä Kilpisjärvellä Cahkal Hotelin ja Santa’s Hotel Rakan yhteistyössä. Kutsumme kolmen maan alueelta high end -matkakohteita verkostoitumaan matkanjärjestäjien kanssa. Jo matka pohjoiseen on elämys.”

Uusia tapahtumia on tulossa myös Kiinan markkinoille ja espanjankielisille alueille.

Pitkänen näkee Suomen vahvuudet kulttuurissa ja luonnossa.

”Tulevaisuuden voimavarana Suomessa tulee olemaan viileä kesä. Coolcation on vahva, nouseva trendi.”

Artikkeli on julkaistu Ikkunapaikassa 5 / 2024

Ikkunapaikka
Miia Manner

Miia Manner on matkailualaa seuraava toimittaja ja Ikkunapaikan vakituinen avustaja.