Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Finnlinesin tuloksessa pientä laskua

”Finnlines-konsernin liikevaihto oli 336,4 (356,9) miljoonaa euroa, jossa on laskua 6 prosenttia verrattuna vuoden 2022 tammi–kesäkuun tulokseen. Varustamotoiminta ja merikuljetuspalvelujen liikevaihto oli 325,3 (343,8) miljoonaa euroa, josta matkustajaliiketoiminnan osuus oli 31,5 (25,6) miljoonaa euroa. Satamatoiminnat tuottivat 21,4 (24,8) miljoonaa euroa”, kertoo toimitusjohtaja Tom Pippingsköld tuloskatsauksen yhteydessä.

Euroalueen talouskasvun ennustetaan olevan vaatimatonta tänä vuonna, mutta paranevan jonkin verran vuonna 2024. Suomen Tullin tilaston mukaan tammi–toukokuun yhteenlaskettu viennin arvo kasvoi 1,0 prosenttia, mutta tuonnin arvo väheni 14,3 prosenttia vuoden 2022 vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Sodan ja korkean korkotason johdosta kuluttajien sekä talouselämän luottamus on pysynyt pitkän ajan keskiarvon alapuolella. Myös inflaation odotetaan pysyvän edelleen korkeana.

Pippingsköldin mukaan laskeneet vientivolyymit ovat alentaneet lastivirtoja ja alhaisempi polttoainelisä on vaikuttanut Finnlines-konsernin liikevaihtoon. Joidenkin reittien heikentyneet volyymit ovat pakottaneet Finnlinesin joko vähentämään lähtöjä tai reitillä liikennöivien alusten lukumäärää. Näin ollen päätimme rahdata yhden roro-aluksen Grimaldi-konsernille. Lisäksi olemme vähentäneet kapasiteettia reiteillä, joilla volyymit ovat pienentyneet ja lisänneet kapasiteettia siellä, jossa näemme ja jossa on ollut kasvua.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Ensimmäinen uusista Superstar-laivoista, Finnsirius, luovutettiin aikataulun mukaisesti 18.7.2023 ja se aloittaa Naantali–Långnäs–Kapellskär-reitillä puolessa välissä syyskuuta. Toinen laiva, Finncanopus, tulee reitille Finnsiriuksen pariksi vuoden loppuun mennessä. Nämä kaksi Superstar-ropax-alusta, ”kruunun jalokivemme”, tarjoavat loistavat palvelut matkustajille ja kuljettajille ja lastikapasiteetti kasvaa lähes 30 prosenttia. Superstarit korvaavat nykyiset Star-luokan ropax-alukset, jotka siirtyvät ajamaan Malmön ja Travemünden välille, millä linjalla ne puolestaan tarjoavat entistä parempia palveluja sekä rahtiasiakkaille että matkustajille.

 

 

Lähde: Finnlines

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.