Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

FlyZero-vetylenkone päästöttömästi ja nopeasti mantereelta toiselle

Aerospace Technology Institute (ATI) on esitellyt vetylentokoneen, joka voi lentää minne tahansa maailmassa vain yhdellä pysähdyksellä ja ilman hiilidioksidipäästöjä. Sen toimintasäde on vain hieman lyhyempi kuin Dreamlinerin, mutta pidempi kuin kapearunkokoneella.

Brittein hallituksen tukema ja Aerospace Technology Institute johtama FlyZero-lentokonehanke etenee. “Tämä uraauurtava suunnitelma nestemäistä vetyä käyttävästä lentokoneesta vie meidät askeleen lähemmäksi tulevaisuutta, jossa ihmiset voivat jatkaa matkustamista, mutta ilman hiilijalanjälkeä”, sanoo Brittein liikenneministeri Grant Shapps.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen


Pitkä toimintasäde

FlyZero lentokoneeseen mahtuisi jopa 279 matkustajaa, ja suunnittelijoiden mukaan sen kantama riittäisi yhdistämään kaksi maailman pistettä yhdellä pysähdyksellä. Lentokone lentäisi samalla nopeudella ja mukavuudella kuin nykyiset matkustajakoneet. Sen toimintasäde olisi 5 250 meripeninkulmaa, joka on hieman vähemmän kuin Dreamlinerilla tai A330neolla, mutta enemmän kuin kapearunkokoneella. Lontoosta sillä voisi lentää välilaskuttomasti mm. San Franciscoon ja Rio De Janeiroon.
Lentokoneen polttoaineena käytettäisiin nestemäistä vetyä, jota säilytettäisiin kryogeenisissä polttoainesäiliöissä noin -250 celsiusasteen lämpötilassa. Nämä säiliöt sijaitsisivat rungon perässä ja kaksi pientä “poskisäiliötä” rungon etuosassa. ATI toteaa, että nämä säiliöt auttavat myös lentokoneen painon ja tasapainon parantamisessa polttoaineen palamisen yhteydessä.

Vedyn ongelma

Vaikka FlyZero ei ole ensimmäinen eikä todennäköisesti viimeinen hanke, joka on esitellyt vetykonseptin, fossiilisten polttoaineiden korvaaminen vedyllä on vielä kaukana. Boeingin kestävän kehityksen johtajan Chris Raymond on todennut, että nestemäinen vety vaatii suuria jäähdytys- ja varastointijärjestelmiä. Vety vaatii noin neljä kertaa suuremman tilavuuden saadakseen saman energiamäärän kuin fossiilinen polttoaine, joten lentokoneessa on lopulta enemmän polttoainesäiliöitä kuin matkustajakapasiteettia.
Tärkeä kysymys on myös mistä vety tulee. ”Vedyn tuottaminen vaatii valtavia määriä sähköä, ja jotta vety olisi “vihreää”, sen on oltava peräisin uusiutuvasta sähköstä”, Raymond on todennut.
Projektiryhmä aikoo julkaista kolme lentokonekonseptia vielä tämän vuoden alussa. Suunnitelmissa on esitellä myös alueellinen lentokone sekä kapearunkokone.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

 

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.