Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Googlen toinen perustaja, Sergei Brin, rakentaa maailman suurinta ilma-alusta

Googlen toisen perustajan Sergey Brinin rahoittama LTA Research on esitellyt sähkökäyttöisen ilmalaivan prototyypin, Pathfinder 1:n, josta on tarkoitus tulla maailman suurin ilmalaiva. Ylisuuren sähkökäyttöisen ilmalaivan paljastustilaisuus oli viime viikolla Piilaaksossa.

Ilmalaivan valmistaja totesi, että “tulevina viikkoina ja kuukausina LTA Researchin tiimi testaa Pathfinder 1 -ilmalaivaa sen turvallisuuden ja luotettavuuden varmistamiseksi”.

Pathfinder 1 -sähkökäyttöinen ilmalaiva sai lentokelpoisuustodistuksen lentotestausta varten Yhdysvaltain ilmailuhallinnolta (FAA). Kokeellinen sertifikaatti päättyy syyskuussa 2024.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Hindenburg-ilmalaivaa muistuttava Pathfinder 1 tulee olemaan maailman suurin ilma-alus, joka nousee taivaalle sitten 1930-luvun. Tämä jättimäinen ilmalaiva on vaikuttavan 121,9 metrin pituinen, mikä on lähes kaksi kertaa pidempi kuin maailman pisin lentokone, Boeing 747-8, joka on 76,2 metrin pituinen.

Pathfinder 1 on varustettu drone-teknologialla, johon kuuluu fly-by-wire-ohjaus, 12 sähkömoottoria ja lidar-tunnistus, ja sillä on mahdollisuus kuljettaa huomattavaa rahtia pitkien matkojen, jopa satojen kilometrien päähän. Pathfinder 1 on suunniteltu saavuttamaan jopa 120 km/h nopeus, vaikka sen ensimmäiset lennot tapahtuvat Tech Crunchin mukaan paljon pienemmillä nopeuksilla.

Yhtiö uskoo, että sähkökäyttöiset ilmalaivat voivat pienentää nykyisten kaupallisten lentokoneiden hiilijalanjälkeä. Yhtiö kuitenkin myöntää, että ilmalaivat eivät voi korvata lentokoneita, mutta näkee ilmalaivoille markkinaraon osana rahtikuljetuksia, ja vähentää näin ilmailun kokonaishiilijalanjälkeä.

LTA Research, joka on ollut aktiivisesti mukana ilmalaivojen kehittämisessä vuodesta 2016 lähtien, valmistautuu nyt rakentamaan vielä suurempaa sähköistä ilmalaivaa, Pathfinder 3:a. Tämä ilmalaiva on suunniteltu noin 182 metrin pituiseksi.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

LTA Researchin yksi ajatus on käyttää ilmalaivoja katastrofiapuun alueilla, joilla tiet ja lentokentät ovat vaurioituneet.

 

Lähde: Simple Flying

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.