Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Helsingin matkailua kehittämään perustetaan uusi yksikkö

Helsingin kaupunki yhdistää Business Hubin ja Helsinki Marketingin toiminnot uuteen Helsinki Partners kaupunkimarkkinointi- ja invest in -yhtiöön.

Samalla kaupungin elinkeino-osastolle perustetaan matkailun kehittämiseen keskittyvä Destination management -yksikkö.

Helsinki pärjää nykyisellään hyvin monissa kansainvälisissä vertailuissa ja matkailijamäärät olivat ennen pandemiaa hyvällä kasvu-uralla. Silti etenkin Tukholma ja Kööpenhamina onnistuvat edelleen houkuttelemaan Helsinkiä enemmän matkailijoita.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Kaupunki on selvittänyt viimeisen puolen aikana miten kaupungin kansainvälisen kilpailukyvyn ja vetovoiman kehittämiseen liittyvät toiminnot tulisi järjestellä niin, että toiminta tukisi parhaalla mahdollisella tavalla kaupungin strategiaa ja tavoitteita sekä pärjäämistä yhä kovenemassa kansainvälisellä kilpailussa kaupunkien välillä. Tavoitteena on tasoloikka kansainvälisen vetovoiman kehittymisessä.

Selvitystyön johtopäätöksenä kaupunki yhdistää Helsinki Business Hub Oy:n ja Helsinki Marketing Oy:n toiminnot uudeksi kaupunkimarkkinointi- ja invest-in-yhtiöksi, jonka tehtävänä on edistää kaupungin kestävää kasvua, investointien, yritysten, osaajien ja vierailijoiden houkuttelua, kaupungin kansainvälistä myyntiä ja markkinointia sekä kansainvälisen tunnettuuden ja brändin rakentamista.

Samaan aikaan matkailun kehittämiseen panostaminen edelleen on tärkeää ja tätä varten kaupungin elinkeino-osastolle perustetaan Destination management -yksikkö, johon aiemmin Helsinki Marketingissa olleet matkailutoiminnot myös siirtyvät.

Destination management -yksikkö kehittää muun muassa matkailuun liittyvää tiedolla johtamista, kestävän matkailun toimintamalleja, tuotekehitystä sekä uusia innovaatioita läheisessä yhteistyössä koko matkailun ekosysteemin ja Helsingin matkailuyritysten ja -verkostojen kanssa. Uusi yksikkö toimii läheisessä yhteistyössä uuden kaupunkimarkkinointi ja invest-in -yhtiön ja Helsingin kaupungin muiden matkailuun liittyvien toimintojen kanssa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Helsinki Marketingin nykyisten destinaatiopalvelujen sekä sisällönhallinnan parissa työskentelevä henkilöstö siirtyy vanhoina työntekijöinä Helsingin kaupungille elinkeino-osastolle.

Destination management -yksikköön perustetaan uusi vakanssi matkailupäällikölle, joka johtaa yksikön toimintaa. Uuden yksikön resursointia ja muutoksen aikataulua valmistellaan parhaillaan.

Yhtiön toiminta alkaa kevään aikana ja toimitusjohtajan rekrytointi aloitetaan mahdollisimman pian.

 

Lähde: Helsingin kaupunki
Kuva: Eetu Ahanen

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.