Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Helsingin matkailuseminaarissa viitoitettiin tiekarttaa tulevaan

Matkailuseminaari kokosi marraskuussa alan toimijat Finlandia-talolle pohtimaan kestävää ja älykästä matkailua.

Seminaarissa kuultiin alan tulevaisuuden näkymistä ja keskusteltiin siitä, miten Helsingistä kehitetään maailman kestävin ja älykkäin matkailukohde. Hybriditapahtumaan otti osaa yli 700 osallistujaa. Kasvotusten kohtaaminen pitkästä aikaa koettiin tärkeäksi yhteistyön ja toimijoiden jaksamisen kannalta. Pääpainona olivat majoitus- ja ravintola-alan näkökulmat.

Terveiset Portugalista

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Sérgio Guerreiro, OECD:n matkailukomitean puheenjohtaja & tiedon hallinnasta ja innovoinnista vastaava johtaja, Turismo de Portugal, kertoi avauspuheenvuorossaan matkailualan kansainvälisistä näkymistä ja painotti vihreään matkailutalouteen siirtymisen tukemisen tärkeydestä. Kansainvälinen matkailu väheni noin 75 % vuonna 2020. Elpymisen odotetaan pitkittyvän, vaikka rokotteet lisäsivät varhaisia toipumistoiveita vuonna 2021. ”Elpyminen riippuu talous- ja terveyskriisin toisiinsa liittyvistä vaikutuksista kysyntään ja tarjontapuolen tekijöihin,” summasi Guerreiro.

Seminaaria seurasi yli 700 kuulijaa, osa paikan päällä, osa linjoilla.

Helsingin matkailu nousuun

Seminaarissa syvennyttiin useasta eri näkökulmasta siihen, miten Helsingin matkailu saadaan yhdessä nostettua uudelle tasolle ja samalla kehitettyä Helsingistä maailman kestävintä ja älykkäintä matkailukohdetta.
”Yhteistyön merkitys Helsingin matkailun kasvussa on keskeistä. Yksittäinen yritys ei pysty tarjoamaan matkailijalle kaikkia palveluja, vaan yritykset ovat riippuvaisia toistensa osaamisesta ja palveluista. Myös kestävät matkailukohteet syntyvät nimenomaan toimijoiden välisen yhteistyön tuloksena,” totesi matkailupäällikkö 
Nina Vesterinen Helsingin kaupungilta.
Hotelliliiketoiminnan tulevaisuuden näkymiä avasi investori Pirjo Ojanperä CapManilta. Hän kehotti hotelleja keskittymään hieman vähemmän aamiaistarjoiluun ja panostavan muun hotellitoiminnan kehittämiseen ja palvelun tason nostamiseen.

Paneelissa pohdittiin miten Helsingistä saataisiin kiinnostavampi ruokamatkailukohde.

Henri Alen haastoi Helsingin toimimaan

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Ravintoloitsija Henri Alen toi vahvan näkemyksensä siihen, miten Helsingistä tehdään kansainvälinen huipputason ruokamatkailukohde.”Gastroturistit käyttävät Helsingissä rahaa keskimäärin 336 €/vuorokausi, kun taas risteilyvieraat keskimäärin 63 €. On ymmärrettävä ruoka- ja matkailukentän tärkeys koko maan taloudelle, myös maataloudelle. Tämä on kimppahommaa, Helsingin tulisi panostaa isosti kansainvälisiin ruokatapahtumiin ja ruokavaikuttajiin. Yritysten pitää oppia tekemään tiiviimmin yhteistyötä yhteisen maalin eteen. Helsingillä pitää olla halu olla paras ruokakaupunki,” tiivisti Alen.

Helsingin pormestari Juhana Vartiaisen mukaan Helsingistä voidaan yhteisillä ponnisteluilla kehittää entistä kiinnostava matkakohde.

Seminaarissa kuultiin myös Helsingin uuden pormestarin Juhana Vartiaisen tervehdys, Finavian toimitusjohtajan Kimmo Mäen katsaus lentoliikenteen tilanteesta ja Visit Finlandin johtajan Kristiina Hietasaaren ajatuksia Suomesta kestävänä ja älykkäänä matkailumaana. Tilaisuuden päätteeksi ”superälyköksi” ja maailmanparantajaksikin kutsuttu arkkitehti Anni Laurila kertoi ilmastonmuutoksen globaaleista haasteista.

Teppo Viiperi
Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.