Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Helsingin satamaliikenne järjestäytyy uudelleen

Tallinnaan suuntautuva matkustajalaivaliikenne keskitetään tulevaisuudessa Länsisatamaan ja Tukholman liikenne Katajanokalle. Eteläsatama vapautuu muun muassa uudelle museohankkeelle.

 

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

 

Keskittämällä Tallinnan matkustaja-autolauttaliikenne Länsisatamaan ja Tukholman liikenne Katajanokalle, mahdollistetaan satamatoiminnan kannattava kasvu. Samalla kaupunki saa tilaa uudistaa Eteläsataman aluetta. 

Vuosaaren satamaa kehitetään jatkossakin erityisesti tavaraliikenteen tarpeisiin, mm. tehostamalla alueen käyttöä ja lisäämällä kenttäkapasiteettia.

Ensimmäiseksi toteutettavat osat ovat Länsisataman aluejärjestelyt, vanhan terminaali 1:n uusiminen ja satamatunnelin toteuttaminen Länsisatamasta Länsiväylälle.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Seuraavaksi toteutukseen tulevat Katajanokan satamajärjestelyt, jotta Tukholman liikenne voidaan keskittää sinne. Vasta edellisten toteuduttua voidaan siirtyä viimeiseen vaiheeseen, joka on Eteläsataman aluejärjestelyt satama-alueen pienentämiseksi.

Kehittämisohjelman toteutus tulee kestämään noin 10 vuotta ja investointien suuruus on vuosina 2022-2030 noin 560 M€.

Satamaliikenteen ennustetaan jatkavan kasvuaan sekä matkustaja- että tavaraliikenteen sektoreilla.
•    Matkustajaliikenteen arvioidaan kasvavan 0,8 % vuoteen 2030 mennessä ja 1,2 % vuoteen 2040 mennessä. (Vertailuvuonna 2019 matkustajia oli 11,6 M)
•    Tavaraliikenteen arvioidaan kasvavan 1,4 % vuoteen 2030 ja 1,7 % vuoteen 2040 mennessä. (Vertailuvuonna 2019 rahtia kulki Helsingin sataman läpi 12,2 mil. tonnia)

Helsinki on koko Suomen talouden tärkein moottori ja satama on hyvin keskeinen ja tärkeä osa sitä. Kaupungin yhteisenä tavoitteena on sataman toimintaedellytysten turvaaminen sekä kehittäminen yhä toimivammaksi kokonaisuudeksi – samalla sataman kehittäminen kytkeytyy merkittävällä tavalla koko kaupungin kehittämiseen. Tavoitteena on, että uudelleenjärjestelyiden lopputuloksena on entistä elinvoimaisempi, viihtyisämpi ja toimivampi Helsinki”, toteaa pormestari Juhana Vartiainen

Lähde: Helsingin Satama

 

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.