Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Helsinki-Vantaan kaukoliikenteen laajennusosa valmistui

Finavian liki kahdeksan vuotta sitten käynnistämä Helsinki-Vantaan kehitysohjelma saavuttaa tärkeän etapin, kun non-Schengen-lentojen viimeisetkin rakenteilla olevat tilat ja palvelut avautuivat 1. syyskuuta.

Investoimme Helsinki-Vantaan laajentamiseen yhteensä yli miljardi euroa, josta noin 460 miljoonaa euroa on ohjattu non-Schengen-liikenteen kehittämiseen. Syyskuun alussa avaamme kaukolentopuolella sijaitsevan uuden porttialue 34-36:n. Sen erikoisuutena on, että lähtöportteja voidaan käyttää sekä non-Schengen-lennoilla että Schengen-lennoilla. Näin voimme jakaa tilakapasiteettia tarpeen mukaan”, kertoo Martti Nurminen.

Matkustajille on rakennettu uusia kulkureittejä ja lentokoneiden pysäköintipaikkojen kokoa kasvatettiin, jotta työskentely pysäköityjen lentokoneiden ympärillä on tehokkaampaa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Avarat ja modernit matkustajatilat, lukuisat uudet palvelut sekä sujuvat prosessit luovat non-Schengen-maiden matkustajille maailmanluokan lentokenttäkokemuksen.

Suomalaisen muotoilun ja osaamisen esille tuominen on ollut keskeistä suunnittelutyössämme. Terminaalin upea arkkitehtuuri, kotimaiset kalusteet ja valaisimet sekä materiaalivalinnat ovat tästä esimerkkejä. Rauhallisuutta ja levollisuutta huokuvilla tiloilla haluamme erottua muista kansainvälisistä lentokentistä”, kuvailee Nurminen.

Kaukolentojen aluetta laajennettiin kuudessa eri vaiheessa: porttialue 50 A-M valmistui 2016, eteläsiipi 2017, uusi vaihtomatkustajien turvatarkastus ja Aukio 2019, länsisiiven 1. osa keväällä 2019 ja matkatavarakeskuksen laajennus ja länsisiiven 2. osa syksyllä 2019. Viimeisenä valmistuu porttialue 37-39, joka avattiin matkustajakäyttöön 1.9.2021.

Non-Schengen-lennoilla ja matkustajille tarkoitettu alue käsittää 55 000 neliömetriä uutta terminaalitilaa, 8 uutta pysäköintipaikkaa laajarunkokoneille, 50 prosenttia lisää matkatavarakapasiteettia sekä 11 uutta liiketilaa erilaisille palveluille, myymälöille, kahviloille ja ravintoloille. Lisäksi asematasoa uudistettiin ja saneerattiin yli 300 000 neliömetrin alueelta.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Koko kehitysohjelmassa suunnittelun punaisena lankana on ollut energiankäytön tehostaminen ja lentoasematoiminnasta syntyvien päästöjen vähentäminen. Finavia esimerkiksi asensi terminaalin katolle aurinkovoimalan, joka tuottaa uusiutuvaa energiaa lentoaseman käyttöön. Helsinki-Vantaa on kansainvälisesti sertifioitu hiilineutraaliksi lentoasemaksi vuonna 2017.

Helsinki-Vantaan upea uusi sisäänkäynti ja uudistuneet liikennejärjestelyt avautuvat matkustajille 1. joulukuuta.

 

Lähde: Finavia

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.