Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Hotellihuoneiden myynti romahti

Majoitusalan kysynnän lasku alkoi maaliskuussa mutta romahti Suomen hallituksen antaman poikkeustilailmoituksen jälkeen.

”Maaliskuun alusta lähtien olemme nähneet nopeaa käyttöasteen laskua, kertoo Johan Johander, tutkimuspäällikkö ja yksi matkailualan markkinatrendejä tarjoavan yrityksen Benchmarking Alliancen perustajista. ”Huoneiden myynti ja siten liikevaihto hotelleihin näyttää tyrehtyneen täysin. Tämän suuntainen kehitys on nopeutunut viime päivinä peruutusten lisääntyessä ja samaan aikaan uusien varausten määrän laskiessa”, hän lisää.

Viikolla 12 myydyt huoneet laskivat 82% verrattuna samaan ajankohtaan edellisenä vuotena. Käyttöaste, joka laski nopeasti viikon kuluessa, oli vain 11,9% ajalla 16.3-22.3.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

 

Ennen viikonloppua 13.–14.3. negatiivinen kehitys oli viikonloppuisin vähäisempää, mikä osoittaa muutosten vaikuttaneen hitaammin vapaa-ajan matkustukseen. Tilanteen eskaloiduttua tämän viikon aikana ero on kuitenkin pyyhkiytynyt pois täysin.

”COVID-19-viruksen aiheuttamat matkustusrajoitukset ovat näkyneet Suomessa eri markkina-alueilla hieman eri aikoihin. Maaliskuun alussa rajoitukset näkyivät hotellien kysynnässä nopeasti Vantaalla ja Helsingissä”, kertoo Benchmarking Alliance Suomen maajohtaja Hanna Lak. ”WHO:n antaman pandemiatiedotteen jälkeen kysyntä on romahtanut kaikilla markkinoilla, joita seuraamme lähes samassa tahdissa. Suomen hallituksen antaman poikkeustilailmoituksen jälkeen kysyntä romahti lopullisesti”, jatkaa Lak.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

”Kaiken kaikkiaan maaliskuun majoitusluvut ovat kärsineet massiivisesta laskusta viime vuoteen verrattuna. Keskihuonehinta ei ole vertailukelpoinen edelliseen vuoteen, sillä siihen kohdistuu myös peruutusmaksuja”, kertoo Johander.

Hotellitilastot: Benchmarking Alliance. Benchmarking Alliance Hotel Trends -palvelun tiedot perustuvat Suomen 180 merkittävämmän hotellin ja majoitusliikkeen raportoimiin lukuihin. Tällä hetkellä (20.3.) näistä 180 toimijasta jo 15 on sulkenut ovensa kokonaan kuukaudeksi tai jopa toukokuun loppuun asti

 

Lähde:

Benchmarking Alliance Nordic AB
Benchmarking Alliance on Pohjoismaiden ja Baltian johtavin matkailutrendien ja markkinatutkimusten tarjoaja. Trendipalvelut soveltuvat majoitusliikkeille, ravintoloille, kokoustiloille ja kylpylöille trendien ja markkinaosuuden mittaamiseen. HMMH Consulting Oy edustaa Benchmarking Alliance Nordic AB:n palveluita Suomessa.

Benchmarking Alliance Nordic AB:n kotipaikka on Tukholma.

HMMH Consulting Oy
HMMH Consulting Oy on matkailualan tiedolla johtamisen valmennuksiin erikoistunut yritys. Palveluihin kuuluvat mm. tuottojohtamisen, myynnin- ja markkinoinnin valmennukset, sekä matkailualan IT- ja digitalisointiprojektit. Toimitusjohtaja Hanna Lak on yksi Visit Finland Akatemian valmentajista. HMMH Consulting Oy:n kotipaikka on Turku.

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.