Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

IATA tuo markkinoille Travel Passin

IATA on kehittänyt matkustajille uudenlaisen Travel Passin, johon voidaan syöttää matkustajan terveystiedot, mm. koronarokotetiedot, passitiedot sekä matkustustiedot. Mobiilisovellus toimii myös tietopankkina eri maiden matkustusrajoituksista ja esim. mahdollisista koronarokotevaatimuksista. IATA:n Timaticin integrointi on oleellinen osa IATA Travel Passia.

IATA Travel Pass on tarkoitus julkaista vuoden 2021 alkupuoliskolla Androidille ja iPhonelle. IPhonelle se käyttää Apple-laitteiden “Secure Enclave” -ominaisuuksia ja vastaavaa Androidin suojaussalaustekniikkaa. Sovellus on käyttäjille ilmainen.

”IATA Travel Passiin voivat luottaa niin matkustajat kuin viranomaisetkin. Sen suunnittelussa tietoturva sekä todentaminen ovat olleet keskeisessä roolissa. Sovelluksesta on sen lisäksi tehty myös mukava ja helppo käyttää”, kertoo IATA:n pääjohtaja Alexandre de Juniac.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Travel Passiin tulevia tietoja hallinnoi matkustaja itse tietoturvan ja yksityisyyden suojaamiseksi. Matkustaja valvoo, mitä tietoja hänen puhelimestaan jaetaan lentoyhtiöille ja viranomaisille. Tietoja ei tallenneta minnekään muualle. Pitämällä tiedot matkustajan sataprosenttisessa hallinnassa, varmistetaan mm. GDPR-tietosuojavaatimukset.

Käyttäjän henkilöllisyyden todentamiseen käytetään biometrisen passin tietoja ja käyttäjän ottamaa selfietä.

Travel Passiin voidaan tallentaa henkilön mahdollinen koronatestin tulos sekä rokotustietoja. Toistaiseksi joihinkin maihin tarvitaan todistus keltakuumerokotuksesta ja tulevaisuudessa todennäköisesti myös koronarokotuksesta.

Travel Pass toimii matkustusasiakirjana, jota voi käyttää etänä niin, ettei kukaan muu koske puhelimeen.
Tämä tarkoittaa, että IATA Travel Pass avaa mahdollisuuden kontaktittomiin matkustamisprosesseihin lähtöselvityksestä lennolle nousuun.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

 

IATAn syyskuussa tehdyssä tutkimuksessa kävi ilmi, että

  • 70 prosentilla matkustajista oli huolta passin, puhelimen tai maihinnousukortin luovuttamisesta lentoyhtiön edustajille, turvahenkilöstölle tai valtion virkamiehille lentokentällä
  • 85 % matkustajista sanoi, että kosketukseton käsittely koko lentokentällä tekisi heistä olonsa turvallisemmaksi
  • Jo 44 % matkustajista sanoi olevansa halukkaita jakamaan henkilötietoja kosketuksettoman prosessin mahdollistamiseksi.

 

Lähde: IATA

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.