Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Innovatiivisia urbaaneja luontoelämyksiä

Helsingin suuralueen tuotekilpailuun kutsuttiin osallistumaan kestävän matkailun kehitykseen panostavia yrityksiä, jotka tarjoavat urbaaneja luontoelämyksiä yksittäisille matkailijoille. Kilpailussa arvioitiin myös sitä, miten tuotteissa näkyivät Helsingin suuralueen erottumistekijät (unique selling points).

Arvioidaan, että pandemian jälkeisessä maailmassa FIT-matkailu (Free Independent Traveler) tulee kasvamaan. Samalla kestävien arvojen ennustetaan hallitsevan kansainvälistä matkailua tulevaisuudessa. Kuluttajat etsivät autenttisia elämyksiä, jotka sopivat heidän omiin mieltymyksiinsä ja elämäntapoihinsa.

Kilpailun voittajiksi valittiin viisi yritystä, jotka onnistuivat tuoteideoissaan yhdistämään kaupunki- ja luontoelämykset innovatiivisesti kestävän matkailun periaatteita noudattaen. Nämä tuotteet tarjoavat matkailijalle useita erilaisia tapoja kokea urbaani luonto – niin maalta, mereltä kuin ilmasta käsin.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Natura Vivan tuote ”Helsinki Suburbs and Archipelago” yhdistää hienosti kaupungin ja luonnon tarjoten matkailijalle kierroksen urbaanissa Vuosaaressa yhdistettynä melontaan Itä-Helsingin saaristossa. Vuosaareen kuljetaan metrolla yhdessä oppaan kanssa, joten myös siirtyminen kohteeseen on samalla mahdollisuus kokea kaupunkikulttuuria paikallisten tavoin. HSL:n päivälipulla matkailija voi jatkaa seikkailua vähemmän tunnetuissa kaupunginosissa myös opastetun retken jälkeen. “Retki tutustuttaa matkailijan Helsingin merellisimpään kaupunginosaan ja sitä ympäröivään luontoon”, kuvailee Natura Vivan myyntipäällikkö Arhi Leveelahti.

Burn Out Cityn “Archipelago Igloos Experience” -tuoteidean vetonaula on kelluva erikoismajoitus, joka antaa matkailijalle mahdollisuuden tutustua Helsingin ja Sipoon saaristoon uudesta perspektiivistä. Tuotteessa on potentiaalia myös luksusta etsiville matkailijoille, jotka varmasti toivottavat tervetulleiksi uudenlaiset majoituselämykset Helsingin merellisessä ympäristössä.

”Archipelago Igloos ei ole pelkästään majoitus vaan ainutlaatuinen eco-ystävällinen luontokokemus näköyhteyden päässä Helsingistä. Elämys mahdollistaa jokaiselle mieluisia aktiviteetteja majoituksen yhteydessä – on se sitten SUP-lautailua, grillaamista, soutelua, saunomista, potkulautailua saaren ympäri, Biennale taidenäyttely tai Helsingin saaristoon tutustumista oppaan kanssa.” kuvailee Burn Out Cityn projektipäällikkö Anders Jakas.

Hawkhillin ”Helsinki x Cottage Life” -tuote yhdistää urbaanin kaupunkiloman mökkielämään. Tuotteessa on hyvin huomioitu niin Helsingin suuralueen erottumistekijät kuin kestävän matkailun periaatteet. Tuomaristolta positiivisen maininnan sai myös yhteistyö useiden eri palveluntuottajien kesken.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

“Lähdimme suunnittelemaan tuotetta, joka mahdollisimman hyvin täyttäisi kilpailun kriteerit ja yhdistäisi suomalaisen kaupunki-, mökki- ja saunakulttuurin. Tuote sopii hyvin pienillekin matkaseurueille, jotka haluavat kokea kerralla merellisen Helsingin ja Nuuksion metsälammen rauhan.  Tämä tuote tekee perinteisestä mökkilomastakin helposti lähestyttävän.” kertoo luontomatkailuyrittäjä Annu Huotari Hawkhillistä.

Helsinki Citycopterin tuote ”Helsinki 360° Tour – Fly, Dine and Sail” tarjoaa matkailijalle hienon, uudenlaisen tavan kokea Helsingin saaristo ilmasta käsin helikopterin kyydissä. Myös tämä tuote sopii hyvin luksusta kaipaaville matkailijoille.

”Fly, Dine and Sail tarjoaa uusia ja ainutlaatuisia elämyksiä matkailijoille. Halusimme luoda tuotteen, jossa yhdistyvät parhaat puolet Helsingistä eli puhdas luonto, kaunis arkkitehtuuri ja maukas ruoka. Tämä kaikkia aisteja hivelevä elämys toteutetaan yhteistyössä Toptaste Oy:n kanssa. Tuote tarjoaa matkailijalle mahdollisuuden nähdä ja kokea mahdollisimman paljon paikallista kulttuuria lyhyessä ajassa. Elämys voidaan toteuttaa myös Stopover-konseptina Helsinki-Vantaan kautta kulkeville vaihtomatkustajille” kertoo Helsinki Citycopterin perustaja Joonas Nurmi.

Lahti Regionin “Let’s get some fresh air! – Sustainable urban nature holiday” -tuotteessa kestävyys on todella keskiössä. Tuote yhdistää hienosti pääkaupungin ja Järvi-Suomen tutustuttaen matkailijan myös kestävän matkailun tuntemattomampiin helmiin. ”Yksittäisille matkailijoille suunnattu kiertomatka yhdistää mielenkiintoisella tavalla kaupunkikulttuuria ja luontoelämyksiä. Lisäksi paketissa on mahdollisuus joustavaan räätälöintiin asiakkaiden toiveiden mukaisesti” kuvailee Lahti Regionin tuotanto- ja myyntipäällikkö Anu Huusko.

Kilpailun voittaneista yrityksistä Natura Viva, Hawkhill ja Helsinki Citycopter ovat jo saaneet Sustainable Travel Finland -merkin ja muut ottavat parhaillaan askeleita kohti STF-merkkiä. Kestävyys oli kaikissa palkituissa tuoteideoissa hyvin huomioitu ja useammassa tuotteessa oli myös hyödynnetty hyviä julkisen liikenteen yhteyksiä Helsingin suuralueella.

Lähde: Business Finland
Kuva: Jussi Hellsten

 

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.