Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

IPW keräsi viitisentuhatta ammattilaista Teksasin San Antonioon

Teksasin San Antoniossa on käynnissä USAn matkailun suurtapahtuma IPW, International Pow Wow, jo 54. kerran. Mukana on yli 5 000 matkailualan ammattilaista yli 60 maasta.

Geoff Freeman

US Travel Associationin President & CEO Geoff Freemanin mukaan matkailun Yhdysvaltoihin uskotaan palaavan ennalleen ensi vuoden aikana. ”Tavoitteemme on houkutella maahamme 90 miljoonaa vierailijaa”.

Freemanin mukaan haasteita on. Edelleen lähes 40 % Yhdysvaltoihin saapuvista tarvitsee viisumin. ”Nyt jonotusajat haastattelun pääsemiseksi ovat kestämättömät. Esimerkiksi Intiassa viisumihaastatteluun pääsyä täytyy odottaa 406 päivää ja Meksikossa 647 päivää. Se on aivan järjetöntä”, Freeman sanoo. US Travel Association onkin avannut sivuston, USVisaDelays.com, jonne voi kirjoittaa kokemuksistaan viisuhakemusten etenemisestä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Toinen haaste on maahan saapumisessa. Moni joutuu jonottamaan pitkän lennon jälkeen maahantulomuodollisuuksiin jopa tunnin.

”Näiden asioiden parissa meillä riittää työtä. Tavoitteemme on saada lisää maahantulovirkailijoita lentokentille ja viisumihaastattelut alle 30 vuorokauteen.”

Chris Thompson

 

Brand USAn President ja CEO, Chris Thompson muistutti, että millään muulla maalla ei ole niin paljon tarjottavaa kuin USAlla. ”Täällä todellakin on jokaiselle jotakin”. Moottoriurheilun ystäville hän muistuttaa, että Formula 1 -kisat ajetaan Yhdysvalloissa kolmessa paikassa; Miamissa, Las Vegasissa ja Austinissa. Luonnossa liikkujille hän suosittelee Yhdysvaltojen monia luonnonpuistoja ja vaikkapa luksustelttamajoitusta tähtitaivaan alla.
”Vuosi 2026 on juhlavuosi. Silloin vietetään Yhdysvaltojen 250-vuotispäiviä, Route 66 täyttää sata vuotta ja Yhdysvalloissa pelataan FIFA.”

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

 

 

 

IPW on yksi parhaiten järjestetyistä matkailualan messuista. Täällä tapaa valtavan määrän USAn myyjiä, niin kaupunkien, osavaltioiden, nähtävyyksien kuin hotellien, autovuokraamoiden, moottoripyörävuokraamoiden ja DMC-yritysten edustajia.
Osallistumismaksu ostajille on 275 dollaria ja siihen sisältyvät muun muassa messupäivien aikaiset lounaat ja kaikki upeat iltaohjelmat.

Messuosastoihin on satsattu.
San Antonion oma osasto.

Teksas cowgirls vastaanottivat messuvieraita.

Brand USAn Katie Streater esitteli Brand USAn kokoamia eri teemaisia road trippejä.
South Beach Group Hotelsin myyntijohtaja, suomalainen Sarianne Sanderson, on asunut Miamissa jo parikymmentä vuotta.

San Antonio on Yhdysvaltojen 7. suurin kaupunki, ja USAn nopeiten kasvava kaupunki. Sinne muuttaa joka päivä 130 ihmistä lisää.

Keskustan alue on kompakti, ja elämä keskittyy kaupungin läpi virtaavan joen varrelle. Hieman keskustan ulkopuolella sijaitsee suosittu Pearl, joka on rakennettu alueella, missä ennen oli tehtaita ja muun muassa suuri panimo, johon on nyt rakennettu upea viiden tähden hotelli Emma. Alueella on parikymmentä ravintolaa ja se on suosittu niin paikallisten kuin matkailijoiden keskuudessa.

Joen varrella on lukuisia ravintoloita.
Keskellä kaupunkia sijatsee historiallinen Alamo, missä käytiin veriset taistelut meksikolaisten ja teksasilaisten välillä vuonna 1836.
Mikäpä olisi tällaisilla hevoskärryillä matkustaa.

 

Joella järjestetään silloin tällöin venekarnevaalit, nyt ne järjestettiin IPW:n kunniaksi. Eri teemaisia jokiveneitä oli parikymmentä.

 

Ensi vuonna IPW järjestetään Los Angelesissa 3.-7.5.2024. Lisätietoa ipw.com.

 

Leena Aalto
San Antonio
Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.