Singaporessa tänään viimeistä päivää käynnissä olevat messut rikkoi niin kävijä- kuin näytteilleasettajaennätyksiä.
Näytteilleasettajia oli mukana 1 300 ja ostajia 1 250. Matkailualan ammattilaista oli paikalla 132 maasta.
Messuilla oli 27 000 etukäteen sovittua tapaamista, mikä oli reilun seitsemän prosentin korotus viime vuoteen.
Messut oli levittäytynyt kahteen halliin. Toisessa olivat esillä eri maiden matkailutarjonta ja toisessa MICE-palveluita tarjoavia yrityksiä sekä matkailualan teknologiaratkaisuja tarjoavia yrityksiä.
Parhaiten messuilla olivat esillä Kaakkois-Aasian kohteet, mutta näytteilleasettajia oli myös Euroopasta ja mm. USAlla oli pieni osasto.
Suomella oli suuri Visit Finland yhteisosasto, Rovaniemellä oma osasto sekä muutamalla hotellilla ja DMC:llä oma osasto.
Oman alueensa oli myös saanut maailmalla huimaa vauhtia kasvava Halal tai Muslim Travel.
Monet esitelmät, luennot ja paneelikeskustelut käsittelivät mm. matkailualan muutosta ja on-line matkatoimistojen teknologiahaasteita. Mielenkiintoisissa keskusteluissa kuultiin mm. Booking.comin, Expedian, IBM:n, Googlen ja Tripadvisorin näkemyksiä.
Messuilla puhuttiin myös siitä, miten palvelutarjoajat voisivat pienen liikkein saada muslimimatkustajista kasvavan ja tuottavan asiakasryhmän. Keskusteltiin aasialaisten matkustajien profiilista ja eri maat pitivät omia puolen tunnin esitelmiään markinnoista.
Messe Berlin (Singapore) toimitusjohtaja Katrina Leung iloitsi hyvin menneiden messujen lisäksi myös siitä, että messujen aikana solmittiin sopimus, jonka mukaan ITB Asia järjestetään myös seuraavat kolme vuotta Singaporen Marina Bay Sandsin messukeskuksessa.
Seuraavan kerran messut järjestetään:
21.-23.10.2020
27.-29.10.2021
19.-21.10.2022
Messuille voi hakea Hosted Buyer -statusta, jolloin muutaman sadan euron maksua vastaan ITB Asia hoitaa lennot, majoitukset jne. Lisätietoa: https://www.itb-asia.com/buyer-packages