
Joustavuus on leimannut korona-ajan uusia innovaatioita majoitusalalla
Yli vuosi on kulunut koronan aiheuttaman heikon ja epävarman kysynnän aikakautta. Majoitustoimiala on adaptoitunut nopeasti pakon edessä uuteen tilanteeseen, mutta valitettavasti epävarmuus jatkuu edelleen.
Mitä uudistuksia majoitusalalle on tullut ja mitkä niistä jäävät eloon? Moni innovaatio on jo tuotu esille ennen koronaa, mutta pandemia on nostanut monen keksinnön merkitystä.
Käsite, joka on varmasti tullut jäädäkseen, on joustavuus. Juostavuus prosesseissa, toiminnassa asiakasrajapinnassa ja tilojen käytössä. Tämä pätee myös asiakassegmentteihin: bleasure-asiakkaat haluavat työn ja huvin.
Hotellihuoneiden monipuolisuus
Monet hotellit ovat puolentoista vuoden aikana mainostaneet huoneitaan työtiloina, kun ennen ne myytiin nimikkeellä päivähuone. Korona-aikana työtilojen tarve kasvoi huimasti. Monet hotellit kehittivät paketteja, mihin kuuluivat hotellihuone, lounas ja kenties punttisalin sekä saunaosaston käyttö.
Staycation vakiintui
Staycation ei enää tarkoita pelkkää lauantaita, vaan käsite on laajentunut myös muille viikonpäiville. Ihmiset tekevät vieläkin osin etätyötä ja he työskentelevät epätyypillisissä työsuhteissa.
Staycation-pakettien määrä ja hintahaitari on pandemian aikana laajentunut. Staycation on tulevaisuudessa yhä suositumpi myös vihreämpää jalanjälkeä hakevien ihmisten keskuudessa.
Työn joustavuus
Moniosaajat ja työn joustavuus ovat uudessa arvossa. Se tarkoittaa jatkossa laajempia työnkuvia, jolloin syntyy myös tuote- ja palvelukehitystä yli osastorajojen.
Korona ajoi hotellit löytämään henkilökunnalle erilaisia työtehtäviä, jotta mahdollisimman monelle voitiin tarjota täysiä työpäiviä. Työnkuvan monipuolistaminen voi olla oikein toteutettuna henkilöstökokemusta parantava elementti ja moniosaajuus yhdistettynä työtehtävien laadukkaaseen perehdyttämiseen kasvattaa työntekijän osaamistasetta eli hänen arvonsa työmarkkinoilla kasvaa.
Korona-aikana jokainen joutui opettelemaan itselleen aivan uusia työnkuvia: vastaanottovirkailijat hoitivat aamiaista, osallistuivat tehostettuun siivoukseen ja hoitivat ruokatarjoiluita niin huoneisiin kuin ravintolassa. Syntyi paljon uutta osaamista ja työnkuvien vaihtelua.
Digiloikka
Automaatio- ja digitalisaatio ottivat pandemian aikana jättiloikan. Itsepalvelu check-in ja out –toiminnoissa hotellien vastaanotoissa sekä QR-koodien käyttö niin hotelleissa kuin ravintoloissa yleistyi.
Chatbot raivaa tietä tekoälyn tuomiselle asiakaspalveluun, ja online-varaaminen kokouksissa nopeutti saatavuuden tarkistusta ja kaupanteon päätöksentekoa. Ylipäänsä manuaalisen työn vähentäminen jättää aikaa vaativammille työtehtäville. Digi ei poista ihmisen työn tarpeellisuutta, mutta parhaimmillaan se tekee työn mielekkäämmäksi ja työtunneista saatu teho (eurot) kasvaa.
Siivouksesta näkyvää
Asiakaskokemuksen vahvistaminen ja turvallisuudesta huolehtiminen korreloivat. Korona-aikana moni palvelu, esimerkiksi aamiainen, porrastettiin. Ei ollut ruuhkaa ja buffet oli siisti.
Olimme tottuneet siihen, että siivous ja housekeeping-toiminnot ovat tehokkaita mutta eivät näy vieraille. Nyt puhtaus ja siivous ovat näkyvä osa palvelua. Se luo turvallisuutta. Ehkä tervehdimme näkyviä siivoojia myös vastaisuudessa.
Tyynyt piiloon
Minimalisimi sisustustrendinä oli näkyvissä jo ennen koronaa. Koronan myötä hotellihuoneista poistettiin kaikki ylimääräinen, kuten sisustustyynyt ja torkkupeitot. Miltä näyttääkään huomisen hotellihuone, onko se pelkkää kiiltävää pintaa ja puutasoja? Nyt kehitellään myös erilaisia Touchless-pintoja.
Treenit hotellihuoneessa
Hyvinvointi ja wellness on vahvistuva trendi. Itsestään huolehtiva hotellivieras tekee punttitreeniä tai joogaa vierailunsa aikana. Monet hotellit tarjosivat jo ennen koronaa mahdollisuutta turvalliseen yksilölliseen treeniin omassa huoneessa. Mikä on hotellien kuntohuoneiden tulevaisuus? Uskoaksemme erilaiset virtuaaliratkaisut yleistynevät.
Kuva: Hotellilomaa odottaessa voi kotiin luoda hotellinomaisen ilmapiiri. Monet hotellit myyvät omia tuotteitaan; Hilton tyynyjä, Marriott viinilaseja ja monet luksushotellit aamutakkeja ja tossuja. Kauniilla tavaroilla vaikkapa kylpyhuoneessa pääsee jo hyvään tunnelmaan.
Anna-Liisa Aarti, Thomas Kingelin ja Nina Niemi
Haaga-Helia
Jaa artikkeli: