Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

KKV huomautti Deturin palautusten nopeudesta

Kuluttaja-asiamies on neuvotellut rahanpalautuksen viiveistä Deturin kanssa kesäkuusta 2020 alkaen.

Matkatoimiston on edellytetty nopeuttavan rahanpalautuksia ja viestivän palautusten etenemisestä selkeästi asiakkailleen. Neuvottelujen pitkittymiseen on osaltaan vaikuttanut se, että matkatoimisto oli viime syksynä yrityskaupan kohteena.

Nyt Detur on esittänyt konkreettisen maksusuunnitelman, jonka perusteella se maksaa viimeisetkin palautukset viimeistään 15.7.2021.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Palautukset maksetaan varausten lähtöpäivän mukaisessa järjestyksessä. Detur raportoi kuluttaja-asiamiehelle maksusuunnitelman toteutumisesta ja suoritusten etenemisestä.

Lisäksi kuluttaja-asiamies on vaatinut, että Detur kertoo oikeudesta rahanpalautukseen yhtä selkeästi kuin palautuksen vaihtoehtona tarjotuista vouchereista eli matkakupongeista. Yrityksen on myös edellytetty huomioivan komission suositukset vouchereiden vähimmäisvaatimuksista.

Kuluttaja-asiamies on kiinnittänyt erityistä huomiota Deturin asiakasviestintään ja edellyttänyt, että Detur parantaa sitä lisäämällä verkkosivuilleen tietoa palautusten aikatauluista. Kuluttajien on tärkeä tietää, mihin mennessä he voivat odottaa rahojansa takaisin. Detur on ilmoittanut kertovansa maksunpalautusten tarkasta aikataulusta asiakkailleen, jotka ovat yhteydessä yritykseen.

Selkeä asiakasviestintä on myös yrityksen etu ja sen merkitys korostuu erityisesti kriisitilanteissa. Kun yritys viestii palautusaikatauluista ymmärrettävästi, sen asiakaspalvelu ei ruuhkaudu puutteellisen viestinnän vuoksi.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

 

Lähde: KKV

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.