Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

KLM joutui ympäristöaktivistien hampaisiin viherpesun vuoksi

Ympäristöryhmät ovat käynnistäneet oikeustoimet KLM:ää vastaan syyttäen sitä “viherpesusta” ja eurooppalaisen kuluttajalainsäädännön rikkomisesta. Ne väittävät, että KLM:n mainoskampanjat ovat harhaanjohtavia, koska ne antavat matkustajille vaikutelman, että he voivat täysin kompensoida lentojensa ympäristövaikutukset.

Kanteen ovat nostaneet hollantilaiset Fossielvrij NL ja Reclame Fossielvrij, joita avustavat ClientEarthin ympäristöjuristit. Kyseessä on ensimmäinen laatuaan ilmailualalla, ja se herättää epäilemättä huomiota lentoyhtiöissä eri puolilla maailmaa. Monet lentoyhtiöt mainostavat matkustajille vastaavia mahdollisuuksia.

“KLM:n markkinointi harhauttaa kuluttajia uskomaan, että sen lennot eivät pahenna ilmastokriisiä. Tämä on kuitenkin myytti. Menemme oikeuteen vaatimaan, että KLM tunnustaa, että lentokoneet ovat riippuvaisia fossiilisista polttoaineista”, sanoo Fossielvrij NL:n aktivisti Hiske Arts.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Vastuullisuus on monille lentoyhtiöille keskeinen osa niiden brändi-imagoa, ja matkustajat ovat viime vuosina tulleet aiheesta yhä tietoisemmiksi. KLM ei ole poikkeus.

Yhdessä kumppaninsa Air Francen kanssa lentoyhtiö sitoutui viime vuoden lokakuussa yhdenmukaistamaan hiilidioksidipäästöjen vähentämistavoitteensa vuoden 2015 Pariisin sopimuksen mukaiseksi. Tavoitteena on rajoittaa maapallon lämpötilan nousu 1,5 celsiusasteeseen.

KLM:n Fly Responsibly -kampanjassa lentoyhtiö sanoo “sitoutuvansa ottamaan johtavan roolin ilmailun kestävämmän tulevaisuuden luomisessa “. Kampanjan mukaan lentoyhtiö pyrkii vähentämään päästöt nollaan vuoteen 2050 mennessä. Ympäristöaktivistit kuitenkin toteavat, että tällaiset väitteet ovat “erittäin harhaanjohtavia”, kun otetaan huomioon lentoyhtiön suunnittelema lentomäärien kasvu.

Vuodesta 2017 lähtien KLM on tarjonnut matkustajilleen mahdollisuuden ostaa lentoyhtiön CO2ZERO-kompesaatiota. Kerätyt varat käytetään puiden istuttamiseen ja kestäviin lentopolttoaineisiin (SAF) investoimiseen.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Lentoyhtiö selittää verkkosivuillaan CO2ZERO-järjestelmää seuraavasti: “Maksat pienen summan, jolla kompensoit (osan) lentosi ympäristövaikutuksista. Tämä ei vaikuta itse lennon suoriin päästöihin, mutta istuttamalla puita autat sitomaan lennon aiheuttamat hiilidioksidipäästöt.”

Ympäristöaktivistit ovat kohdistaneet oikeustoimensa sekä Fly Responsibly- että CO2ZERO-kampanjoihin.

Tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun KLM:n vastuullisuuskampanjat ovat joutuneet syynin alle. Viime kuussa lentoyhtiö joutui ristiriitaan Alankomaiden mainonnan eettisen neuvoston kanssa “Ole sankari, lennä CO2-nolla” -markkinointikampanjallaan. Nevosto katsoi, että vaikka lentoyhtiön CO2ZERO-aloite johti joidenkin päästöjen kompensointiin, se ei voinut väittää olevansa hiilineutraali.

KLM:n kestävän kehityksen työ jatkuu

Osana Fly Responsibly -kampanjaansa KLM:llä on useita suunnitelmia kestävyyden parantamiseksi. Niihin kuuluvat laivaston uusiminen, toiminnalliset parannukset, hiilidioksidipäästöjen kompensointi ja investoinnit SAF:iin. Lentoyhtiön mukaan nykyisen kerosiinin korvaaminen SAF:lla voi vähentää hiilidioksidipäästöjä vähintään 75 prosenttia.

Tammikuusta 2022 lähtien kaikissa Amsterdamista lähtevissä KLM:n lennoissa on vakiona pieni määrä kestävää lentopolttoainetta. Tämä on kuitenkin vain 1 prosentti lentoyhtiön polttoaineen kokonaiskulutuksesta. Korkeiden hintojen ja vähäisten tuotantomäärien vuoksi lentoyhtiöiden on tällä hetkellä vaikea käyttää SAF:ää laajamittaisesti, mutta lentoyhtiö on kuitenkin tehnyt selväksi tavoitteensa, jonka mukaan 30 prosenttia sen polttoaineesta olisi SAF:ää vuoteen 2030 mennessä.

Ympäristöaktivistien KLM:ää vastaan käynnistämää oikeusjuttua seuraavat tarkasti monet lentoyhtiöt eri puolilla maailmaa. Useat yhtiöt tarjoavat vastaavia hiilidioksidipäästöjen kompensointiohjelmia ja monelle kestävyydestä on tullut keskeinen osa brändimarkkinointia.

 

Lähde: Simple Flying

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.