Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Koronan seuraksena koneet parkkiin tai palasiksi. Palaavatko superjumbot enää koskaan taivaalle?

Koronapandemia on iskenyt kovaa lentoliikenteeseen. Alalla arvellaan, että liikenne palautuu koronaa edeltävälle tasolle vasta vuonna 2024. Lentoyhtiöt joutuvat nyt miettimään, mitä ne tekevät liian suurille lentokoneilleen ja ylimääräiselle kalustolleen. Pidetäänkö ne parkissa odottamassa parempia aikoja vai hankkiudutaanko niistä kokonaan eroon?

Viimeaikainen taantuma on merkinnyt, että monet lentokoneet on päästetty eläkkeelle etuajassa.  Erityisesti tämä koskee suurimpia lentokonemalleja, A380- ja 747-konetyyppejä, joita tarvitaan nyt entistä vähemmän kaukoliikenteen mahdollisuuksien ollessa nykytilanteessa hyvin rajalliset. Jo ennen koronaa niitä halutumpia olivat uudet, ympäristöystävällisemmät, polttoainetehokkaammat ja monikäyttöisemmät ilma-alukset.

Suuret lentokonevalmistajat Airbus ja Boeing ovatkin luopumassa kokonaan jumbojen valmistuksesta. Airbusin ilmoitus A380:n tuotannon loppumisesta tuli jo viime vuonna, jolloin povattiin myös Boeingin lopettavan 747:n tuotannon. Näin se ilmoittikin vihdoin keväällä tekevänsä. Historian viimeisen jumbojetin on tarkoitus valmistua vuonna 2023.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Kone parkkiin tai kierrätykseen

Tilapäisesti lentotoiminnasta poistettu lentokone voi viettää pitkiäkin aikoja parkissa. Sitä voidaan kunnostaa ja korjata tai vain säilyttää väliaikaisesti kunnes vaikkapa taloudelliset olosuhteet kohenevat ja kone kannattaa ottaa uudelleen aktiivikäyttöön.

Lentokoneilla on myös isot ”second hand”-markkinat. Leasingyhtiöt ostavat usein eläköityneitä lentokoneita ja kunnostavat ne ennen vuokraamista lentoyhtiöille, joilla ei ole joko varaa tai halua ostaa omia koneita.

Virgin Atlanticin seitsemästä Jumbosta on jäljellä enää yksi. Se piti myydä edelleen Alitalialle, joka kuitenkin perui kaupan.

 

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Jos käytöstä poistetulle koneelle ei löydy uutta ostajaa, se voidaan myös romuttaa ja osat ottaa talteen kierrätykseen. Esimerkiksi Boeing 747-koneessa on noin kuusi miljoonaa osaa, joista monet voidaan kunnostaa ja käyttää varaosiksi. 747 sisältää myös noin 66 tonnia alumiinia, josta suuri osa kierrätetään uusiin tuotteisiin, vaikkapa virvoitusjuomatölkeiksi.

Superjumbot pysyvät maassa

Jo ennen koronakriisiä Air France ilmoitti hankkiutuvansa eroon koko kymmenen koneen A380-laivastostaan. Konetyypin jäähyväislento AF380 Pariisista Välimeren ylle kutsuvieraineen tehtiin kesäkuussa.  Lufthansan kaukoliikennelaivastosta on jo pysyvästi poistettu puolet 14 superjumbosta ja aika näyttää mitä lopuille tulee tapahtumaan. Qantas on puolestaan ilmoittanut, sen koko 12 koneen A380-laivasto pysyy maassa ainakin seuraavat kolme vuotta. British Airways on parkkeerannut koneensa Chateauroux’n kentälle Ranskaan, josta ne voidaan ottaa käyttöön nopeallakin aikataululla. BA:lle tämä konetyyppi onkin tärkeä ja erityisen hyödyllinen ruuhkaisella Heathrown kentällä.

British Airwaysin A380-koneet ovat parempia aikoja tai joutuvat romuttamolle, sillä kysyntää suurille koneille ei nyt ole.

 

 

Lähi-idän yhtiöistä Etihad on odottavalla kannalla, samoin Qatar Airways on ilmoittanut pitävänsä superjumbonsa maassa ainakin ensi kesään asti, mahdollisesti jopa lopullisesti. Ainoana Aasian yhtiönä China Southern on lentänyt koko pandemian ajan Guangzhousta Vancouveriin, Sydneyyn ja Los Angelesiin.

Emiratesilla koronavakuutus

Maailman suurin A380-käyttäjä Emirates otti superjumbon uudelleen käyttöön neljän kuukauden tauon jälkeen heinäkuun puolivälissä. Yhtiö lentää tällä hetkellä A380:lla Dubaista Lontooseen, Amsterdamiin, Pariisiin, Torontoon, Kairoon ja Guangzhouhun. Emirates aikoo saada matkustajien luottamuksen palautettua tarjoamalla lipun hintaan sisältyvän koronavakuutuksen. Jos matkustajalla todetaan koronatartunta kuukauden sisällä lennosta, lentoyhtiö korvaa terveydenhoitokuluja 150 tuhanteen euroon asti, sekä 14 päivän karanteenikulut 100 euroon asti per päivä. Vakuutus on voimassa lokakuun loppuun asti kaikissa matkustusluokissa.

Myös Boeing 747-konetyyppi on saanut kuoliniskun monelta johtavalta lentoyhtiöltä. Muun muassa British Airways, Virgin Atlantic, Qantas ja KLM ovat jo luopuneet omista jumboistaan. Suurella 747-operaattorilla Lufthansalla on niitä vielä 26 kappaletta, joista viisi on jo ilmoitettu poistettavaksi.

Tilanne elää jatkuvasti. Lentoyhtiöt tarkkailevat matkustajakysyntää ja taloudellista tilannettaan. Näiden sekä kulujen ja hyötyjen analysoinnin kautta ne tulevat päättämään mikä on oikea aika ottaa järeämpi kalusto taas käyttöön.

Vähemmän premium-tarjontaa

Suurten jumbojettien häviäminen taivaalta on vähentänyt myös lentoyhtiöiden premium-tarjontaa. Yhä harvemmassa lentokoneessa on enää ensimmäisen luokan paikkoja.

Emiratesin A380 -koneiden ensimmäinen luokka.

Laajalti yhtenä maailman parhaista first class -tuotteista pidetty Etihadin”The Residence” on kokonaan poistunut taivaalta A380-koneiden jäätyä maan pinnalle ja on vielä epävarmaa millä aikataululla konetyyppi yhtiölle palaa. Etihadilla on ensimmäinen luokka edelleen joissain 777- ja 787-koneissaan.

Qantasilla on 12 koneen A380-laivasto, joista puolessa on upouusi ensimmäisen luokan matkustamo. Qantas on varastoinut kaikki superjumbonsa toistaiseksi Mojaven autiomaahan ainakin vuoteen 2023 asti. Yhtiöllä ei ole tarjolla ensimmäistä luokkaa missään muussa konetyypissä.

Lufthansan 14 A380-koneesta puolet ei koskaan enää palaa laivastoon. Ensimmäisen luokan saatavuus on on heikentynyt myös yhtiön A340- ja 747- koneiden vähentämisen myötä ja vaikuttaa premium-paikkojen määrään jonkin aikaa eteenpäin.

Palvelua karsittu koronan vuoksi

Qatar Airwaysilla oli ensimmäisen luokan paikkoja vain A380-koneissaan, jotka jäivät maahan maaliskuun lopulla vähintään vuodeksi ja joiden paluu näyttää erittäin epävarmalta. Uutta huippuluokan first class -matkustamoa tosin harkitaan tuleviin Boeing 777-9-koneisiin, joiden toimitukset alkavat ensi vuonna.

Suurin osa Aasian lentoyhtiöistä tarjoaa edelleen ensimmäistä luokkaa kaukolennoilla, muun muassa ANA, Cathay Pacific, JAL, Singapore Airlines ja Thai Airways. Emiratesin A380-koneiden first class on saatavilla, vaikkakin suihkut ja baarit eivät ole toiminnassa. American Airlinesin First on edelleen saatavana yhtiön Boeing 777-koneissa. Euroopassa Air France, Swiss ja British Airways kuljettavat yhä ensimmäisen luokan matkustajia. On kuitenkin hyvä huomata, että lentäminen myös ”förstassa” on tällä hetkellä hyvin erilaista kuin normaalioloissa, kun tuotteita ja palveluja on koronan vuoksi karsittu.

Pääkuvassa British Airwaysin Boeing 747-136. Boeing 747 oli maailman suurin käytössä oleva matkustajalentokone lähes 40 vuoden ajan. Nyt koneet ovat jäämässä eläkkeelle.

Esa Aalto
Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.