Kotimaan matkailija käyttää rahaa 125 euroa, ulkomaalainen 204 euroa

Tampereella vieraili kesällä turisteja etenkin Uudeltamaalta, Varsinais-Suomesta sekä Tampereen lähialuilta. He toivat seudulle rahaa lähes 100 miljoonaa euroa, kertoo TAK:n Suomalaisten kotimaanmatkailu -tutkimus.

Kesä-elokuussa Tampereen seudulle tehtiin yhteensä yli 800 000 matkaa, mikä on 9 prosenttia koko maan matkoista.

Suomalainen käyttää rahaa kuitenkin vähemmän kuin ulkomaalainen. Tutkimuksen mukaan Tampereen seudulla matkailleet suomalaiset käyttivät rahaa keskimäärin 125 euroa.

Kansainväliset matkailijat käyttävät matkallaan rahaa sen sijaan keskimäärin 204 euroa päivässä.

”Olemme hyvin iloisia, että kotimaanmatkailijat ovat innostuneet Tampereen seudusta ja sen matkailuyritysten tarjonnasta ja se tuo helpotusta matkailualan yrityksille näinä vaikeina aikoina. Visit Tampereena toivomme myös, että kansainvälinen matkailu elpyy pian, koska kansainvälisten matkailijoiden Tampereen seudulla kuluttama summa on kotimaisia merkittävästi isompi. Olemme valmiina toimimaan kansainvälisillä markkinoilla heti, kun rajat aukeavat”, sanoo Visit Tampereen markkinointi- ja kumppanuusjohtaja Noora Heino.

Kotimaisten matkailijoiden yöpymiset vähenivät Tampereella 20 prosenttia, mikä johtuu pitkälti isojen tapahtumien ja kongressien puuttumisesta koronapandemian aiheuttamien poikkeusolojen vuoksi. Vertailun vuoksi esimerkiksi Helsingissä matkailijoiden yöpymiset laskivat kesällä 43 prosenttia. Heinäkuun hotellien käyttöaste Tampereen seudulla oli kuitenkin viime vuotta parempi, 70,1 prosenttia

Tampereen seudun suositteluindeksi oli kesällä kaikkien seudulla vierailleiden osalta 45. Luku on ollut hyvin nousujohteinen, esimerkiksi kolme vuotta sitten luku oli 27. Suositteluindeksi kertoo, kuinka todennäköisesti yrityksen palvelua tai tuotteita suositeltaisiin ystävälle tai kollegalle.

”Suositteluindeksi kertoo Tampereen potentiaalista kotimaisilla ja kansainvälisillä markkinoilla. Ensi vuonna koronatilanne todennäköisesti helpottaa, jolloin saamme varmasti pientä kasvua myös ulkomaisten matkailijoiden osalta. Tampereen merkittävät investoinnit, kuten Uros Live –areena antavat pontta Tampereen seudun kansainvälisille toimenpiteille”, toteaa matkailujohtaja Jari Ahjoharju.

 

Lähde: Visit Tampere

Jaa artikkeli:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Tilaa uutiskirjeemme

Liittymällä Ikkunapaikan postituslistalle, saat uutiskirjeen lehtien ilmestymisen välillä, noin 8 kertaa vuodessa.

Haluatko kirjautua ulos?
X