Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Kristina lähti raiteille

Kotimainen matkanjärjestäjä Kristina Cruises on uuden edessä. Koronarajoitukset keskeyttivät suositut Euroopan jokiristeilyt ja kauemmas suuntautuvat teemaristeilyt. Nyt katse on käännetty kotimaanmatkailuun, joka elää kultakauttaan. Ensi kesästä lähtien yhteismatkalle voi lähteä risteilylaivan tapaan myös junalla.

Uudenlaisille Rails-kiertomatkoille on valittu maisema- ja kulttuurikohteita Suomesta. Välimatkat taitetaan junalla ja matkanjohtaja huolehtii käytännön asiat. Hotelliyöpymiset ja kohdevierailut on hoidettu valmiiksi. Rails-matkojen hiilidioksidipäästöt kompensoidaan sataprosenttisesti 4H-järjestön Taimiteko-toiminnalla.

Uuden aluevaltauksen myötä 35-vuotiaan risteilyjärjestäjän nimi lyhenee tulevaisuudessa Kristinaksi.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Yli 70-vuotisen historiansa aikana Kristina Cruises on selvinnyt omista laivoista luopumisesta sekä matkailualaa ravistelleista kriiseistä aina tuhkapilvistä WTC:n torneihin ja finanssikriisiin. Siksi koronarajoitusten pysäyttämä ulkomaanmatkailu ei lannistanut kotkalaista perheyritystä. Nyt energiaa on suunnattu uudenlaisen yhteismatkailukonseptin kehittämiseen.

“Suomi on täynnä hienoja paikkoja. Tähän moni on havahtunut koronavuoden aikana, kun ulkomaille ei ole päässyt. Olemme jo pitkään järjestäneet erilaisia risteilyjä myös Suomessa. Nyt aloitamme yhteismatkat laivojen lisäksi junaraiteilla. Maata pitkin matkustaminen on kasvava trendi, jonka vetovoimaan uskomme. Kristina Rails -kiertomatkoilla pääsee tutustumaan ensin kotimaan kulttuurikohteisiin. Jatkossa valmiita Rails-matkoja on tarkoitus laajentaa muualle Eurooppaan”, paljastaa Kristinan toimitusjohtaja Anu Markkanen.

Ensi kesänä junaillaan Itä-Suomeen ja Pohjanmaalle

Kristina Rails -yhteismatkojen kehitystä ovat ohjanneet asiakkaiden toiveet, jotka liittyvät kotimaanmatkailuun ja erityisesti junamatkustamiseen. Kiertomatkoille on suunniteltu ensi kesäksi kaksi reittiä. Toinen suuntautuu Itä-Suomeen ja toinen Pohjanmaalle sekä Oulun ja Savon seuduille. Molemmissa lähtö- ja paluupaikka on Helsinki.

Yhteismatkalla voi kulkea ryhmän kanssa tai ottaa omaa aikaa. Käytännön järjestelyt hoitaa matkanjohtaja, joten matkailijat voivat keskittyä nauttimaan kokemuksista. Valmiiksi varatuissa majoitus- ja ravintolapalveluissa suositaan paikallisia pienyrittäjiä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

“Junalla taitettaville Rails-matkoille on helppo lähteä, koska koko matkan saa järjestettyä yhdellä varauksella. Olemme sopineet vierailuja myös paikkoihin, jonne omatoimimatkailija ei välttämättä pääsisi. Uskomme, että Rails-kiertomatkat laajentavat Kristinan asiakaskuntaa ja vetoavat nuorempiinkin ikäryhmiin”, Markkanen arvioi.

Kristinan kaikkien yhteismatkojen päästöt kompensoidaan hiilinieluilla

Kaikkien Kristinan vesillä ja raiteilla tehtävien yhteismatkojen hiilidioksidipäästöt kompensoidaan Taimiteon kautta. Taimiteko lisää Suomen hiilinieluja istuttamalla taimia alueille, jotka eivät ole enää aktiivisen maa- ja metsätalouden piirissä. Samalla työllistetään suomalaisia nuoria, jotka istuttavat taimia paikallisen 4H-yhdistyksen palkkaamana.

“Halusimme tehdä omannäköisemme vastuullisuusteon, ja Taimiteko antaa siihen mainion mahdollisuuden. Ulkopuolinen asiantuntijayritys D-Mat Oy on tehnyt laskelmat, joilla on määritelty istutettavien taimien määrä jokaista matkustajaa ja matkatyyppiä kohden. Haluamme näin kantaa ympäristövastuuta konkreettisella toiminnalla”, Markkanen kertoo.

Muutos toiminnassa näkyy pian yhtiön markkinointinimessä

Junalla tehtävät yhteismatkat ovat Kristina Cruisesille uusi aluevaltaus. Näkyvänä merkkinä toiminnan laajentumisesta yhtiön markkinointinimi lyhenee Kristinaksi. Risteilyjä jatketaan tuttuun tapaan, kun matkustusrajoituksia puretaan. Niiden rinnalle kehitetään raiteilla tehtäviä elämysmatkoja niin kotimaassa kuin tulevaisuudessa ulkomaillakin.

“Haluamme uudistaa yhteisöllistä matkailua Suomessa. Meidän ydinosaamista on aina ollut kulttuuripainotteisten ja ihmisläheisten matkailuelämysten tarjoaminen. Tämä pysyy, vaikka kulkuväline vaihtuu”, Markkanen toteaa.

 

Lähde: Kristina

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.