Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Lahden seutu profiloituu urheilun ja kuntoilijoiden kohteena

Tiina Kallio Visit Lahti -organisaatiosta nostaa esiin sen, että monen matkailijan silmin Suomen eri matkailualueet saattavat olla kovin samannäköisiä. Talvilomien lähestyessä kaikkien alueorganisaatioiden sivuilla näkyy lähes identtisiä kuvia lapsiperheistä viettämässä lomaa kauniissa maisemissa. Erottuakseen Lahden seutu on päästänyt paikalliset liikkujat ääneen ja nostanut luonnon muovaamat Salpausselän olosuhteet urheilumatkailun kautta esiin. Kaupunki haluaa profiloitua urheilukaupunkina vuoden jokaisena päivänä – ei vain tapahtumien aikaan.

 “Tapahtumat ovat olleet Lahden seudulla matkailulle aina valtavan tärkeä profiloiva asia, mutta merkityksellinen tietysti myös matkailutulollisesti. Seitsemän kertaa hiihdon MM-kisat ja jokavuotiset maailmancupit ovat tuoneet TV:stä tutun profiilin, jota on pystytty hyödyntämään niin kotimaan kuin kansainvälisessäkin markkinoinnissa”, projektipäällikkö Tiina Kallio Visit Lahdesta kertoo.

Urheilumatkailussa on aikaisemmin tunnistettu kohderyhmäksi arvokilpailuihin osallistuvat huippu-urheilijat ja kisayleisö. Nyt Lahti on laajentanut näkökulmaa. Katse on suunnattu huippu-urheilijoiden lisäksi myös tapahtumaosallistujien mukana saapuviin perheenjäseniin, intohimoisiin urheilun harrastajiin ja ylipäätänsäkin aktiivisiin ihmisiin.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

“On tärkeää myös muistaa, että urheilumatkailun palvelut eivät ole vain liikuntaan liittyviä. Aktiivinen urheilumatkailija voi suhtautua intohimoisesti myös vaikka lähiruokaan ja livemusiikkiin.”

 

Kohteena kuntoilijat

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

“Urheilumatkailija voi olla esimerkiksi kuntoilija, joka haluaa suorittaa triathlonin Ironman-kisan. Näitä kisoja järjestetään joka maanosassa, mutta Lahden kisasta tehdään spesiaali nostamalla esiin se, että saapuminen maaliin on keskiyön auringon aikaan. Valoisa kesäyö, maailman puhtain ilma ja järvivesi yhdistettynä hyviin yleisöpalveluihin erottavat kisan muista.”

Visit Lahti on korostanut viime aikoina myös urheiluopistojensa (Pajulahti ja Vierumäki) merkitystä. Aiemmin opistoja pidettiin tärkeinä lähinnä majoituskapasiteetin takia. Nyt nähdään, että niillä on paljon myös sisällöllistä tarjottavaa, vaikka kuntotestausten, teemaviikonloppujen ja vaikka ammattilaisten vetämien padel-kurssien muodossa.

Laajennettu sesonki

Lahdessa on ymmärretty, että myös kaikki se, mikä tapahtuu tapahtumien välissä, on merkityksellistä. Tällainen ajattelutapa on urheilumatkailussa aika uutta ja raikasta.

“Jos haluaa olla vakuuttava urheilumatkailukohde pitää huomioida ympäri vuoden tarjolla olevat liikkumisen olosuhteet. Esimerkkinä Salpausselän latuverkosto on tarkoitettu pääosin paikallisten asukkaiden käyttöön, mutta ylläpito on huippuluokkaa kansainvälisten tapahtumien vuoksi.”

Markkinointiin on valjastettu iso joukko paikallisia, intohimoisia liikkujia. Näin Visit Lahden Instagram-tililtä voi napsia vaikka gravel-pyöräilijän reittivinkkejä.

“Paikallisten merkitys sisällöntuottamisessa on suuri. Urheilumatkailijalle on tärkeää saada vinkkejä kanssaliikkujilta, jolloin puhuttelutyylikin eroaa perinteisestä “, Kallio kiittelee.

 

Riikka Mahlamäki-Kaistinen
Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.