Länsiterminaali 2:n maasähköliitännät ovat valmiit

Länsisatamaan valmistuneen maasähköliittymän valmistuttua kaikki Helsingin keskustasatamissa pidempään ankkuroituvat linjaliikenteen alukset voivat käyttää maasähköä.

Helsingin satama on investoinut jo useamman vuoden maasähköön. Maasähkön käyttöönotto nivoutuu tiukasti Helsingin Sataman kunnianhimoisiin ilmastotavoitteisiin. Satama on asettanut tavoitteekseen olla oman toimintansa osalta hiilineutraali vuoteen 2025 mennessä.

– Nämä ilmastotavoitteet ovat voimakkaimmin muutosta ajava tekijä, kestävän kehityksen päällikkö Andreas Slotte sanoo.

– Laivojen laiturissa olon aikana tuottamat päästöt ovat näistä suurimmat, Sataman hiilineutraaliuuteen tähtäävistä toimista vaikuttavin on luonnollisesti aluksille tarjottavaan maasähköön investoiminen, Slotte toteaa.

Linjaliikenteessä olevat alukset käyvät yleensä satamassa liki päivittäin ja viipyvät siellä pitkiä aikoja. Satama aloitti maasähköinvestoinnit linjaliikenteestä.
– Kun nämä alukset liittyvät maasähköön ja sammuttavat omat apukoneensa ja sähkögeneraattorinsa, syntyvät suurimmat maasähköllä saatavat päästövähennykset.  Maasähkön käyttö vähentää alusten päästöjä laiturissa 50–80 prosenttia. Todennäköisesti olemme lähempänä tuota 80 prosenttia, mutta aluksien lämmitys kylminä vuodenaikoina ei tapahdu maasähköllä eli arviomme on sen takia varovainen.

Matkustaja-alusten tarvitsema sähkö tuotettiin aiemmin laivojen omilla generaattoreilla. Pelkästään yksi linjaliikenteessä oleva alus saattoi tuottaa laituripaikalla hiilidioksidipäästöjä vuodessa toista tuhatta tonnia.

Slotte kertoo, että seuraavaksi vuorossa ovat risteilijät ja rahtiliikenne. – Haluamme tarjota myös Helsingissä vieraileville kansainvälisille risteilijöille maasähköä.

Vuosaaren satamassa puolestaan valmistellaan rahtiliikenteen siirtymistä maasähkön pariin. – Päätös maasähköliittymän rakentamisesta Finnlinesin Travemunden ja Helsingin välistä reittiä liikennöiville laivoille on jo tehty ja valmistuu ensi vuonna.

Helsingin satamalle maasähköinvestoinnit ovat merkittäviä.

– Pelkästään laiturille rakennettavan yhden laitteiston hinta on toista miljoonaa. Lisäksi kustannukset nousevat, jos joudumme vahvistamaan sähkön runkoverkkoa.

Slotte korostaa, etteivät sataman investoinnit yksin riitä. Myös varustamoille tulee kustannuksia maasähköön siirtymisestä.

– Esimerkiksi Tallink Siljan MyStar-alukseen tarvittavat maasähkökytkennät tehtiin jo telakalla. Saman varustamon muutamia vuosia aiemmin valmistuneeseen Megastar-alukseen kytkennät sen sijaan rakennettiin jälkikäteen, kuten moniin muihinkin eri varustamoiden linjaliikenteessä oleviin aluksiin.

 

Lähde: Helsingin Satama
Kuva: Veikko Somerpuro

 

 

Jaa artikkeli:

Tilaa uutiskirjeemme

Liittymällä Ikkunapaikan postituslistalle, saat uutiskirjeen lehtien ilmestymisen välillä, noin 8 kertaa vuodessa.

Haluatko kirjautua ulos?
X